Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten kuntavaaleissa pystyy erottautumaan?

Sanoman vaalitiimin vetäjä Terhi Salmi vinkkaa keinot tehokkaaseen vaalimainontaan.
Terhi Salmi artikkelikuva
6.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

On ihan selvää, että moni puolueista ja ensi kevään kuntavaalien ehdokkaista aikoo mainostaa sosiaalisen median kanavissa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että somessa voi olla vaikea erottua, koska siellä ovat kaikki muutkin. Lisäksi voi olla hankala kontrolloida niitä yhteyksiä, joissa oma mainonta näkyy.

Teemme joka päivä Sanoman vaalitiimissä työtä sen eteen, että pystymme tarjoamaan hyviä ja laadukkaita mainonnan ratkaisuja turvallisessa mediaympäristössä. Sanoman mediat tarjoavat luotettavia, kiinnostavia ja relevantteja sisältöjä. Sillä millaisen sisällön yhteydessä mainonta esiintyy digikanavissa, on iso ero vaikuttavuuden kannalta.

Digimainontaa voi kohdentaa monin eri tavoin. Sanomalla on erinomaiset kohdentamiskyvykkyydet, sillä tunnemme suomalaiset, tiedämme mikä heitä kiinnostaa, mitä he lukevat ja missä ympäristössä he näitä sisältöjä lukevat. Meidän kauttamme mainostaja pystyy kohdentamaan viestinsä juuri haluamalleen kohderyhmälle.

Tietyt kohderyhmät, kuten lapsiperheet, ovat usein liikkuvia äänestäjiä, joita voi olla vaikea saada aktivoitua. Monet kuntavaalien teemoista liittyvät kuitenkin läheisesti lapsiperheiden arkeen. Sanoman avulla perheiden tavoittaminen onnistuu. Äänestäjiä voi lähestyä myös tietyn teeman kautta. Kuntavaaleissa yksi tärkeä teema on koulutus. Pystymme kohdentamaan mainontaa esimerkiksi henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita koulutukseen liittyviin asioista.

Kuntavaalit ovat alueelliset, joten alueellinen kohdentaminen luonnollisesti kannattaa. Sanoman tarjonta on nykyään alueellisempaa kuin koskaan. Digimainontaa voidaan kohdentaa tietyille alueille ja printtimainonnan kanaviksi voidaan valita alueellisia lehtiä. Alueellinen kohdentaminen on mahdollista myös radio- ja televisiomainonnassa.

Kampanjan suunnittelussa kannattaa hyödyntää vaalitiimimme asiantuntemusta. Samalla kampanjalla voidaan tavoitella esimerkiksi sekä pienempää rajattua joukkoa että laajemmin tietyistä teemoista kiinnostuneita.

Mainostaja pystyy erottautumaan kuntavaaleissa näkymällä pidemmän aikaa ja hyvissä ajoin ennen vaaleja. Luotettava mediaympäristö ja valittujen teemojen ympärillä näkyminen tuo viesteille vaikuttavuutta.

Terhi Salmi toimii Sanomalla myyntiryhmän johtajana ja vetää Sanoman vaalitiimiä.

Katso myös:

Kuntavaaliehdokas, onko sinulla tärkeää sanomista? 

Lataa vaalimainonnan opas

Katso Sanoman Vaaliaamu-webinaarin tallenne:

Politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala haastattelee Helsingin Sanomien vastaavaa päätoimittajaa Kaius Niemeä sekä Ilta-Sanomien vastaavaa päätoimittajaa Johanna Lahtea luotettavasta ja laadukkaasta mediaympäristöstä.
Sanoman mediaratkaisuista vastaavan yksikön johtaja Karri Ahonen sekä Sanoman vaalitiimin vetäjä Terhi Salmi kertovat Sanoman uusista monipuolisista alueellisista ratkaisuista kuntavaaleissa 2021.

Poimintoja webinaarista:
 

Kuntavaaleissa valitaan ne päättäjät, jotka vaikuttavat ihmisten elämään päätöksillään kaikkein eniten. Ne ovat asioita, joita myös media käsittelee. Ilta-Sanomat tavoittaa kaikki suomalaiset. Meille on ihan elintärkeää, että ymmärrämme lukijoidemme elämää, heidän pelkojaan sekä isoja ja pieniä unelmiaan

– Johanna Lahti, vastaava päätoimittaja, Ilta-Sanomat
 

Sosiaalinen media on hyvä apuväline, mutta jos halutaan profiloitua uskottavana ja vakavasti otettuna tekijänä, kannattaa perinteisiä medioita kannattaa käyttää ihan sen takia, että käytännössä nämä kansainväliset sosiaalisen median toimijat eivät maksa edes veroja Suomeen.

– Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja, Helsingin Sanomat
 

Meidän ei tarvitse tarjota Buranaa joka vaivaan, vaan voimme rakentaa ratkaisut monipuolisesta mediavalikostamme. Ratkaisuksi ei tarvitse tarjota pelkästään radiota, digiä tai televisiota, vaan voimme räätälöidä ratkaisun mainostajan tarpeiden mukaan, myös alueellisesti. Monipuolisuudesta syntyy vaikuttavuutta.

– Karri Ahonen, johtaja, Sanoma Media Finland

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland