Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten verkkokaupan kasvua voi vauhdittaa asiakasymmärryksen avulla?

Insight strategist Tiina Kosonen kertoo, mitä datan ja asiakasymmärryksen voittavalla yhdistelmällä voi saada aikaan.
15.12.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Verkkokauppojen asiakasdata ei välttämättä kerro asiakkaasta riittävästi. Siitä löytyy useimmiten tietoa asiakkaan ostohistoriasta: minkä tyyppisiä tai mihin kategoriaan kuuluvia tuotteita asiakas on ostanut ja miten usein. Asiakkaan yhteystietojen lisäksi dataa saattaa löytyä sukupuolesta ja jopa iästä.

Miten tätä dataa kannattaisi lähteä rikastamaan? Sanoman Mukautetut yleisöt -työkalun avulla voit hyödyntää asiakasrekisteriäsi kohdentamiseen ja myös asiakasymmärryksen lisäämiseen. Näin ymmärrät tarkemmalla tasolla, millaisia asiakkaat ovat ja mikä motivoi heitä ostamaan juuri sinun verkkokaupastasi. Tätä ymmärrystä hyödyntämällä voit luoda aiempaa vaikuttavampaa markkinointia. 

Hyödynnä tietoa elämänvaiheista ja kiinnostuksen kohteista 

Verkkokauppojen kannalta kohdennusvaihtoehdoista kiinnostavimpia ovat elämänvaiheet ja kiinnostuksen kohteet. Elämänvaihe vaikuttaa yllättävän paljon motiiveihimme sisältöjen kuluttamisessa. 25-vuotias kaupunkilainen sinkku ja Nummelassa asuva kolmen lapsen vanhempi kiinnostuvat tyypillisesti aika erityyppisistä asioista. He saattavat shoppailla samojakin tuotteita hyvin eri näkökulmista: toinen perheen tarpeet edellä ja toinen hedonistisesti oma hyvinvointi mielessä pitäen.

Myös ymmärrys kiinnostuksen kohteista on merkityksellinen ostomotiivien takia. Jos analysoidaan sähköauton ostaneita, ostajan kiinnostuksen kohteissa saattaa nousta esimerkiksi ympäristövastuullisuutta koskevat teemat. Toisaalta kiinnostuksen kohteena voi olla teknologia ja tulevaisuuteen linkittyvät aiheet. On siis todennäköistä, että ostajakunta jakautuu ostomotiivien näkökulmasta kahteen eri ryhmään: toinen haluaa tehdä vastuullisen valinnan elämässään ja toinen ostaa sähköauton sen takia, että siinä on kaikkein uusimmat tekniset ominaisuudet. 

Tämä vaikuttaa siihen, miten asiakasta tai potentiaalista ostajaa kannattaa puhutella.

Data ilman ymmärrystä on yksinäistä

Ymmärrystä asiakkaiden motiiveista kannattaa hyödyntää myös mainonnan luovien toteutusten sisällöissä. Sanoman mediankäyttösegmentoinnin avulla päästään kiinni siihen, millainen viestikärjen kannattaa olla. Haetaanko vahvasti informaatiopitoista viestiä vai viihteellistä tai tunteisiin vetoavaa tarinaa? Viestikärkeen vaikuttaa myös mediakanava. 

Pystymme tuottamaan tietoa siitä, missä kanavissa verkkokauppasi nykyasiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita kannattaisi puhutella. Aiemmin mainittu kaupunkilainen sinkku käyttää mediaa hyvin eri tavalla kuin lapsiperheen vanhempi. Lapsiperheen vanhemmalle on esimerkiksi tyypillistä käyttää pieniä mikrohetkiä median parissa pitkin päivää, joten mainonnalta vaaditaan lyhyttä ja ytimekästä viestiä. Tämä kannatta huomioida luovassa toteutuksessa ja totta kai myös kanavavalinnoissa.

Dataa ilman ymmärrystä on siis aika yksinäistä. Data ja ymmärryskään eivät pelkästään riitä, vaan niiden pohjalta täytyy miettiä, millaisia toimenpiteitä lähdetään tekemään. Dataa, ymmärrystä ja oikeanlaisia toimenpiteitä yhdistämällä saadaan aikaan oikeasti vaikuttavaa markkinointia.  

Kirjoittaja työskentelee Sanomalla kuluttajaymmärryksen parissa. 

Mainosta siellä, missä asiakkaasi ovat – omilla ehdoillasi

Tutustu Sanoma Ad Manageriin

Kohdenna paremmin mukautettujen yleisöjen avulla

Tutustu verkkokaupan toimialatietoon

Katso myös: 

Mukautetut yleisöt tuo parempaa tuottoa Scandinavian Outdooriin mainonnalle

Tagit

Asiakasymmärrys ja insight Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista sekä muista erilaisista asiakasryhmistä.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight
    Julkaistu
    7.11.2025
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland