Myyntipuhe-kilpailun voittajat Seurana ja ChocoSomnia hyppäsivät rohkeasti uudelle tasolle

Kilpailun voittajiksi selvisi kaksi yritystä: asiantuntijaraati palkitsi Seurana Oy:n Mirka Saarisen puheen, ja yleisö äänesti voittoon ChocoSomnia Oy:n Jenna Antinmaan ja Riikka Ojasen.
Hyvä hissipuhe lähtee yrityksen aidosta tarinasta
Voittajayrityksiä yhdistää etenkin se, että kumpaisenkin tarina on aidolla tavalla yllättävä – ja koskettava. Tämä kuuluu ja tuntuu myös palkituissa myyntipuheissa. Millaisista yrityksistä sitten on kyse?
Seurana Oy tarjoaa vertaistuellista seuraa ikäihmisille ympäri Suomen. Yritys syntyi Mirka Saarisen omasta kokemuksesta: siitä, miten tärkeää ja samalla vaikeata oli löytää omalle isoisälle palvelutaloon juttukaveria, joka toimisi paitsi seurana, myös välittäisi papan kuulumisia kauempana asuville sukulaisille.
"Vaihdoin aiemman urani gerontologian opiskeluun, ja aloin kehittää Seuranaa kuutisen vuotta sitten", Mirka kertoo.
"Edelleen ihmettelen, miten kukaan ei ollut aiemmin tätä tehnyt. Myös se merkityksen ja ilon positiivinen kehä, mikä Seuranan avulla on syntynyt, on yllättänyt itsenikin".
Tänä päivänä Seurana toimii valtakunnallisesti ympäri Suomen: mukana on noin 300 eläkeikäistä seuralaista aina Hangosta Muonioon. Seuranan palveluita voivat ostaa sekä ikäihmisten läheiset, että myös kunnat, vanhustenhoivan toimijat ja yritykset henkilöstöetuna tai lahjaksi kummivanhukselleen.
Oulusta ponnistava ChocoSomnia puolestaan syntyi entisen suuhygienistin, nykyisen suklaamestarin Riikka Ojasen unelmasta. Neljä vuotta hän kehitti suklaareseptejä yksin kotikeittiössään. Silloin mukaan hyppäsi Jenna Antinmaa, ja kaksikko päätti laittaa silmään kertaluokkaa suuremman vaihteen.
"Kaikki laskelmamme näyttivät aluksi miinusta, ja näyttikin siltä, ettei kaksi ihmistä voisi tienata elantoaan sen kokoisella liiketoiminnalla", Jenna kuvaa kaksikon yhteisen taipaleen alkua ja haasteita.
"Löimme sitten säästömme yhteen, haimme tukirahoitusta ja ostimme temperointikoneen, jonka avulla Riikan aiempi valmistustahti, kuusi kiloa päivässä, saatiin nostettua 180 suklaakiloon päivässä. Se oli käänteentekevä päätös, joka ratkaisi koko yritystoiminnan suunnan: kasvun".
ChocoSomnia onkin kasvanut kohisten. Yrityksen toimintaan kuuluu nyt suklaanvalmistuksen lisäksi Oulun keskustassa sijaitseva Suklaashoppi, verkkokauppa ja komea valikoima erilaisia suklaaelämyksiä. Suosituimpia ovat konvehtityöpajat sekä erilaiset suklaatastingit.
Myyntipuheet purkkiin arjen keskellä
Mirka kertoo, että piti myyntipuhekisaa erinomaisena ideana, mutta ei innostunut osallistumisesta aivan heti.
"Olin nähnyt mainoksen kisasta ja ajattelin, että hieno juttu, että tällaiseen kannustetaan. En kuitenkaan ajatellut osallistua kisaan. Myöhemmin ystäväni Fanni laittoi kisasta viestiä ja sanoi, että:"jos sinä et ilmoita Seuranaa mukaan, niin minä teen sen”, Mirka nauraa.
"Sitten eräänä päivänä sattui työpäivän lomaan luppohetki, ja kahvikupin äärellä päätin, että kun olen tämän tarinan suoraan sydämestäni niin monta kertaa saanut kertoa, niin teen sen nyt tätäkin varten. Puhe meni ensimmäisellä otolla minuuttissa maaliin, ja lähetin sen kilpailuun mukaan".
ChocoSomnian kisailmoittautuminen vaati muutaman oton ja järjestelyä. Mainos houkutteli osallistumaan, mutta matkassa oli yksi mutta: aikataulu.
Finalistien julistamisen ja Sanomatalon finaalikuvausten välillä oli vain muutama päivä aikaa, eikä matkustaminen juuri syyssesongin keskellä olisi yrittäjille välttämättä se helpoin rasti.
"Tehtiin sitten niin, että kuvattiin se video, ja ostettiin lentoliput joka tapauksessa heti ja toivoimme pääsevämme finaaliin", Riikka paljastaa.
"Video tehtiin tehtaan yläkerrassa. Meillä oli todella hauskaa pilalle menneiden ottojen kanssa. Tässäkin pakko oli paras muusa: meillä oli alkamassa yritysryhmän työpaja, joten viimeinen versio oli pakko saada puristettua minuutin mittaan. Siinä aitous ainakin välittyi"!
Finaalikuvauksissa jännitti hissimatkan kesto
Kilpailun finaalivideot kuvattiin Sanomatalon hississä. Jännitettävää piisasi, sillä esimerkiksi hissimatkan kesto ei ollut finalisteilla ennalta tiedossa.
"Hissipuhe edellytti improvisointia, koska en esimerkiksi tiennyt, kuinka pitkään puhetta kuvattiin", Mirka kertoo.
"Me taas menimme hyvissä ajoin ennen kuvausten alkua Sanomatalolle katsomaan hissien kulkua ja arvioimaan matkan pituutta", Jenna nauraa.
Hissi oli myös täynnä tuomareita, tuotantoväkeä ja kuvauskalustoa, eli kyseessä ei ollut se kaikkein tavallisin hissimatka. Erikoisessa tilanteessa apua toi oman yritystarinan tuttuus ja se, että sen oli saanut kertoa vuosien varrella jo lukuisia kertoja.
"Itselleni paras korkean paikan myyntipuhe-leiri oli kesän 2022 Suomi Areena, jossa olimme Seuranan kanssa mukana. Meillä oli ständi Porin keskustassa läpi viikon, sekä emännöimme paneelikeskustelua eläkeläisten työllistymisestä", Mirka kertoo.
Kokemus oli palkitseva – monin eri tavoin
Finalistiyrittäjät tapasivat palkintojenjaon yhteydessä Tampereen Yrittäjäpäivillä, ja heillä synkkasi heti.
"Jo finaalikuvauksissa kuuntelin, että onpa hyvä ajatus ja yritysidea tämä Seuranan juttu", Riikka kertoo.
"Ja sitten kun tapahtuman kulisseissa Tampereella törmättiin, niin oli kiva todeta että molemmat pärjättiin. Kukkapuskien kanssa oli ihana kulkea, kun onnitteluja sateli"!
Yritykset saivat myös rahanarvoiset palkinnot digimarkkinointiin Sanoman kanavissa: Seurana 5000 euron arvosta ja ChocoSomnia 1000 euron kokonaisuuden.
Mirka kertoo, että Seurana aikoo panostaa erityisesti yrityksen tunnettuuden kehittämiseen.
"Seuranalle tyypillisin haaste on se, että lähes kaikki ikäihmisten omaiset olisivat toivoneet kuulleensa meistä jo aiemmin. Meitä pidetään usein myös helsinkiläisenä palveluna, vaikka piirissämme on jo yli 120 suomalaista kuntaa. Näitä asioita lähdemme nyt viestimään", hän kuvaa.
ChocoSomnia taas kampanjoi käsillä olevan joulusesongin merkeissä.
"Teemme kaksi digikampanjaa: Uudellamaalla nostamme verkkokauppaamme joulupöytä-teemalla, ja täällä Pohjois-Suomessa kehotamme astumaan sisään suklaaelämyksiin liikkeessämme".
Kilpailusta oli hyötyä myös oman yrityksen tarinan ja idean tiivistämiseen.
"Kannustamme kaikkia yrittäjiä miettimään hyvän hissipuheen, koska se pakottaa tiivistämään. Hissipuheen tekeminen tarjoaa myös haastetta: kokeilepa saada koko yritysideasi muotoiltua yhteen minuuttiin"!
Joko omalla yritykselläsi on puhutteleva hissipuhe? Kaipaatko inspiraatiota myyntipuheen kirjoittamiseen?