Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ohjelmallinen ostaminen vs. Itseostaminen: vertailussa mainonnan eri ostotavat

Mitä eroa on ohjelmallisella ostamisella ja mainonnan itseostokanava Sanoma Ad Managerin käyttämisellä?
Pyysimme Sanoman Senior Programmatic Manager Miia Salmea avaamaan eroja kahden mainonnan ostamisen tavan välillä.
4.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuka voi ostaa mainontaa ohjelmallisesti? Kuka voi käyttää itseostoalusta Sanoma Ad Manageria?
Mainostaja tarvitsee ohjelmalliseen ostamiseen mainonnan ostojärjestelmän eli DSP:n (Demand Side Platform), kuten Adformin tai Display & Video 360:n. Mainostilaa eli inventaaria ostetaan tämän järjestelmän kautta. Vaikka DSP:n hankkiminen, pystytys ja käyttö ei viime kädessä ole kovin monimutkaista, vie alkuun pääseminen silti jonkun verran aikaa, vaivaa ja rahaa. Koska mainonta ostetaan avoimen huutokaupan tai mainostilaa myyvän tahon kanssa sovittujen diilien kautta, vaatii ohjelmallinen ostaminen myös hieman perehtyneisyyttä asiaan.

Sanoma Ad Managerin käyttöä varten ei tarvitse hankkia erillistä järjestelmää. Sitä voi käyttää mikä tahansa suomalainen yritys, jolla on Y-tunnus. Rekisteröityminen on ilmaista. Järjestelmä on rakennettu helposti lähestyttäväksi ja mahdollisimman helppokäyttöiseksi, jotta sen käyttö luonnistuisi myös aloittelevilta mainostajilta.

Minkäkokoisille yrityksille mainonnan erilaiset ostotavat sopivat?

Ennen ajateltiin, että ohjelmallinen ostaminen sopii vain isoille yrityksille. Tämä on kuitenkin harhaluulo. Monesti pienyrittäjien aika ei riitä ohjelmallisen ostamisen hallinnointiin ja järjestelmiin perehtymiseen, jolloin mediatoimistokumppani voi olla paikallaan. Mainonnan ostamisen tapana se sopii kuitenkin minkäkokoiselle yritykselle vain.

Myös Sanoma Ad Manager sopii kaikenkokoisille yrityksille. Koska Ad Managerin käyttämiseen ei tarvita erillistä järjestelmää, ei alkuun pääseminen vaadi juurikaan vaivannäköä.

Minkälaisia mainoksia voi ostaa ohjelmallisesti? Entäpä itseostokanavan kautta?

Ohjelmallisesti ostettaessa tarjolla on useiden mediatilaa myyvien toimijoiden inventaari, joten mainonta valuu haluttaessa ostojärjestelmästä useisiin medioihin.

Sanoma Ad Managerissa on tarjolla Sanoman inventaari, eli mainonta näkyy Sanoman digimedioissa.

Sanoma Ad Managerista ei saa ostettua instream-videomainontaa, mutta muita videomainonnan muotoja löytyy kyllä. Ohjelmallisesti ei puolestaan saa ostettua Sanoma Ad Managerissa tarjolla olevaa Somenosto-mainosmuotoa, joka on suosituin mainosmuotomme Sanoma Ad Managerissa.

Minkälaisten kampanjoiden tekemiseen itseostokanava sopii?

Periaatteessa molemmat mainonnan ostotavat sopivat kaikenlaisten kampanjoiden tekemiseen, mutta muutamia erojakin löytyy. Ohjelmallinen ostaminen sopii etenkin jatkuvien kampanjoiden tekemiseen ja tilanteisiin, joissa kampanjoita on paljon. Näin ostojärjestelmistä saa kaiken irti mahdollisimman tehokkaasti.

Lyhyet kampanjat, joilla halutaan reagoida nopeisiin tilanteisiin, kuten lanseeraus- ja sesonkikampanjat, kannattaa usein ostaa Sanoma Ad Managerin kautta. Jos mainonta halutaan nopeasti ulos tiettynä päivänä, kampanja saattaa olla helpompi ostaa Sanoma Ad Managerista, joka sopii erinomaisesti lyhyempiin kampanjalähtöihin. Tosin Sanoma Ad Managerissa on myös mahdollista tehdä jatkuvaa mainontaa.

Mitä mainonta maksaa?

Ohjelmallisesti ostettaessa mainonnan hinta vaihtelee. Mainostilan myyjä määrittää mainoksille tietyn hinnan. Lopullinen hinta määräytyy kuitenkin monen tekijän summana: onko mainospaikoista kilpailua, kuinka hyvin ostaja osaa määrittää erilaiset parametrit tai minkälaisia kohdennuksia kampanjaan valitaan.

Sanoma Ad Managerin CPC-pohjaiset mainosmuodot hinnoitellaan dynaamisesti, eli kampanjaa palkitaan sen onnistumisesta: mitä suositumpi mainos on ja mitä useammin sitä klikataan, sitä alhaisemmaksi sen klikkihinta muodostuu. CPM-pohjainen mainonta hinnoitellaan näyttökertojen mukaan. Mainostaja maksaa siis tietyn hinnan mainoksen näyttämisestä tuhannelle käyttäjälle riippumatta siitä, klikkaavatko he mainosta vai ei. Jos haluat tutustua tarkemmin eri hinnoittelumuotoihin, kurkkaa tämä blogi.

Minkälaisia raportteja saan itseostokanavan kautta? Entä ohjelmallisesti ostaessa?

Ohjelmallisessa ostamisessa raportointimahdollisuudet riippuvat käytössä olevasta ostojärjestelmästä. Yleisimmin käytössä olevissa ostojärjestelmissä raportteja voi muokata monipuolisesti oman maun mukaan.

Sanoma Ad Managerista löytyy raportointiportaali, josta löytyvät tärkeimmät mainonnan mittarit. Kampanjan tuloksia voi seurata läpi koko kampanja-ajan. Voit tutustua tarkemmin raportointiportaaliin täällä.

Mitä kohdennusmahdollisuuksia eri ostotavoissa on?

Mainonnan kohdentaminen onnistuu laajasti sekä Sanoma Ad Managerissa että ohjelmallisesti ostettaessa. Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi sijainnin, sukupuolen, iän, elämänvaiheen ja ammattiaseman, sivuston, kiinnostuksen ja kontekstin mukaan.

Mistä saan apua ongelmatilanteissa?

Sanoman kanavissa mainostaessa on mahdollisuus saada aina henkilökohtaista suomenkielistä asiakaspalvelua, oli mainonnan ostotapa mikä tahansa. Ohjelmallisen ostamisen tiimi auttaa esimerkiksi sähköpostitse osoitteessa programmatic@sanoma.com. Sanoma Ad Manageriin liittyvissä kysymyksissä saat apua asiakaspalvelu-chatin kautta tai sähköpostitse osoitteessa admanager.tuki@sanoma.com.

Rekisteröidy ilmaiseksi ja starttaa mainonta

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland