Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mainosalan kansainvälisen ikonin opit jakoon – suuren sydämen ja ideoiden voima

Suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää Per Pedersenin menestyskaavan kaksi perusoppia, kirjoittaa SEKin Jarno Luotonen.
23.2.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Yksi mainosalan ikoni, tanskalainen Per Pedersen, nukkui pois kuluvan vuoden tammikuussa vain 58-vuotiaana. Sain tutustua Periin, hänen mittaviin saavutuksiinsa ja tapaansa johtaa melko läheltä.

Per Pedersen toimi 25-vuotisen uransa aikana muiden muassa GREYn globaalina luovana puheenjohtajana ja oli perustamassa voimakkaasti ympäri maailman laajentunutta by The Network -verkostoa. Yli viidelläsadalla luovan alan palkinnollaan ja yli sadallaviidelläkymmenellä himoitulla Cannes-leijonallaan Per oli alamme kansainvälinen supertähti.

Per on yksi minuun eniten ammatillisesti vaikuttaneista henkilöistä. Haluan siksi jakaa hänen menestyskaavansa kaksi perusoppia, jotka meidän suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää, mikäli tahdomme perustella olemassaoloamme ja pärjätä tulevaisuuden automaatiolle ja tekoälylle.

Ensimmäinen perusoppi – “Don’t be a dick”

Vaativalla ja Suomessa toksiseksikin haukutulla mainosalalla Per edusti jotain todella ihmeellistä – positiivista, rakentavaa, hyväsydämistä ja inklusiivista työtapaa. Hänen pohjoismaisille arvoillensa rakennettu mallinsa erottui raikkaasti hierarkkisista ja kuluttavista kansainvälisistä vaihtoehdoista.

Per lähestyi jokaista kollegaansa ihmisenä ja usein kirjaimellisesti avosylin. Hän näki jokaisessa pohjattoman potentiaalin ja auttoi saamaan sen esiin. Aitoudella, armottomalla rehellisyydellä, tunteella, pitkillä keskusteluilla, luottamuksella, valtavalla määrällä naurua ja kroatialaisia halauksia Per rakensi lahjakkaiden tekijöiden tiimejä ja verkostoja, joissa kaikki jakoivat saman terveen kunnianhimon työtä kohtaan.

Hänen hyväsydämisyytensä ei kuitenkaan tarkoittanut, että itse työ olisi ollut pelkkää ilonpitoa. Vaatimustaso oli korkealla ja rima oli asetettu markkinoinnin maailmanmestaruustasolle. Jokaisen oli ansaittava paikkansa, eikä laiskalle tai tylsälle ajattelulle ollut tilaa.

Toinen perusoppi – “Do epic shit”

Per uskoi luoviin ideoihin. Ideoihin, jotka kumpuavat asiakkaan brändin ytimestä, herättävät tunteita, tulevat huomatuiksi, nousevat puheenaiheiksi, kehittävät yrityksen mielikuvaa ja ennen kaikkea liiketoimintaa.

Hän halusi vapauttaa ideat perinteisten mainonnan keinojen kahleista, jotta ihmiset voitaisiin saavuttaa mahdollisimman potentiaalisella tavalla.

Me täällä insinöörien, järjen ja alennusprosenttien luvatussa maassa unohdamme helposti, että juuri kyky luoda tällaisia ideoita on alamme todellinen supervoima ja olemassaolon oikeutus. Jos rationaalisuudesta tulee ainoa totuutemme, jäämme tulevaisuuden automaation ja tekoälyn jalkoihin.

Yksi syy sille, että perinteiset keinot tuntuvat yhä ylikorostuvan kotimaisessa markkinointitekemisessä, saattaa olla se, että maailmanluokan luovien ideoiden tuottaminen on todella vaikeaa. Se vaatii aikaa, intohimoa, ymmärrystä ja kärsivällisyyttä. Perin matematiikan mukaan yhden loistavan idean synnyttämiseen vaaditaan 500 huonoa. Ja loistava ideakin on vasta alku – se pitää saada myös toteutettua oikein.

Per ei ikinä antanut kenenkään tai minkään tulla eeppisen työn tielle. Hän ei suvainnut tyhjää puhetta, vesittävää politikointia tai kokouksia, joihin ideat menevät kuolemaan. Hän kannusti kaikkia sitoutumaan parhaaseen ideaan ja puolustamaan sitä yhdessä loppuun asti.

Hän ei taistellut ideoiden puolesta vain voittaakseen lisää palkintoja, vaan koska tiesi luovuuden tuovan asiakkaan yrityksen markkinointi-investoinnille moninkertaisesti paremman tuoton.

Nämä kaksi perusoppia yhdistämällä saadaan ihanan raflaava ja muistettava menestyskaava.

Don’t be a dick – Do epic shit

Lepää voimassa Per.

Toivottavasti menestyskaavasi jää elämään täällä Suomessa.

Kirjoittaja on yli 20 vuotta markkinoinnin, designin ja brändinrakennuksen parissa työskennellyt bränditalo SEKin vastaava luova johtaja, jolla oli etuoikeus työskennellä Perin kanssa kansainvälisen GREY-ketjun Creative Councilissa. SEK on GREY-ketjun Suomen toimisto.

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland