Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin seuraava ismi on organismi

Meidän on rakennettava uusi tekemisen tapa, joka ohjaa toimintaamme, huomioi asiakaskokemuksen kaikki näkökulmat ja tukee kasvua, kirjoittaa Avidlyn Anna Salo.
Anna Salo artikkelikuva
24.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin alaa leimaa vahva ismiytyminen. Jostain putkahtaa säännöllisesti esiin uusi “ismi”, suuntaus ja aate, joka leviää ja saa alallamme liian helposti ihmelääkkeen roolin. Ja aatteen levitessä sen puolestapuhujia ‒  toimistoja, henkilöbrändejä ja markkinoijia ‒ ilmestyy nopeasti. Kuten muuallakin yhteiskunnassa, myös markkinoinnissa pätee tuttu lainalaisuus: mitä monimutkaisemmaksi maailma ympärillä muuttuu, sitä helpommin takerrumme yhden totuuden ratkaisuihin.  

Viimeisten vuosikymmenten aikana mm. digikanavien mittaroinnin (klikit! konversiot!), inbound-markkinoinnin (et tarvitse enää maksettua mainontaa!), omien kanavien (et tarvitse enää maksettua mainontaa!) ja automaation (markkinoinnin työpaikat katoavat!) osalta on tehty välillä liiankin vahvoja suunnanmuutoksia yhden totuuden suuntaan. Näiltä reissuilta on sittemmin palattu moniulotteisempaan maailmaan. Juuri tällä hetkellä mureneva “ismi” on todella tarkasti datalla kohdennettu, personoitu markkinointi. Sekään ei ollut ihmelääke.  

Moniulotteinen maailma vaatii moniulotteisia ratkaisuja. Markkinointi ja myynti ‒ yhtenäisen asiakaskokemuksen rakentaminen ‒ sisältää valtavan kirjon sidosryhmiä, kohderyhmiä, ostopersoonia, kanavia, teknologioita, ostopolkuja, kohtaamispisteitä, sisältöjä, viestejä, dataa, tuloksia, optimointia ‒ ja ennen kaikkea toimivaa orkestrointia näiden välillä.  

Markkinoinnin tehtävä on tuottaa kasvua, joten vasemman käden on tiedettävä mitä oikea käsi tekee. Emme tarvitse enää yhtään pöytälaatikkoon jäänyttä brändiuudistusta, hakukoneoptimoimatonta uutta verkkopalvelua tai liidiä, joka ei kiinnosta myyntiä.  

Tarvitsemme toimivan koneiston asiakaskokemuksen rakentamiseen. Tarvitsemme toimintaa, joka pelaa yhteen kuin luonnon upein organismi; “koneisto”, jossa kaikki osaset tietävät mitä tehdä.  

Rohkeus ja intuitio 

Meidän on rakennettava uusi tekemisen tapa, organismi, joka ohjaa toimintaamme, huomioi asiakaskokemuksen kaikki näkökulmat ja tukee kasvua. Tarvitsemme ajattelua, jonka avulla isossa kokonaisuudessa pystytään priorisoimaan miten niukat resurssit allokoidaan ja missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä. Tarvitsemme operatiivista ohjausta, joka varmistaa, että jokainen tietää roolinsa ja aikataulut.  

Miten se tehdään? Markkinointi toimintona ammentaa jo nyt paljon start-upien ja softa-talojen ketterästä maailmasta ja tämä kehitys on tuonut paljon hyvää. Löydämme koko ajan kehittyneempiä sovellutuksia “agilesta” markkinoinnin käyttöön.  

Vaikka datalla ja rationaalisella päätöksenteolla on asiakaskokemuksen rakentamisessa iso rooli, ei markkinoinnissa useinkaan ole olemassa absoluuttisen oikeita vastauksia. Markkinoinnissa on käytettävä intuitiota ja tehtävä rohkeita valintoja siihen perustuen. Maailman paras markkinointi on luovuuden ja hyvän fiiliksen pelikenttä.  

Tarvitaan luovuutta, luottamusta ja vuorovaikutusta tukeva tekemisen kulttuuri. Tarvitaan käyttäytymisen muutos. Välistä vetäminen, tietojen pimittäminen ja sisäpolitikointi korvataan avoimuudella ja läpinäkyvyydellä läpi tiimi- ja organisaatiorajojen. Luovuus edellyttää rohkeutta ja rohkeus vaatii psykologista turvallisuutta: arvostavaa käytöstä, hyväksyntää, hierarkioiden murenemista, diversiteetin hyväksymistä ja lisäämistä. Liiketoiminnan KPI-mittareiden rinnalle tarvitaan pehmeämmät “KBI-mittarit” (key behavioral indicators)*. Millainen käytös edesauttaa läpinäkyvyyttä, rakentaa tiimille oikeanlaista tunneilmastoa ja vahvistaa rohkeutta?   

Asiakaskokemusta rakentavan tiimin esikuvana voisi olla muuttolintuparvi. Koko ryhmä tietää määränpään. Koko pitkän matkan parvi pysyy koossa ja samassa rytmissä. Kaikki tietävät kenellä on vetovuoro milloinkin ja vuoronvaihto tapahtuu sujuvasti. Kukaan ei sooloile tai törmäile. Kaikki huomaavat, jos joku väsähtää ‒ ja rientävät kyseenalaistamatta apuun. Tiimi on se koneisto, luonnollinen organismi, joka elää datasta, hyvästä yhteistyöstä sekä luottamuksesta ja varmistaa luovuuden, joka luo kasvua.  

*Lähde: Is Your Marketing Organization Ready for What’s Next? HBR Nov-Dec 2020 

Kirjoittaja on markkinointitoimisto Avidly Oyj:n Helsingin liiketoiminnan vetäjä. 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland