Mainosalan kansainvälisen ikonin opit jakoon – suuren sydämen ja ideoiden voima

Yksi mainosalan ikoni, tanskalainen Per Pedersen, nukkui pois kuluvan vuoden tammikuussa vain 58-vuotiaana. Sain tutustua Periin, hänen mittaviin saavutuksiinsa ja tapaansa johtaa melko läheltä.
Per Pedersen toimi 25-vuotisen uransa aikana muiden muassa GREYn globaalina luovana puheenjohtajana ja oli perustamassa voimakkaasti ympäri maailman laajentunutta by The Network -verkostoa. Yli viidelläsadalla luovan alan palkinnollaan ja yli sadallaviidelläkymmenellä himoitulla Cannes-leijonallaan Per oli alamme kansainvälinen supertähti.
Per on yksi minuun eniten ammatillisesti vaikuttaneista henkilöistä. Haluan siksi jakaa hänen menestyskaavansa kaksi perusoppia, jotka meidän suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää, mikäli tahdomme perustella olemassaoloamme ja pärjätä tulevaisuuden automaatiolle ja tekoälylle.
Ensimmäinen perusoppi – “Don’t be a dick”
Vaativalla ja Suomessa toksiseksikin haukutulla mainosalalla Per edusti jotain todella ihmeellistä – positiivista, rakentavaa, hyväsydämistä ja inklusiivista työtapaa. Hänen pohjoismaisille arvoillensa rakennettu mallinsa erottui raikkaasti hierarkkisista ja kuluttavista kansainvälisistä vaihtoehdoista.
Per lähestyi jokaista kollegaansa ihmisenä ja usein kirjaimellisesti avosylin. Hän näki jokaisessa pohjattoman potentiaalin ja auttoi saamaan sen esiin. Aitoudella, armottomalla rehellisyydellä, tunteella, pitkillä keskusteluilla, luottamuksella, valtavalla määrällä naurua ja kroatialaisia halauksia Per rakensi lahjakkaiden tekijöiden tiimejä ja verkostoja, joissa kaikki jakoivat saman terveen kunnianhimon työtä kohtaan.
Hänen hyväsydämisyytensä ei kuitenkaan tarkoittanut, että itse työ olisi ollut pelkkää ilonpitoa. Vaatimustaso oli korkealla ja rima oli asetettu markkinoinnin maailmanmestaruustasolle. Jokaisen oli ansaittava paikkansa, eikä laiskalle tai tylsälle ajattelulle ollut tilaa.
Toinen perusoppi – “Do epic shit”
Per uskoi luoviin ideoihin. Ideoihin, jotka kumpuavat asiakkaan brändin ytimestä, herättävät tunteita, tulevat huomatuiksi, nousevat puheenaiheiksi, kehittävät yrityksen mielikuvaa ja ennen kaikkea liiketoimintaa.
Hän halusi vapauttaa ideat perinteisten mainonnan keinojen kahleista, jotta ihmiset voitaisiin saavuttaa mahdollisimman potentiaalisella tavalla.
Me täällä insinöörien, järjen ja alennusprosenttien luvatussa maassa unohdamme helposti, että juuri kyky luoda tällaisia ideoita on alamme todellinen supervoima ja olemassaolon oikeutus. Jos rationaalisuudesta tulee ainoa totuutemme, jäämme tulevaisuuden automaation ja tekoälyn jalkoihin.
Yksi syy sille, että perinteiset keinot tuntuvat yhä ylikorostuvan kotimaisessa markkinointitekemisessä, saattaa olla se, että maailmanluokan luovien ideoiden tuottaminen on todella vaikeaa. Se vaatii aikaa, intohimoa, ymmärrystä ja kärsivällisyyttä. Perin matematiikan mukaan yhden loistavan idean synnyttämiseen vaaditaan 500 huonoa. Ja loistava ideakin on vasta alku – se pitää saada myös toteutettua oikein.
Per ei ikinä antanut kenenkään tai minkään tulla eeppisen työn tielle. Hän ei suvainnut tyhjää puhetta, vesittävää politikointia tai kokouksia, joihin ideat menevät kuolemaan. Hän kannusti kaikkia sitoutumaan parhaaseen ideaan ja puolustamaan sitä yhdessä loppuun asti.
Hän ei taistellut ideoiden puolesta vain voittaakseen lisää palkintoja, vaan koska tiesi luovuuden tuovan asiakkaan yrityksen markkinointi-investoinnille moninkertaisesti paremman tuoton.
Nämä kaksi perusoppia yhdistämällä saadaan ihanan raflaava ja muistettava menestyskaava.
Don’t be a dick – Do epic shit
Lepää voimassa Per.
Toivottavasti menestyskaavasi jää elämään täällä Suomessa.
Kirjoittaja on yli 20 vuotta markkinoinnin, designin ja brändinrakennuksen parissa työskennellyt bränditalo SEKin vastaava luova johtaja, jolla oli etuoikeus työskennellä Perin kanssa kansainvälisen GREY-ketjun Creative Councilissa. SEK on GREY-ketjun Suomen toimisto.