Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Toiminta voittaa aina

Mitä tahansa haluatkin muuttaa elämässäsi tai työssäsi, ole valmis tarttumaan lapioon, kirjoittaa Nesteen Mika Hyötyläinen.
Mika Hyötyläinen artikkelikuva
4.1.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Mitä tahansa haluatkin muuttaa elämässäsi tai työssäsi, ole valmis tarttumaan lapioon, kirjoittaa Nesteen Mika Hyötyläinen.

Kuuntelin vuodenvaihteessa useamman kymmenen tuntia erilaisia motivaatio-ohjelmia netistä. Lähestymistapoja oli monenlaisia: rikastumista, menestymistä, laihduttamista, uraputkea, hyvää oloa ja kuntoilua ‒ millaista muutosta kukin onkaan sitten hakemassa. 

Välillä tulee mietittyä, miksi me kaikki emme ole ihannepainossamme, elämämme kunnossa ja uramme huipulla, kun netti on pullollaan kaikenlaista elämänviisautta ja opettajaa täysin ilmaiseksi. Parikymmentä vuotta sitten moisesta pystyi vasta haaveilemaan. 

Vaikka jokaisella puhujalla on oma asialistansa ja ajattelunsa, niin oikeastaan heitä kaikkia yhdistää muutama peruspiirre. Kaikki muutokset lähtevät ajattelusta. Jokin idea, jokin ajatus siitä, miten asiat voisivat olla tai miten niiden pitäisi olla. Jokin muuttuu omassa ajattelussa, ja itselle tulee kipinä muuttaa asioita. 

Mutta ‒ ja tämä on iso mutta ‒ ajattelun muutosta pitää seurata toiminta. Jotain pitää tehdä. Ja vieläpä niin, että pitää tehdä jotain toisin kuin aiemmin. 

Useat ovat kuulleet Einsteinin kuuluisan lausahduksen: ”Hulluuden määritelmä on toistaa samaa asiaa ja odottaa erilaista lopputulosta.” Eli jos haluat erilaisen lopputuloksen, sitä edeltävän toiminnan on oltava erilaista. 

Tammikuu on perinteisesti uudenvuodenlupausten kulta-aikaa. Kun olet saanut ajatuksen, että haluat muuttaa jotain itsessäsi tai elämässäsi, niin sinun pitää itse se toteuttaa. 

Tästä syystä monessa organisaatiossa ei ole pulaa hyvistä ideoista vaan heistä, jotka ideat toteuttavat. En ole vielä nähnyt yhtäkään organisaatiota, jossa olisi noheva, fiksu porukka pyörittelemässä peukaloitaan ja venaamassa, että hitto kun joku toisi ideoita, joita toteuttaa. Parhaassa tapauksessa keksit itse idean, myyt sen ylöspäin ja toteutat sen itse valmiiksi. Samasta syystä vain noin 8 prosenttia uudenvuodenlupauksista toteutuu. 

En yhtään väheksy ideointia tai suunnittelua, mutta tosiasia on, että ideat jäävät arvottomiksi, jos niitä ei toteuteta. Aina. Joku voisi sanoa, että hyvin suunniteltu on vielä puoliksi tekemättä. 

Markkinoinnin pitää koskettaa ja pysäyttää, saada jokin tunne ihmisessä aikaan ja vieläpä toimintaa sen seurauksena. Monesti organisaatioissa hinkutetaan ja suunnitellaan ideoita kuoliaiksi niin pitkään, että aikaikkuna, jolloin tuotteen piti olla markkinoilla, on jo mennyt ohi. Tai hiotaan kaikki terävät kulmat viestistä pois, ettei vaan ärsytetään ketään. Tai suunnitellaan kaikki loppuun asti valmiiksi ja aloitetaan alusta, kun markkinat muuttuvat . Tai suunnitellaan tuote 100-prosenttisen valmiiksi, jonka jälkeen vasta kysytään asiakkailta, että oliko tämä sitä mitä halusit? No ei ole. Hitto kun ei kysytty aikaisemmin. 

Mitä tahansa haluatkin muuttaa elämässäsi tai työssäsi, ole valmis tarttumaan lapioon. Muutos lähtee ajattelustasi, mutta kätesi saattavat sen toiminnaksi ja toiminta saa muutoksen aikaiseksi. Lapiomestareita tarvitaan jokaisessa yrityksessä aina. 

Markkinointia voidaan suunnitella ja hioa, mutta ennen kuin se kohtaa asiakkaan, se ei ole hoitanut tehtäväänsä. Sitä ennen voidaan vain arvailla tai tutkia, mikä asiakkaan reaktio tulee olemaan. Vasta kun viesti kohtaa asiakkaan aidosti, tiedämme mikä reaktio on. Mieti siksi kampanjoissasi aina, mitä sinun pitää tehdä, jotta saisit asiakkaan kohtaamaan viestisi mahdollisimman nopeasti.  

Muistan yhdeltä luennolta kuulemani viisauden: 100-prosenttisesti valmis on 100 prosenttia myöhässä. Olen 100-prosenttisesti samaa mieltä.

Kirjoittaja on Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja, joka on juuri julkaissut kirjan ”Markkinoinnin uusi sielu”.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland