Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoi, niin kasvat

Kun pandemia hellittää, alkaa patoutunut kysyntä purkautua. Kauppa käy taas. Kovimmin se käy yrityksillä, jotka markkinoivat, Tarja Virmala kirjoittaa.
Tarja Virmala
21.12.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Normaali aika tulee, toivottavasti pian. Aika, jolloin voi taas myydä ja ostaa, tavata asiakkaita, juhlia, osallistua tapahtumiin, mennä teatteriin ja hengittää vapaasti.

Liikevaihtokäyrä kääntyy koilliseen, ovipumppu laulaa ja ihmiset kuluttavat.

Asiakkaat ostavat eniten ja ensiksi niiltä, jotka muistavat markkinoida. Sellaiset yritykset ja niiden tuotteet pysyvät mielissä.

Markkinointihenkiset yritykset kasvavat. Ne synnyttävät työpaikkoja, lisäävät verotuloja ja luovat hyvinvoinnin edellytyksiä.

Markkinointitaitoisia yrityksiä yhdistää muutama tekijä.

Yksi. Yritysten hallituksessa on markkinoinnin ammattilaisia. Markkinointitaustaiset hallituksen jäsenet saavat tutkitusti aikaan yrityksen liikevaihdon kasvua.

Markkinointi on strateginen asia, ja siihen liittyvät päätökset ovat hallituksen agendalla aina. Yritys ei tarvitse markkinointistrategiaa, mutta markkinoinnillinen strategia sillä pitää olla. Kasvavan yrityksen strategian ytimessä näkyy se ylivoimainen tekijä, josta asiakas on valmis maksamaan.

Markkinointi nähdään taitavissa yrityksissä investointina, ei kulueränä. Sen ymmärretään nostavan yrityksen arvoa ja tuovan kilpailuetua. Sen avulla kasvatetaan tuotteen ja palvelun tuomaa lisäarvoa, josta asiakas maksaa mielellään. Korkeampi hinta näkyy yrityksen tuloksessa.

Kaksi. Kasvuyrityksillä on markkinointia ymmärtävä toimitusjohtaja. Markkinointitaustainen toimitusjohtaja kasvattaa tutkitusti yrityksen sijoitetun pääoman tuottoa.

Markkinointi on osa kaikkia yrityksen prosesseja, ei vain pätkä tuotekehitysprosessin loppupäässä. Siksi se on toimitusjohtajan vastuulla aina. Ei ole olemassa menestyvää yritystä, joka ei markkinoi.

Markkinointilähtöisellä yrityksellä on myös ylimmässä johdossa riittävästi markkinoinnin osaajia.

Toimitusjohtaja varmistaa, että kaikilla bisnesvastuisilla on riittävästi osaamista. Muutoin heidän bisneksensä ei kasva. Hyväkään tuote ei enää myy itse itseään – jos on koskaan myynytkään.

Menestymisessä kriittisintä on kulttuuri. Sen on oltava strategian mukainen kaikessa yrityksen toiminnassa. Kasvavissa yrityksissä vaalitaan kulttuuria. Niissä valmennetaan henkilöstö toimimaan niin, että asiakkaille tulee mieleenpainuvia kokemuksia.

Kalleimmat mokat ja hienoimmat voitot sattuvat niissä kohdissa, jossa asiakas kohtaa yrityksen. Heikko kohtauspiste voi tuhota yrityksen maineen tai brändin. Ja se on kallista.

Taitavissa yrityksissä kaikki laskutuksesta lähtien ymmärtävät asiakaskokemuksen merkityksen. Ja toimitusjohtaja varmistaa, että niin on.

Menestyvissä yrityksissä markkinointi nähdään bisneksen vauhdittajana. Sitä ei kutsuta tukitoiminnoksi, koska silloin menetetään parhaat osaajat.

Kolme. Sitä saa, mitä mittaa. Kasvun vauhdittajille asetetaan mittarit. Niiden löytämiseksi joutuu ponnistelemaan joskus, mutta se on vaivan arvoista.

Ilman tavoitteita ja mittareita markkinointi on hakuammuntaa. Joskus osuu, usein ei.

Neljä. Jos yrityksessä on markkinointijohtaja, hän on johtoryhmässä. Niin on viisasta, koska se tutkitusti johtaa yrityksen markkina-arvon paranemiseen.

Markkinointiosaston ja muun yrityksen roolit markkinoinnin toteutuksessa ovat selvät

Viisi.  Markkinointijohtajan palli heiluu kaikkein herkimmin. Markkinointijohtajat vaihtuvat yrityksessä useammin kuin kollegat. Jos menee huonosti, hän saa kenkää ensimmäisenä.

Siksi hyvä markkinointijohtaja tietää olevansa osa liikkeenjohtoa ja hallitsee yrityksen bisnekset. Hän puhuu samaa kieltä muun johdon kanssa ja unohtaa markkinointislangin.

Markkinointijohtaja on sparraaja ja valmentaja. Hän vakuuttaa kollegat siitä, että hienon asiakaskokemuksen luominen on kaikkien tärkein tehtävä: toimitusjohtajan, vahtimestarin, myyjän, autonkuljettajan, laskuttajan, kirjanpitäjän, palkanlaskijan, henkilöstöpäällikön. ’

Kuusi. Markkinointihenkisen yrityksen koko henkilöstö haluaa tehdä joka päivä parhaansa, että asiakas saa parasta mahdollista palvelua. Ja heitä palkitaan nimenomaan siitä.

Tarja Virmala on pitkän linjan markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Virmala siirtyi vuodenvaihteessa MTL:n toimitusjohtajan paikalta taiteilijaksi ja kokopäivätoimiseksi Puulan kuningattareksi.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland