Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Myyntipuhe-kilpailun voittajat Seurana ja ChocoSomnia hyppäsivät rohkeasti uudelle tasolle

Suomen Yrittäjät ja Sanoma järjestivät yhteistyössä Myyntipuhe- eli hissipuhekilpailun. Tavoitteena oli haastaa yrittäjät kertomaan yrityksensä tarina tiiviissä, noin minuutin kestävässä muodossa – siis siinä ajassa, mitä hissimatka todennäköisesti kestäisi.
hissipuhevoittajat
7.12.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Kilpailun voittajiksi selvisi kaksi yritystä: asiantuntijaraati palkitsi Seurana Oy:n Mirka Saarisen puheen, ja yleisö äänesti voittoon ChocoSomnia Oy:n Jenna Antinmaan ja Riikka Ojasen.

Hyvä hissipuhe lähtee yrityksen aidosta tarinasta

Voittajayrityksiä yhdistää etenkin se, että kumpaisenkin tarina on aidolla tavalla yllättävä – ja koskettava. Tämä kuuluu ja tuntuu myös palkituissa myyntipuheissa. Millaisista yrityksistä sitten on kyse?

Seurana Oy tarjoaa vertaistuellista seuraa ikäihmisille ympäri Suomen. Yritys syntyi Mirka Saarisen omasta kokemuksesta: siitä, miten tärkeää ja samalla vaikeata oli löytää omalle isoisälle palvelutaloon juttukaveria, joka toimisi paitsi seurana, myös välittäisi papan kuulumisia kauempana asuville sukulaisille.

"Vaihdoin aiemman urani gerontologian opiskeluun, ja aloin kehittää Seuranaa kuutisen vuotta sitten", Mirka kertoo.

"Edelleen ihmettelen, miten kukaan ei ollut aiemmin tätä tehnyt. Myös se merkityksen ja ilon positiivinen kehä, mikä Seuranan avulla on syntynyt, on yllättänyt itsenikin".

Tänä päivänä Seurana toimii valtakunnallisesti ympäri Suomen: mukana on noin 300 eläkeikäistä seuralaista aina Hangosta Muonioon. Seuranan palveluita voivat ostaa sekä ikäihmisten läheiset, että myös kunnat, vanhustenhoivan toimijat ja yritykset henkilöstöetuna tai lahjaksi kummivanhukselleen.

Oulusta ponnistava ChocoSomnia puolestaan syntyi entisen suuhygienistin, nykyisen suklaamestarin Riikka Ojasen unelmasta. Neljä vuotta hän kehitti suklaareseptejä yksin kotikeittiössään. Silloin mukaan hyppäsi Jenna Antinmaa, ja kaksikko päätti laittaa silmään kertaluokkaa suuremman vaihteen.

"Kaikki laskelmamme näyttivät aluksi miinusta, ja näyttikin siltä, ettei kaksi ihmistä voisi  tienata elantoaan sen kokoisella liiketoiminnalla", Jenna kuvaa kaksikon yhteisen taipaleen alkua ja haasteita.

"Löimme sitten säästömme yhteen, haimme tukirahoitusta ja ostimme temperointikoneen, jonka avulla Riikan aiempi valmistustahti, kuusi kiloa päivässä, saatiin nostettua 180 suklaakiloon päivässä. Se oli käänteentekevä päätös, joka ratkaisi koko yritystoiminnan suunnan: kasvun".

ChocoSomnia onkin kasvanut kohisten. Yrityksen toimintaan kuuluu nyt suklaanvalmistuksen lisäksi Oulun keskustassa sijaitseva Suklaashoppi, verkkokauppa ja komea valikoima erilaisia suklaaelämyksiä. Suosituimpia ovat konvehtityöpajat sekä erilaiset suklaatastingit.

Myyntipuheet purkkiin arjen keskellä

Mirka kertoo, että piti myyntipuhekisaa erinomaisena ideana, mutta ei innostunut osallistumisesta aivan heti.

"Olin nähnyt mainoksen kisasta ja ajattelin, että hieno juttu, että tällaiseen kannustetaan. En kuitenkaan ajatellut osallistua kisaan. Myöhemmin ystäväni Fanni laittoi kisasta viestiä ja sanoi, että:"jos sinä et ilmoita Seuranaa mukaan, niin minä teen sen”, Mirka nauraa.

"Sitten eräänä päivänä sattui työpäivän lomaan luppohetki, ja kahvikupin äärellä päätin, että kun olen tämän tarinan suoraan sydämestäni niin monta kertaa saanut kertoa, niin teen sen nyt tätäkin varten. Puhe meni ensimmäisellä otolla minuuttissa maaliin, ja lähetin sen kilpailuun mukaan".

ChocoSomnian kisailmoittautuminen vaati muutaman oton ja järjestelyä. Mainos houkutteli osallistumaan, mutta matkassa oli yksi mutta: aikataulu.

Finalistien julistamisen ja Sanomatalon finaalikuvausten välillä oli vain muutama päivä aikaa, eikä matkustaminen juuri syyssesongin keskellä olisi yrittäjille välttämättä se helpoin rasti.

"Tehtiin sitten niin, että kuvattiin se video, ja ostettiin lentoliput joka tapauksessa heti ja toivoimme pääsevämme finaaliin", Riikka paljastaa.

"Video tehtiin tehtaan yläkerrassa. Meillä oli todella hauskaa pilalle menneiden ottojen kanssa. Tässäkin pakko oli paras muusa: meillä  oli alkamassa yritysryhmän työpaja, joten viimeinen versio oli pakko saada puristettua minuutin mittaan. Siinä aitous ainakin välittyi"!

Finaalikuvauksissa jännitti hissimatkan kesto

Kilpailun finaalivideot kuvattiin Sanomatalon hississä. Jännitettävää piisasi, sillä esimerkiksi hissimatkan kesto ei ollut finalisteilla ennalta tiedossa.

"Hissipuhe edellytti improvisointia, koska en esimerkiksi tiennyt, kuinka pitkään puhetta kuvattiin", Mirka kertoo.

"Me taas menimme hyvissä ajoin ennen kuvausten alkua Sanomatalolle katsomaan hissien kulkua ja arvioimaan matkan pituutta", Jenna nauraa.

Hissi oli myös täynnä tuomareita, tuotantoväkeä ja kuvauskalustoa, eli kyseessä ei ollut se kaikkein tavallisin hissimatka. Erikoisessa tilanteessa apua toi oman yritystarinan tuttuus ja se, että sen oli saanut kertoa vuosien varrella jo lukuisia kertoja.

"Itselleni paras korkean paikan myyntipuhe-leiri oli kesän 2022 Suomi Areena, jossa olimme Seuranan kanssa mukana. Meillä oli ständi Porin keskustassa läpi viikon, sekä emännöimme paneelikeskustelua eläkeläisten työllistymisestä", Mirka kertoo.

Kokemus oli palkitseva –  monin eri tavoin

Finalistiyrittäjät tapasivat palkintojenjaon yhteydessä Tampereen Yrittäjäpäivillä, ja heillä synkkasi heti.

"Jo finaalikuvauksissa kuuntelin, että onpa hyvä ajatus ja yritysidea tämä Seuranan juttu", Riikka kertoo.

"Ja sitten kun tapahtuman kulisseissa Tampereella törmättiin, niin oli kiva todeta että molemmat pärjättiin. Kukkapuskien kanssa oli ihana kulkea, kun onnitteluja sateli"!

Yritykset saivat myös rahanarvoiset palkinnot digimarkkinointiin Sanoman kanavissa: Seurana 5000 euron arvosta ja ChocoSomnia 1000 euron kokonaisuuden.

Mirka kertoo, että Seurana aikoo panostaa erityisesti yrityksen tunnettuuden kehittämiseen. 

"Seuranalle tyypillisin haaste on se, että lähes kaikki ikäihmisten omaiset olisivat toivoneet kuulleensa meistä jo aiemmin. Meitä pidetään usein myös helsinkiläisenä palveluna, vaikka piirissämme on jo yli 120 suomalaista kuntaa. Näitä asioita lähdemme nyt viestimään", hän kuvaa. 

ChocoSomnia taas kampanjoi käsillä olevan joulusesongin merkeissä. 

"Teemme kaksi digikampanjaa: Uudellamaalla nostamme verkkokauppaamme joulupöytä-teemalla, ja täällä Pohjois-Suomessa kehotamme astumaan sisään suklaaelämyksiin liikkeessämme". 

Kilpailusta oli hyötyä myös oman yrityksen tarinan ja idean tiivistämiseen. 

"Kannustamme kaikkia yrittäjiä miettimään hyvän hissipuheen, koska se pakottaa tiivistämään. Hissipuheen tekeminen tarjoaa myös haastetta: kokeilepa saada koko yritysideasi muotoiltua yhteen minuuttiin"!

Joko omalla yritykselläsi on puhutteleva hissipuhe? Kaipaatko inspiraatiota myyntipuheen kirjoittamiseen?

Lataa maksuton Hissipuhe-opas tästä!

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland