Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinointi on muutosmatka

Jo ennen yhtäkään pakottavaa Suurta Kriisiä markkinointi on ollut jatkuvassa muutostilassa. Seuraava Iso Pakko on vastata kiihtyneeseen kuluttajakäyttäytymisen muutokseen ja ylläpitää digiloikan vauhtia, Dagmarin Katariina Uljas-Ahl kirjoittaa.
Katariina Uljas-Ahl artikkelikuva
19.1.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Suuri Kriisi tuli ja pakotti. Pakotti meidät mihin? Puremaan hammasta, joustamaan ja keksimään uutta. Pakotti meidät muuttumaan ja muuttamaan. Todisti, että pystymme tarvittaessa tekemään nopeitakin muutoksia, onnistuneesti.

Väitän, että jo ennen yhtäkään pakottavaa Suurta Kriisiä markkinointi on ollut jatkuvassa muutostilassa. Emme vain pysty nimeämään yksittäisiä alkuja, tapahtumia tai loppuja, koska muutos on jatkuvaa ja muutosnopeus vaihtelee.

Väitän myös, että jo ennen Suurta Kriisiä suomalaiset markkinoijat ovat olleet avoimia muutokselle. Rohkeita, uteliaita ja uudistuvia. Osaavia ja näkemyksellisiä. Markkinoijia, jotka ymmärtävät, että muutos sinällään ei ole itseisarvo eikä markkinoinnin itseisarvo ole markkinointi.

Mutta meillä ihmisillä on kuitenkin hienoinen taipumus hakeutua mukavuusalueidemme ytimeen. Joku kutsuisi sitä laiskistumiseksi. Välttelemme vallitsevien ajatusmallien haastamista, suoriudumme todellakin sieltä mistä aita on ehdottomasti matalin. Jäämme odottamaan Suurta Muutosta sen sijaan, että toimisimme itse aktiivisesti muutoksessa.

Mutta tarvitaanko muutokseen aina kriisi, sellainen Suuri Kriisi, joka sysää laiskistuneet takaisin kehityksen ja muutoksen uralle? Onneksi tarvetta ei niinkään ole kriisille tai yksittäisille rohkeusteoille, vaan rohkealle systeemiajattelulle ja interventioille.

Systeemiajattelu ei ole uusi teoria eikä ismi markkinoinnissa, mutta nyt jos koskaan sille on taas tilausta. Markkinoinnin muuttuessa yhä kompleksisemmaksi on tärkeää tarkastella markkinointia laaja-alaisemmin ja kokonaisvaltaisemmin.

Yksinkertaisimmillaan systeemiajattelussa yksittäistä tekijää tarkastellaan holistisesti osana kokonaisuutta, systeemiä, jossa osat ovat vuorovaikutuksessa toinen toistensa kanssa. Kun lineaarisessa ajattelumallissa meillä on yksittäinen ongelma, joka ratkaistaan selkeillä syy-seuraussuhteilla, niin systeemiajattelussa etsiydytään pintaa syvemmälle ongelman juurisyihin ja pyritään tarkastelemaan ja haastamaan ongelmaa osana systeemiä, jossa kaikki eri osat ja toimijat ovat vuorovaikutuksessa toinen toisiinsa. Markkinoinnin tavoite on rakentaa yrityksen menestystä, markkinointi on osa liiketoiminnan systeemiä.

Monimuotoistuva ja muuttuva markkinointi vaatii uusiutumista, vallitsevien ajatusmallien ja usein myös systeemien muuttamista.  Muutokseen vaaditaan rohkeutta, itsensä haastamista, mutta myös resilienssiä ja keskeneräisyyden sietämistä, jota helpottaa, jos kokonaisuus on tavalla tai toisella näkyvä ja siitä on selkeä käsitys. On helppoa olla rohkea, kun tietää mihin rohkeus meitä johdattaa. Suunnan määritys vaatii päätöksentekoa ja sitä helpottaa, kun informaatiota jaetaan organisaatiossa avoimesti.

Yksittäiset markkinointitempaukset eivät vaadi rohkeutta eikä rohkeus markkinoinnissa ole itseisarvo vaan väline yrityksen menestykseen. Helposti ajatellaan, että Iso Muutos vaatii toteutuakseen Isoa Rohkeutta. Ilman holistista ymmärrystä näyttävät ja äänekkäät teot ovat kuitenkin yksittäisiä häiriöitä, joiden merkityksellisyys on hetkellistä.

Rohkeus vaatii kestävyyttä ja kärsivällisyyttä. Isojen loikkien sijaan rakennetaan kokonaisuutta askel ja pala kerrallaan. Testataan ja kokeillaan, miten eri osaset toimivat vuorovaikutuksessa ja sopivat kokonaisuuteen, ja milloin olemme onnistuneet yllättämään ja luomaan jotain täydellisen uutta ja odottamatonta. Markkinoinnissa kokeilut eivät vaadi tuotantolinjojen tai myyntikanavien uudistamista, mutta markkinointi voi vahvalla osaamisella, näkemyksellä ja asiakasymmärryksellä luoda uusia innovaatioita ja liiketoiminnan kehitystä.

Rohkeus ja viisaus eivät asu vain markkinoinnissa, mutta markkinointi voi toimia organisaatiossa muutoksen fasilitaattorina, joka kokoaa yhteen myynnin, tuotekehityksen, asiakaskokemuksen ja yhteistyökumppanit. Markkinointi voi tietoisesti rikkoa siilot ja madaltaa raja-aidat, tarkastella tuloksia kokonaisvaltaisesti, ei vain markkinoinnin kontekstissa. Markkinointi kokoaa yhteen datan ja analyysin luodakseen näkemyksen ja synteesin uudesta.

Tarve rohkeudelle on jatkuvaa. Seuraava Iso Pakko on vastata kiihtyneeseen kuluttajakäyttäytymisen muutokseen ja ylläpitää digiloikan vauhtia. Verkkokaupan kasvu, tekoälyn rooli tai digitaalisen yksityisyyden vaade ovat osia, jotka muuttavat markkinoinnin ja yritysten liiketoiminnan perusteita.  Vahvoja interventioita, päätöksentekoa ja uuden oppimista tarvitaan konkreettisimmillaan markkinoinnin transformaatioon, aina työkalujen ja toimintamallien muutoksesta isoon kulttuurilliseen muutokseen. Avoimessa ja uteliaassa organisaatiossa meillä on lupa innostua ja haastaa, keskustella ja olla läsnä asiakkaan arjessa, yksin ja yhdessä uusilla tavoilla. Me olemme Muutos.

Kirjoittaja on Dagmarin CBO, jonka sydäntä lähellä ovat markkinointi sekä sen kehitys, tuloksellisuus ja kustannustehokkuus. 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland