Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten tulevaisuudessa kohdennetaan?

Dagmar Driven vetäjä Antti Kallio kertoo, miten evästemuutos vaikuttaa mediatoimiston ja markkinoijien työhön.
Antti Kallio artikkelikuva
11.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten Dagmarilla valmistauduttu evästemuutokseen?  

 Googlen ilmoitus 3. osapuolen evästeiden poistumisesta Chrome-selaimista laittoi isot pyörät pyörimään, mutta jo aiemmin monet muut seikat olivat vaikuttaneet mainonnan mittaamiseen ja kohdentamiseen. Safari ja Firefox -selaimet rajoittavat jo 3. osapuolen evästeitä, joten jo neljännes verkkokäynneistä on sellaisia, joiden mittaamisessa tai kohdentamisessa ei käytetä enää pelkästään 3. osapuolen evästeisiin perustuvia menetelmiä. 

Tämä tarkoittaa jokapäiväisessä työssämme sitä, että esimerkiksi täysin suoraviivaista vuosivertailua analytiikasta ei ole pystytty enää tekemään.  

Muutos ei tullut yllätyksenä. Olemme seuranneet tilannetta jo vuodesta 2018 lähtien, jolloin Apple ilmoitti ensimmäisistä Safari-selaimen ITP (Intelligent Tracking Protection) -toiminnallisuuksista. Vuodesta 2019 lähtien olemme kouluttaneet omaa henkilökuntaamme sekä asiakkaitamme ymmärtämään, mihin maailma on menossa ja miten markkinoijien puolella tulisi asiaan valmistautua.  

Millaisia vinkkejä olette antaneet markkinoijille? 

Evästemuutos tulee tarkoittamaan sitä, että ensimmäisen osapuolen datan merkitys tulee korostumaan. Markkinoijalla pitäisi olla strategia sitä varten. Enkä tarkoita pelkästään teknologista kyvykkyyttä, vaan esimerkiksi sitä millaisia sisältöjä ja kumppanuuksia lähdetään rakentamaan, miten saadaan kuluttajilta hyväksyntöjä datan käytölle ja miten varmistetaan, että tämänhetkiset KPI:t ovat relevantteja tulevaisuudessa. Hyvän asiakaskokemuksen merkitys ja lisäarvon tuottaminen asiakkaalle tulevat vain korostumaan.  

Personoitujen asiakaspolkujen rakentaminen tulee vaatimaan laajempaa strategiaa toimintamalleihin ja dataa keräämisen. Tämä vaatii monenlaista yhteistyötä myös organisaation sisällä.  

Totta kai on markkinoijia, joilla ei ole luonnollista kyvykkyyttä kerätä ensimmäisen osapuolen dataa. Silloin varsinkin pitää miettiä kumppanistrategiaa. Minkälaisia mediakumppaneita hyödynnetään jatkossa, tai käytetäänkö kumppaneina esimerkiksi retail-toimijoita, joilla on laajat datakyvykkyydet.  

Evästemuutos ei ole pelkästään negatiivinen asia, vaan siitä syntyy uudenlaisia mahdollisuuksia erilaisille kumppanuuksille. Veikkaan, että syntymässä on ihan uudenlaisia malleja ja uudenlaista markkinaa. 

Millaisia olevat tulevaisuuden kohdentamisratkaisut?  

 Kohdentaminen tulee ottamaan takapakkia, kun käytössä ei ole enää kolmannen osapuolen datakyvykkyyksiä nykyisellä laajuudella. Koska näkymä on pilkkoutuneempi, ei päästä enää kiinni tiukkoihin kohderyhmiin. Jatkossa kontekstuaalinen eli sisältöön perustuva kohdentaminen tulee olemaan paljon yleisempää. Tärkeää on myös median kyky kerätä ensimmäisen osapuolen dataa ja markkinointilupia.  

Sanoma on datan hyödyntämisessä markkinoijien hyväksi todella hyvässä kehitysvauhdissa. Uskon, että tullaan näkemään uusjakoa siinä, millä medioilla on parhaat kohdentamiskyvykkyydet.  

Esillä on ollut erilaisia kohdentamisratkaisuja, kuten Universal ID, Privacy Sandbox ja kohorttiyleisöt, joita Google on tuomassa. Tällä hetkellä en löisi vetoa minkään teknologian puolesta, tilanne on niin avoin. Se on varmaa, että laajaa tapaa kerätä tietoa yksittäisistä käyttäjistä läpi selainten ei tule enää olemaan.  

Attribuutiomallinnuksilla pyritään selvittämään asiakaspolkuja digitaalisessa maailmassa. Olemme Dagmarilla kehittäneet contribution model -ratkaisua, jonka kautta tarjotaan vaihtoehtoja asiakaspolkujen mallintamiseen. Mittaamista tehdään siinä todennäköisyyslaskelmilla ja algoritmeilla. Ratkaisumme avulla haluamme varmistaa, että asiakkaamme voivat optimoida markkinointitoimenpiteitä tehokkaalla tavalla myös tulevaisuudessa.   

 

Tagit

Digiratkaisut Evästemuutos

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland