Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tämän öljyn avulla bisneksesi rullaa paremmin

Te teitte sen. Te teette sen. Joka päivä. Pidätte talouden moottorit käynnissä. Sanomme, että jokainen yrittäjä on sankari selvittyään viimeisestä reilusta vuodesta. Yhdessä me kaikki suomalaiset olemme pitäneet tämän maan moottoreita käynnissä. Pidämme ne käynnissä myös jatkossa, Suomen Yrittäjien Taru Jussila kirjoittaa.
Taru Jussila artikkelikuva
9.8.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Jokainen moottori tarvitsee välillä öljyä. Bisneksessä tämä öljy on markkinointi. Mitä enemmän liiketoimintasi on verkossa, sitä tärkeämpi asia öljytty koneisto on. Tällä vuosikymmenellä melkein jokaisen liiketoiminnan pitäisi tavalla tai toisella olla digissä. Digiympäristössä markkinointi- ja myyntiputki ovat yhtä, jossa kaikkien osien pitäisi liittyä saumattomasti yhteen. 2020-luvulla sellaista liiketoimintaa ei juuri ole, jossa myynti – ja siten myös markkinointi ja viestintä – olisi tarpeetonta.

Markkinointi ja markkinointiviestintä pitävät myyntisi ja koko bisneksesi voideltuna ja toimintakykyisenä. Ilman oikeanlaista ja oikea-aikaista öljynlisäystä moottorit vaurioituvat. Älä päästä merkkivaloa syttymään oman liiketoimintasi kohdalla, vaan toimi ajoissa. Korona on kohdellut erityisen rumasti niitä yrittäjiä, yrityksiä ja organisaatioita, joiden viestintä, markkinointi ja myynti eivät ole olleet kunnossa. Korona on haastanut fyysisen maailman, joten jos digin puolella ontui valmiiksi, ontui ja ontuu korona-ajassa kahta kauheammin. Korona-ajan ”voittajia” ovat ne, joilla digikanavat oli valmiiksi viritetty 2020-luvulle tai jotka erittäin nopeasti laittoivat asiansa kuntoon.

Yrittäjät ovat sankareita, koska he ovat tottuneita nopeisiin liikkeisiin, uuden suunnan hakemiseen ja siihen, ettei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan. Resilienssi on sitä, että ikäviä asioita kohdattuaan jaksaa uskoa tulevaan ja lähtee kulkemaan sitä kohti. Resilienssi liittyy sopeutumiseen ja toivon ylläpitämiseen. Meidän yrittäjien on usein ilman koronaakin vaihdettava suuntaa ja haettava uutta liiketoimintaa. Kaiken aikaa on uskottava, että tämä onnistuu ja toivoa on. Tällä matkalla tieto auttaa selviytymään.

Jos mieleesi ei tästä tekstistä jää kuin yksi asia, toivon sen olevan tämä: Pidä moottorisi voideltuina! Markkinointiosaaminen on yhtä kuin liiketoimintaosaaminen, koska digiympäristössä tuotteesi tai palvelusi ei ole erillinen viestintä-, markkinointi- ja myyntiputkestasi. Ne kaikki ovat yhtä – unohtamatta somepresenssiäsi.

Mitä sitten voi tehdä? Voi tuntua, että markkinoinnin, viestinnän ja somen uusimpien trendien perässä pysyminen on nykyisin mahdotonta. Tässäkin tekstissä vilisee jo ilmaisuja, joista osa menee yli hilseen. On totta, että asiat muuttuvat nykyisin huimaa vauhtia, eikä kaikessa voi olla asiantuntija. Juuri siksi on tärkeä huollattaa omaa tietotasoansa säännöllisesti, ja sen lisäksi valita oikeat kumppanit, jotka auttavat. Tässä asiassa pään laittaminen pensaaseen ei auta yhtään.

Ei huolta! Meiltä saat apua. Järjestämme pienten ja keskisuurten yritysten tarpeisiin suunnattujen koulutusten sarjan syksyn aikana. Voit osallistua maksuttomiin koulutuksiin online tai katsoa ne tallenteina. Meidän matkassamme pysyt uusista asioista kärryillä. Tervetuloa päivittämään tietojasi!

Itsellesi parhaiten soveltuvat koulutukset löydät täältä:  yrittajat.fi/koulutus 

Jokainen yrittäjä on sankari.

Kiitos, että olette! 

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjien palveluyhtiö Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.

 

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland