Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Myyntipuhe-kilpailun voittajat Seurana ja ChocoSomnia hyppäsivät rohkeasti uudelle tasolle

Suomen Yrittäjät ja Sanoma järjestivät yhteistyössä Myyntipuhe- eli hissipuhekilpailun. Tavoitteena oli haastaa yrittäjät kertomaan yrityksensä tarina tiiviissä, noin minuutin kestävässä muodossa – siis siinä ajassa, mitä hissimatka todennäköisesti kestäisi.
hissipuhevoittajat
7.12.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Kilpailun voittajiksi selvisi kaksi yritystä: asiantuntijaraati palkitsi Seurana Oy:n Mirka Saarisen puheen, ja yleisö äänesti voittoon ChocoSomnia Oy:n Jenna Antinmaan ja Riikka Ojasen.

Hyvä hissipuhe lähtee yrityksen aidosta tarinasta

Voittajayrityksiä yhdistää etenkin se, että kumpaisenkin tarina on aidolla tavalla yllättävä – ja koskettava. Tämä kuuluu ja tuntuu myös palkituissa myyntipuheissa. Millaisista yrityksistä sitten on kyse?

Seurana Oy tarjoaa vertaistuellista seuraa ikäihmisille ympäri Suomen. Yritys syntyi Mirka Saarisen omasta kokemuksesta: siitä, miten tärkeää ja samalla vaikeata oli löytää omalle isoisälle palvelutaloon juttukaveria, joka toimisi paitsi seurana, myös välittäisi papan kuulumisia kauempana asuville sukulaisille.

"Vaihdoin aiemman urani gerontologian opiskeluun, ja aloin kehittää Seuranaa kuutisen vuotta sitten", Mirka kertoo.

"Edelleen ihmettelen, miten kukaan ei ollut aiemmin tätä tehnyt. Myös se merkityksen ja ilon positiivinen kehä, mikä Seuranan avulla on syntynyt, on yllättänyt itsenikin".

Tänä päivänä Seurana toimii valtakunnallisesti ympäri Suomen: mukana on noin 300 eläkeikäistä seuralaista aina Hangosta Muonioon. Seuranan palveluita voivat ostaa sekä ikäihmisten läheiset, että myös kunnat, vanhustenhoivan toimijat ja yritykset henkilöstöetuna tai lahjaksi kummivanhukselleen.

Oulusta ponnistava ChocoSomnia puolestaan syntyi entisen suuhygienistin, nykyisen suklaamestarin Riikka Ojasen unelmasta. Neljä vuotta hän kehitti suklaareseptejä yksin kotikeittiössään. Silloin mukaan hyppäsi Jenna Antinmaa, ja kaksikko päätti laittaa silmään kertaluokkaa suuremman vaihteen.

"Kaikki laskelmamme näyttivät aluksi miinusta, ja näyttikin siltä, ettei kaksi ihmistä voisi  tienata elantoaan sen kokoisella liiketoiminnalla", Jenna kuvaa kaksikon yhteisen taipaleen alkua ja haasteita.

"Löimme sitten säästömme yhteen, haimme tukirahoitusta ja ostimme temperointikoneen, jonka avulla Riikan aiempi valmistustahti, kuusi kiloa päivässä, saatiin nostettua 180 suklaakiloon päivässä. Se oli käänteentekevä päätös, joka ratkaisi koko yritystoiminnan suunnan: kasvun".

ChocoSomnia onkin kasvanut kohisten. Yrityksen toimintaan kuuluu nyt suklaanvalmistuksen lisäksi Oulun keskustassa sijaitseva Suklaashoppi, verkkokauppa ja komea valikoima erilaisia suklaaelämyksiä. Suosituimpia ovat konvehtityöpajat sekä erilaiset suklaatastingit.

Myyntipuheet purkkiin arjen keskellä

Mirka kertoo, että piti myyntipuhekisaa erinomaisena ideana, mutta ei innostunut osallistumisesta aivan heti.

"Olin nähnyt mainoksen kisasta ja ajattelin, että hieno juttu, että tällaiseen kannustetaan. En kuitenkaan ajatellut osallistua kisaan. Myöhemmin ystäväni Fanni laittoi kisasta viestiä ja sanoi, että:"jos sinä et ilmoita Seuranaa mukaan, niin minä teen sen”, Mirka nauraa.

"Sitten eräänä päivänä sattui työpäivän lomaan luppohetki, ja kahvikupin äärellä päätin, että kun olen tämän tarinan suoraan sydämestäni niin monta kertaa saanut kertoa, niin teen sen nyt tätäkin varten. Puhe meni ensimmäisellä otolla minuuttissa maaliin, ja lähetin sen kilpailuun mukaan".

ChocoSomnian kisailmoittautuminen vaati muutaman oton ja järjestelyä. Mainos houkutteli osallistumaan, mutta matkassa oli yksi mutta: aikataulu.

Finalistien julistamisen ja Sanomatalon finaalikuvausten välillä oli vain muutama päivä aikaa, eikä matkustaminen juuri syyssesongin keskellä olisi yrittäjille välttämättä se helpoin rasti.

"Tehtiin sitten niin, että kuvattiin se video, ja ostettiin lentoliput joka tapauksessa heti ja toivoimme pääsevämme finaaliin", Riikka paljastaa.

"Video tehtiin tehtaan yläkerrassa. Meillä oli todella hauskaa pilalle menneiden ottojen kanssa. Tässäkin pakko oli paras muusa: meillä  oli alkamassa yritysryhmän työpaja, joten viimeinen versio oli pakko saada puristettua minuutin mittaan. Siinä aitous ainakin välittyi"!

Finaalikuvauksissa jännitti hissimatkan kesto

Kilpailun finaalivideot kuvattiin Sanomatalon hississä. Jännitettävää piisasi, sillä esimerkiksi hissimatkan kesto ei ollut finalisteilla ennalta tiedossa.

"Hissipuhe edellytti improvisointia, koska en esimerkiksi tiennyt, kuinka pitkään puhetta kuvattiin", Mirka kertoo.

"Me taas menimme hyvissä ajoin ennen kuvausten alkua Sanomatalolle katsomaan hissien kulkua ja arvioimaan matkan pituutta", Jenna nauraa.

Hissi oli myös täynnä tuomareita, tuotantoväkeä ja kuvauskalustoa, eli kyseessä ei ollut se kaikkein tavallisin hissimatka. Erikoisessa tilanteessa apua toi oman yritystarinan tuttuus ja se, että sen oli saanut kertoa vuosien varrella jo lukuisia kertoja.

"Itselleni paras korkean paikan myyntipuhe-leiri oli kesän 2022 Suomi Areena, jossa olimme Seuranan kanssa mukana. Meillä oli ständi Porin keskustassa läpi viikon, sekä emännöimme paneelikeskustelua eläkeläisten työllistymisestä", Mirka kertoo.

Kokemus oli palkitseva –  monin eri tavoin

Finalistiyrittäjät tapasivat palkintojenjaon yhteydessä Tampereen Yrittäjäpäivillä, ja heillä synkkasi heti.

"Jo finaalikuvauksissa kuuntelin, että onpa hyvä ajatus ja yritysidea tämä Seuranan juttu", Riikka kertoo.

"Ja sitten kun tapahtuman kulisseissa Tampereella törmättiin, niin oli kiva todeta että molemmat pärjättiin. Kukkapuskien kanssa oli ihana kulkea, kun onnitteluja sateli"!

Yritykset saivat myös rahanarvoiset palkinnot digimarkkinointiin Sanoman kanavissa: Seurana 5000 euron arvosta ja ChocoSomnia 1000 euron kokonaisuuden.

Mirka kertoo, että Seurana aikoo panostaa erityisesti yrityksen tunnettuuden kehittämiseen. 

"Seuranalle tyypillisin haaste on se, että lähes kaikki ikäihmisten omaiset olisivat toivoneet kuulleensa meistä jo aiemmin. Meitä pidetään usein myös helsinkiläisenä palveluna, vaikka piirissämme on jo yli 120 suomalaista kuntaa. Näitä asioita lähdemme nyt viestimään", hän kuvaa. 

ChocoSomnia taas kampanjoi käsillä olevan joulusesongin merkeissä. 

"Teemme kaksi digikampanjaa: Uudellamaalla nostamme verkkokauppaamme joulupöytä-teemalla, ja täällä Pohjois-Suomessa kehotamme astumaan sisään suklaaelämyksiin liikkeessämme". 

Kilpailusta oli hyötyä myös oman yrityksen tarinan ja idean tiivistämiseen. 

"Kannustamme kaikkia yrittäjiä miettimään hyvän hissipuheen, koska se pakottaa tiivistämään. Hissipuheen tekeminen tarjoaa myös haastetta: kokeilepa saada koko yritysideasi muotoiltua yhteen minuuttiin"!

Joko omalla yritykselläsi on puhutteleva hissipuhe? Kaipaatko inspiraatiota myyntipuheen kirjoittamiseen?

Lataa maksuton Hissipuhe-opas tästä!

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Miten ruuasta kiinnostuneita kannattaisi puhutella? Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet ja annamme työkalut markkinointisuunnitelman tekemiseen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Digiratkaisut
    Julkaistu
    30.3.2023
    Lue lisää
    markkinointisuunnitelma
  • Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

    Sanoman yhä digitaalisemmassa uutismediassa tavoitat sitoutuneet kohderyhmät kotimaisessa ja luotettavassa ympäristössä, kirjoittaa uutismedian kaupallisista ratkaisuista vastaava Pietari Korhonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    21.3.2023
    Lue lisää
  • IS on myös syventävien sisältöjen koti

    Ilta-Sanomat tarjoaa tiedonjanon sammutuksen lisäksi nautinnollisia ja rentouttavia hetkiä syventävien uutissisältöjen parissa, kirjoittaa Ilta-Sanomien Head of Marketing Karla Louhelainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    20.3.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland