Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sinä olet ainutlaatuinen osa työyhteisöäsi, myös virtuaalisesti

Kun jaksaa kuunnella, asuu viisaus monesti ympärillä, Nelonen Median Head of Creative ja Mindfulness Facilitator Satu Ketopelto kirjoittaa.
satu_ketopelto_some.jpg
17.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuluneen vuoden aikana tutkimusten mukaan yli miljoonaa suomalaista yhdistää yksi tekijä: etätyö.

Työelämää ei voi erottaa muusta ihmisenä olemisesta. Myös työelämässä meillä on mukana ilot ja surut – ihan jokaisella meistä. Kun jaamme monia yhteisiä kokemuksia, voidaan puhua jaetun ihmisyyden kokemuksesta. Jaetun ihmisyyden kokemus tarkoittaa, että kaikki me kuljemme samaa matkaa kaikkien tunnesävyjen kanssa. Kaikki me olemme samassa veneessä. Etäajassa on hyvä muistaa tämä, vaikka tuntuisi, että jokainen soutaa omaa venettään omalla etäpisteellään.

Kun pandemiakriisi keväällä 2020 puhkesi, siirtymä etätoimistoille ei ollut kivuton. Omassa organisaatiossani Nelonen Medialla vedän markkinoinnin luovaa tuotantoyksikköä, jonka infra oli lähinnä rakennettu kiinteiksi työpisteiksi Sanomataloon editteineen ja graafisine työpisteineen. Tiiminvetäjän työnkuva muuttui kertaheitolla. Kun fyysinen läsnäolo puuttuu kokonaan, on oltava todella luova löytääkseen keinot kuulla ja nähdä toinen ihminen.

Olin vuoden 2019 aikana saanut osallistua etujoukoissa yrityksemme Windows 10 -migraatioon ja tämän vuoksi uudet etätyöskentely-ympäristöt olivat kuin ihmeen kaupalla itselle tuttuja. Se edesauttoi suuresti esimerkin näyttämistä käyttöönotoissa ja avunannossa omaksumisvaiheessa. Olimme kriisin alkaessa organisaationa juuri saaneet migraation täysmääräisesti toteutettua, ja koko valtavan suuri työyhteisömme oli suuren muutoksen äärellä. Onneksi täydellinen ajoitus oli puolellamme ja ohjelmistovalmiudet etätyöskentelyyn siis olemassa. Kuunteleva ja kokeileva asenne auttoi ja opin nopeasti, ettei kaikkeen tarvitse olla itsellä ratkaisua. Oikeastaan päinvastoin. Kun jaksaa kuunnella, asuu viisaus monesti ympärillä.

Vahvan asiantuntijaorganisaation vahvuuksia ovat ihmiset. Jokainen tekijä on joka päivä omalla ammattitaidollaan viemässä tärkeää visiotamme eteenpäin. Kun tunne oman työn merkityksestä kohtaa yrityksen arvomaailman kanssa, on työntekijällä parhaat mahdolliset edellytykset onnistua työssään. Kun tunnet omat taitosi, tunnet myös itsesi.

Vaikutamme työllämme miljoonien ihmisten elämään päivittäin. Teemme työtä tarjotaksemme korkealaatuisia oppimismateriaaleja maailmanlaajuisesti, riippumatonta journalismia ja monipuolista viihdettä kaikille suomalaisille. Tavoitteenamme on luoda parempaa ymmärrystä ihmisten, yhteisöjen ja yritysten kehittymiselle ja menestymiselle. On siis äärimmäisen tärkeää ymmärtää sekä itseään että muita ja kaikkia niitä samankaltaisia tuntemuksia ja tunteita, joita meillä ihmisillä on. Jaetusti.

Päivän sana on tunnetaidot. Tunteet kuuluvat (työ)elämään samalla tavalla kuin hengittäminen ja sydämen lyönnit. Tunnetaidoilla tarkoitetaan kykyä havaita, ilmaista ja säädellä omia tunteita. Tunneäly puolestaan on omien tunteiden tiedostamista ilman, että joutuu niiden kaappaamaksi. Se mahdollistaa viisaiden valintojen tekemisen.

Kehittyneellä tunneälykkyydellä tarkoitetaan omien tunteiden tunnistamisen ja tulkinnan lisäksi myös muiden ihmisten tunteiden havaitsemisesta, kykyä hoitaa ihmissuhteita ja itsensä motivoimista. Tunnetaitoja tarvitaan siis myös toisten tunteiden hahmottamisessa ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Jos omia tunteita ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkaan tunteita. Olemme toistemme peilejä: kun metsään huutaa, se myös vastaa. Antamalla arvostusta saat sitä myös itsellesi.

Kun sinä voit hyvin, lähipiirisi voi hyvin. On silkkaa itsetuntemusta ja ammattitaitoa tiedostaa, että kokonaisvaltainen hyvinvointi takaa niin onnistumiset työssä kuin yksityiselämässäkin.

Jos mukailtu Esa Saarisen kysymys ”Mitä tuot huoneeseen kun tulet huoneeseen?” vietynä etämaailmaan, olisi ”Mitä tuot Teamsiin kun tulet Teamsiin?”, niin pohdi, mitä sinä voisit omalta osaltasi siitä ajatuksesta viedä käytäntöön. Jos tuntuu, että seuraavista vinkeistä voisi olla avuksi arkeen, niin testaa ja anna hyvän kiertää. Sinä olet ainutlaatuinen osa työyhteisöäsi, myös virtuaalisesti.

10 vinkkiä avoimen vuorovaikutuksen lisäämiseen ja jaetun ihmisyyden ymmärtämiseen työyhteisössä

1. Luottamus

Luota vuorovaikutuskumppaniisi aina ja kaikissa tilanteissa. Ole luottamuksen arvoinen. Saatat olla isojenkin salaisuuksien arvoinen. Ihminen joka avaa sinulle omaa elämääsi ei ehkä ole voinut kertoa asioistaan kenellekään muulle.

2. Pienet isot asiat

Tee jokin pieni kiva asia. Ne saattavat olla henkilölle todella isoja. Väsyneelle ihmiselle kuppi kahvia tai seura rauhallisessa tilanteessa saattaa olla päivän pelastus.

3. Ole ystävällinen

Koskaan ei voi tietää, mitä taustalla on.

4. Kysy

Ole aidosti kiinnostunut ja kysele. Kun on kiinnostunut, saa yleensä paljon paremmin aikaan myös aitoa yhteenkuuluvaisuuden tunnetta.

5. Kuuntele

Tietoinen kuuntelija ottaa toisen huomioon keskeytyksettä ja arvostavalla asenteella.

6. Kannusta

Kehu onnistumisista, mutta myös hyvästä yrityksestä. Kaikissa asioissa on aina jotain hyvää.

7. Katso silmiin

Kohtaa ihminen rohkeasti ja läsnäolevasti. Aidosti nähdyksi tuleminen on meille kaikille todella tärkeää.

8. Välitä

Olet olemassa minulle ihmisenä ja minulla on aikaa havaita sinut.

9. Pidä huolta itsestäsi

Tämä on kaikkein tärkeintä.

10. Toista edellinen ❤


Kirjoittaja on Head of Creative Team Nelonen Medialla sekä Certified Mindfulness Facilitator CMIF®️.

Tutustu: Tauon paikka - Mindfulness-harjoituksia arkeen

Kuva: Sakari Itkonen

Liittyvät artikkelit

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland