Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanojensa mittainen brändi – eli viihdetekoja artistikentällä

Sana “viihdeteko” on ollut osa Nelonen Median bränditekemistä muutaman vuoden ajan. Se tekee Nelosesta aktiivisen toimijan, joka ei vain aseta viihdettä tarjolle ja jää passiivisesti seuraamaan mitä tapahtuu, vaan on itse mukana tekemässä sitä, kirjoittaa musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari.
Jussi Mäntysaari artikkelikuva
12.5.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Jotta tällainen uudissana ei jäisi vain leuan louskutteluksi, pitää kankeaa anglismia käyttääkseni laittaa rahaa sinne missä suukin on. Tämä kirjoitus käsittelee kahta Nelosen Total Audio -yksikön viihdetekoa, joita voi hyvällä syyllä kutsua koko organisaation lävistäviksi yhteistyöhankkeiksi.

Radio Rockstarba -kilpailulla on pitkä historia, sillä ensimmäinen Rockstarba-voittaja Doom Unit kruunattiin vuonna 2009. Myös euroopanlaajuista suosiota nauttiva Battle Beast nousi aikoinaan pinnalle Rockstarba-kisasta. Kisa ehti viettää muutaman vuoden hiljaiseloa, mutta viime vuonna se kaivettiin haudan levosta. Odotukset olivat varovaiset: Vieläkö Suomessa on rock- ja metallibändejä? Kiinnostaako heitä tällainen kilpailu? 

Vastaus kuultiin nopeasti ja kovaa. Kisaan ilmoittautui yli 500 tarjokasta. Radio Rockin siiven alla järjestettävä bändiskaba todellakin kiinnosti. Toimin kisan päätuomarina, joten sain kunnian perata osallistujabiisejä. Vaikka mukana oli myös vahvasti kehitysvaiheessa olevia yhtyeitä, keskimäärin kisan taso oli hämmentävän kova. Suomi on edelleen rockin ja metallin mahtimaa, vaikkei näitä genrejä valtamediassa juuri näekään. 

Aito Iskelmätähti oli sen sijaan uusi avaus, joka järjestettiin viime vuonna valtakunnalliseksi radiokanavaksi laajentuneen Aito Iskelmän nimissä. Osallistujia tähänkin kisaan löytyi satoja, ja kun tehtävänanto oli etsiä lähinnä laulajia, tuli ilmoittautumisia värikäs kirjo puhelimen mikrofonilla äänitetyistä cover-kappaleista huippustudioissa viimeisteltyihin biiseihin. Nousevien ja toiveikkaiden iskelmätähtien joukosta löytyi paljon enemmän talenttia kuin mitä kisa lopulta pystyi esiin nostamaan, mikä osoittaa sen, että suomalaiset ovat edelleen myös iskelmäkansaa. Ja että tuleville Aito Iskelmätähti -kilpailuille löytyy myös osanottajia.

Radio Rockille ja Aito Iskelmälle on tietysti tärkeää tarjota nouseville yhtyeille ja artisteille mahdollisuuksia edetä urallaan, mutta näihin kahteen kykykilpailuun liittyi viihdetekona muutakin. Molemmille radiokanaville on tärkeää rakentaa brändiään kuulijoidensa mielissä. Eli vaikka Rockstarban voittaja Battledragon tai Aito Iskelmätähti Komiat ei urallaan saavuttaisi enää mitään muuta kuin tämän, on kisa jo toteuttanut brändiä vahvistavaa tehtävää, mikä jo yksistään voisi olla peruste kilpailun järjestämiselle. Radio Rock on rockin koti, Aito Iskelmä on iskelmän koti. 

Mutta perinpohjaisessa viihdetekomentaliteetissa tämä ei vielä riitä. Me haluamme että Battledragon ja Komiat menestyvät! Heidän menestyksensä varmistaa, että meillä on jatkossakin laadukasta kotimaista musiikkia kyseisille radiokanaville soitettavaksi. Siksi Radio Rock ja Aito Iskelmä tekevät kaikkensa, etteivät nämä tähdet jäisi vain tähdenlennoiksi. Siihen on myös liiketaloudellisia perusteita, sillä molemmat yhtyeet saivat kilpailusta palkinnoksi levytyssopimuksen Nelosen omistaman Kaiku Recordingsin kanssa. Kaiku puolestaan haluaa osoittaa yhtyeille, että heidän kanssaan on kannattavaa tehdä yhteistyötä, koska heillä on ensiluokkainen osaaminen laadukkaan musiikin julkaisijoina. Lisäksi Kaiun ja Nelosen synergia tekee yhtiöstä houkuttelevan kenelle tahansa artistille. 

Siitä päästäänkin vielä uuteen viihdetekoulottuvuuteen. Nelonen Media Live järjestää vuosittain kymmeniä festivaaleja ja muita keikkatapahtumia. Battledragon on jo ehditty kiinnittää Radio Rockin syksyn risteilylle esiintymään, ja lisää on tulossa. Kun koronatilanne helpottaa niin esiintymismahdollisuuksia pyritään tietysti tarjoamaan myös Komioille. Koska mikä on sen mojovampi viihdeteko kuin tarjota musiikkiviihteennälkäiselle suomalaiselle mahdollisuus todistaa musiikkia livenä viihtyisässä ympäristössä hymyilevien ihmisten ympäröimänä. 

Kirjoittaja on Nelonen Median radioiden musiikkipäällikkö.

Tagit

Audio & radio Omakynä Tapahtumat

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland