Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Moraaliposeerausta vai aitoa välittämistä? – Lue asiantuntijoiden vinkit

Miten tällä hetkellä kannattaisi toimia, jotta markkinointiviestintä ei vaikuttaisi moraaliposeeraukselta tai oman edun tavoittelulta kriisin keskellä?
Moraaliposeeraus artikkelikuva.jpg
9.3.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Keräsimme vinkkejä markkinoinnin asiantuntijoilta Dagmarista, Ivalosta, Omnicom Media Groupista ja Toinen PHD:lta.

Hedonismiin ja pinnallisiin asioihin nojaaminen ei nyt pure

”Seuraamme Dagmarissa jatkuvasti kuluttajien asenteita ja mediakäyttöä omassa Digitaalisen median tutkimuksessamme*. Kuluttajien mielenmaisemassa on nyt maaliskuun alussa näkyvissä selkeitä muutoksia, jotka suoraan heijastuvat markkinointiviestinnän vastaanottamiseen.

Rauhoittuminen ja rentoutuminen on väistynyt stressin ja tiedonhalun tieltä. Oma hyvinvointi, itsensä kehittäminen, ruokavalio ja terveellinen elämä tuntuvat nyt hetkellisesti toissijaiselta. Myös tavara on menettänyt merkitystään. Kiinnostus uusiin tuotemerkkeihin tai halu maksaa laadukkaista tavaroista on laskenut.

Hedonismiin ja pinnallisiin asioihin nojaaminen markkinointikommunikaatiossa ei nyt todennäköisesti pure. Puhtaan kaupallisten viestien sijaan vahvasti inhimillinen lähestyminen ja suurten ajatusten näkyminen pieninäkin tekoina, vaikkapa ahdistavien lööppien piilottaminen lasten silmiltä, on tässä hetkessä parhaiten vastaanotettua markkinointiviestintää.”

Kirsi Laakso, Customer Insight Director, Dagmar

* Digitaalisen median tutkimus, Dagmar. Maaliskuu 2022 n. 500 ja tammi-helmikuu 2022 n. 1000 vastaajan kokonaisotos edustaa 16–69-vuotiaita Manner-Suomessa

Varmista, että hyvä tarkoitus toteutuu muita kunnioittavana toteutuksena

Tärkein kysymys, jonka markkinoija voi tässä ajassa itselleen esittää on: Miksi?

Onko kommunikaation syy aito halu auttaa tai muuttaa maailmaa vai hyötyä muiden hädästä? Seuraavaksi tärkeintä on kuuntelu ja oppiminen. Ota yhteyttä aiheesta enemmän tietäviin: asiantuntijoihin ja järjestöihin ja varmista, että hyvä tarkoitus toteutuu muita kunnioittavana toteutuksena.

Kolmanneksi on muistettava, että tilanne on nyt herkkä ja muuttuu nopeasti. Yritä siis olla paitsi nopea reagoimaan, myös hiukan armollinen itseäsi ja muita kohtaan.

Leena Komulainen, toimitusjohtaja, Ivalo Creative Agency

Harmaan sävyjä ei ole syytä lisätä

”Tämäkin aika huutaa positiivisia vastuunkantajia ja huomisen rakentajia niin kodeissa kuin työpaikoilla. Lähtökohta on kummassakin paikassa elää hyvää arkea, tehdä työnsä, huolehtia omasta ja läheisten hyvinvoinnista ja tehdä sitten sen päälle haluamansa ja voivansa niiden hyväksi, joita kriisi runtelee.

Yritykset ottavat kantaa luontevasti jo nyt palveluidensa kautta. Ne ovat reagoineet nopeasti eettisiin ongelmiin Venäjän liiketoiminnan suhteen ja tehneet kiitettävällä vauhdilla kipeitä ratkaisuja. Mitään erityisen typeriä ylilyöntejä en ole havainnut omaa etua tavoittelevassa viestinnässä.

En kehota ketään yrityspäättäjää miettimään, miten he voisivat erityisesti taloudellisesti hyötyä viestinnällään tämänhetkisestä tilanteesta. Sen sijaan kannustan rohkeasti viemään eteenpäin kaikkia hyviä suunnitelmia, joiden toteuttamisen perusta on yhä vahva.

Meillä on takana jo kaksi vuotta ilman sirkushuveja, että en todellakaan kehota ketään – varsinkaan nuoria – lakkaamaan iloitsemasta ja tapaamasta toisiaan tässä tilanteessa. Valtaosan yrityksistä markkinointi on jo entuudestaan turhankin tasapaksua ja riskitöntä – ei ole mitään syytä lisätä harmaan sävyjä entisestään. Ukrainalaisten olo ei siitä parane, että täällä kilpaillaan alakuloisuudessa.

Jatketaan positiivisella mielellä omenapuiden istuttamista, vaalitaan hyvää demokraattista kansalaisyhteiskuntaamme ja autetaan Ukrainaa.”

Kari Tervonen, Roadmap Director, Omnicom Media Group

Älä yritä hyötyä taloudellisesti

Kolme vinkkiä markkinoijalle:

  1. Älä yritä hyötyä taloudellisesti tai mitenkään muutenkaan sodasta.
  2. Katso kohta yksi.
  3. Lahjoittaa pitää ja siitä saa kertoa. Katso kuitenkin varmuudeksi kohta yksi.

Jani Halme, luova johtaja, ToinenPHD


Lue täältä, miten Sanoma on reagoinut Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan: 

Ukrainan sota koskettaa ja vaikuttaa arkeen - Sanoma Media Finland jakaa lahjoitusvarat useaan kohteeseen

Katso myös: 

Viestinnällä voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa ja rauhanmukaisempaa maailmaa

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland