Ohjelmallinen ostaminen vs. Itseostaminen: vertailussa mainonnan eri ostotavat
Pyysimme Sanoman Senior Programmatic Manager Miia Salmea avaamaan eroja kahden mainonnan ostamisen tavan välillä.
Kuka voi ostaa mainontaa ohjelmallisesti? Kuka voi käyttää itseostoalusta Sanoma Ad Manageria?
Mainostaja tarvitsee ohjelmalliseen ostamiseen mainonnan ostojärjestelmän eli DSP:n (Demand Side Platform), kuten Adformin tai Display & Video 360:n. Mainostilaa eli inventaaria ostetaan tämän järjestelmän kautta. Vaikka DSP:n hankkiminen, pystytys ja käyttö ei viime kädessä ole kovin monimutkaista, vie alkuun pääseminen silti jonkun verran aikaa, vaivaa ja rahaa. Koska mainonta ostetaan avoimen huutokaupan tai mainostilaa myyvän tahon kanssa sovittujen diilien kautta, vaatii ohjelmallinen ostaminen myös hieman perehtyneisyyttä asiaan.
Sanoma Ad Managerin käyttöä varten ei tarvitse hankkia erillistä järjestelmää. Sitä voi käyttää mikä tahansa suomalainen yritys, jolla on Y-tunnus. Rekisteröityminen on ilmaista. Järjestelmä on rakennettu helposti lähestyttäväksi ja mahdollisimman helppokäyttöiseksi, jotta sen käyttö luonnistuisi myös aloittelevilta mainostajilta.
Minkäkokoisille yrityksille mainonnan erilaiset ostotavat sopivat?
Ennen ajateltiin, että ohjelmallinen ostaminen sopii vain isoille yrityksille. Tämä on kuitenkin harhaluulo. Monesti pienyrittäjien aika ei riitä ohjelmallisen ostamisen hallinnointiin ja järjestelmiin perehtymiseen, jolloin mediatoimistokumppani voi olla paikallaan. Mainonnan ostamisen tapana se sopii kuitenkin minkäkokoiselle yritykselle vain.
Myös Sanoma Ad Manager sopii kaikenkokoisille yrityksille. Koska Ad Managerin käyttämiseen ei tarvita erillistä järjestelmää, ei alkuun pääseminen vaadi juurikaan vaivannäköä.
Minkälaisia mainoksia voi ostaa ohjelmallisesti? Entäpä itseostokanavan kautta?
Ohjelmallisesti ostettaessa tarjolla on useiden mediatilaa myyvien toimijoiden inventaari, joten mainonta valuu haluttaessa ostojärjestelmästä useisiin medioihin.
Sanoma Ad Managerissa on tarjolla Sanoman inventaari, eli mainonta näkyy Sanoman digimedioissa.
Sanoma Ad Managerista ei saa ostettua instream-videomainontaa, mutta muita videomainonnan muotoja löytyy kyllä. Ohjelmallisesti ei puolestaan saa ostettua Sanoma Ad Managerissa tarjolla olevaa Somenosto-mainosmuotoa, joka on suosituin mainosmuotomme Sanoma Ad Managerissa.
Minkälaisten kampanjoiden tekemiseen itseostokanava sopii?
Periaatteessa molemmat mainonnan ostotavat sopivat kaikenlaisten kampanjoiden tekemiseen, mutta muutamia erojakin löytyy. Ohjelmallinen ostaminen sopii etenkin jatkuvien kampanjoiden tekemiseen ja tilanteisiin, joissa kampanjoita on paljon. Näin ostojärjestelmistä saa kaiken irti mahdollisimman tehokkaasti.
Lyhyet kampanjat, joilla halutaan reagoida nopeisiin tilanteisiin, kuten lanseeraus- ja sesonkikampanjat, kannattaa usein ostaa Sanoma Ad Managerin kautta. Jos mainonta halutaan nopeasti ulos tiettynä päivänä, kampanja saattaa olla helpompi ostaa Sanoma Ad Managerista, joka sopii erinomaisesti lyhyempiin kampanjalähtöihin. Tosin Sanoma Ad Managerissa on myös mahdollista tehdä jatkuvaa mainontaa.
Mitä mainonta maksaa?
Ohjelmallisesti ostettaessa mainonnan hinta vaihtelee. Mainostilan myyjä määrittää mainoksille tietyn hinnan. Lopullinen hinta määräytyy kuitenkin monen tekijän summana: onko mainospaikoista kilpailua, kuinka hyvin ostaja osaa määrittää erilaiset parametrit tai minkälaisia kohdennuksia kampanjaan valitaan.
Sanoma Ad Managerin CPC-pohjaiset mainosmuodot hinnoitellaan dynaamisesti, eli kampanjaa palkitaan sen onnistumisesta: mitä suositumpi mainos on ja mitä useammin sitä klikataan, sitä alhaisemmaksi sen klikkihinta muodostuu. CPM-pohjainen mainonta hinnoitellaan näyttökertojen mukaan. Mainostaja maksaa siis tietyn hinnan mainoksen näyttämisestä tuhannelle käyttäjälle riippumatta siitä, klikkaavatko he mainosta vai ei. Jos haluat tutustua tarkemmin eri hinnoittelumuotoihin, kurkkaa tämä blogi.
Minkälaisia raportteja saan itseostokanavan kautta? Entä ohjelmallisesti ostaessa?
Ohjelmallisessa ostamisessa raportointimahdollisuudet riippuvat käytössä olevasta ostojärjestelmästä. Yleisimmin käytössä olevissa ostojärjestelmissä raportteja voi muokata monipuolisesti oman maun mukaan.
Sanoma Ad Managerista löytyy raportointiportaali, josta löytyvät tärkeimmät mainonnan mittarit. Kampanjan tuloksia voi seurata läpi koko kampanja-ajan. Voit tutustua tarkemmin raportointiportaaliin täällä.
Mitä kohdennusmahdollisuuksia eri ostotavoissa on?
Mainonnan kohdentaminen onnistuu laajasti sekä Sanoma Ad Managerissa että ohjelmallisesti ostettaessa. Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi sijainnin, sukupuolen, iän, elämänvaiheen ja ammattiaseman, sivuston, kiinnostuksen ja kontekstin mukaan.
Mistä saan apua ongelmatilanteissa?
Sanoman kanavissa mainostaessa on mahdollisuus saada aina henkilökohtaista suomenkielistä asiakaspalvelua, oli mainonnan ostotapa mikä tahansa. Ohjelmallisen ostamisen tiimi auttaa esimerkiksi sähköpostitse osoitteessa programmatic@sanoma.com. Sanoma Ad Manageriin liittyvissä kysymyksissä saat apua asiakaspalvelu-chatin kautta tai sähköpostitse osoitteessa admanager.tuki@sanoma.com.