Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tunne datasi, tunnet yleisösi

Tulevaisuudessa jokaisen yrityksen oma asiakasdata on paitsi markkinoinnin selkäranka, myös parhaimmillaan todellista liiketoiminnan arvoa kasvattavaa pääomaa, kirjoittaa 70/30 Digitalin perustaja Anna Lehto.   
31.5.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Missä jamassa oma asiakasdatanne on, määrittää jatkossa, kuinka tehokasta markkinointia pystytte tekemään. Mutta moni ei tule ajatelleeksi, että asiakasdatan laatu vaikuttaa organisaation omaan ymmärrykseen asiakkaistaan.

Tunnista, mitä et tiedä

Tyypillisimmillään yrityksen oma asiakasdata koostuu sähköpostiosoitteista, asiakas-ID:eistä, reaktioista uutiskirjeisiin ja ostohistoriasta. Joillakin sinne CRM:ään, markkinoinnin automaatiotyökaluun tai Customer Data Platformiin sujahtaa myös vaikkapa URL:eja sivustokäynneistä ja kenties kontakteja pisteytetään jollakin tavalla.

Jos kuitenkin haluat todella tuntea asiakkaasi, aloita tuntemalla datasi rajoitteet. Edellä mainituilla esimerkeillä ollaan tilanteessa, jossa pääpaino datasta on historiassa: osto- ja selailuhistoriassa. Historiallinen data on implisiittistä, se antaa ymmärtää jotakin. 

Mutta jos mietitään tarkemmin, tulee datan heikkous esiin: Jos joku osti varaosaliikkeestä autovahaa, onko hänellä todella auto? Entä jos joku ostaa monta kertaa vuodessa lasten leluja? Onko hänellä suurperhe vai monta kummilasta? Jos selailee verkossa peitevoiteita, onko nainen vai kenties ulkonäöstään kiinnostunut mies tai ei-binäärinen henkilö?

Haluatko todella tuntea asiakkaasi?

Pelkkään osto- ja selailuhistoriaan perustuva segmentointi on epävarmaa, minkä lisäksi se ei kerro meille, mitä emme tiedä kontaktista. Jos joku ostaa kiskaketjusta joka viikko lottorivin, mutta ei ikinä kahvia, onko hän teen juoja? Vai ostaako vain kahvinsa viereisestä kahvilaketjusta?  

Moni retailer, jolla on laaja tuoteportfolio, tekee myyntinsä itse asiassa vain muutamasta tuotekategoriasta. Joskus voitot tehdään jopa vain muutamalla tuotteella. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksellä on laajasta tuoteportfoliosta huolimatta hallussaan niche − ja asiakaskunta sekä data on sen mukaista, eli rajallista. Jotta pystyy identifioimaan kasvupotentiaalia ja ymmärtämään, mitä ei tiedä, täytyy yritysten haluta tuntea asiakkaansa pintaa syvemmältä.  

Markkinoijat ovat pitkään segmentointia tehdessään halunneet turvautua implisiittiseen dataan, kuten sivustoselailuihin tai ostohistoriaan. Kenties siksi, että muu on tuntunut tungettelevalta. Olen nähnyt kuitenkin erinomaisia tuloksia, kun asiakkailta on rohkeasti lähdetty kysymään preferenssejä, mielenkiinnon kohteita ja muita kysymyksiä, joilla häntä voidaan palvella paremmin.

Reaktiivisuus edellä mainittuihin kysymyksiin on yllättävän korkea, mikä kertoo siitä, että markkinointiviestien tukkimassa maailmassa ihmiset janoavat juuri heille suunnattuja viestejä. He sanovat: minä kerron itsestäni mielelläni, jos saan vastineeksi oikeasti minulle sopivaa viestintää.  

Dataa, jota saadaan näin suoraan kysymällä, kutsutaan zero party dataksi tai eksplisiittiseksi dataksi. Jo kevyistäkin zero party data -harjoitteista on saatu yrityksille osviittaa siitä, mitä he ovat mahdollisesti missanneet: perheellisillä olikin kaksi kertaa kovempi keskiostos kuin muilla tai keski-iän ylittäneillä naisilla onkin suhteellisesti kovin lisämyynnin potentiaali miehisenä pidetyllä alalla.

Datasi on todennäköisesti reikäistä − vielä

Tutkimuksemme mukaan 70 % suomalaisista yrityksistä aikoo aloittaa oman asiakasdatan keräämisen tai kasvattaa sen painoarvoa. Samaan aikaan 27 % yrityksistä kertoo jo kysyvänsä lisätietoja asiakkailtaan. Käytännössä siis suurin osa yrityksistä on vauhdissa oman asiakasdatan matkalla. Tuo matka voi edetä monella eri tavalla.

Oma asiakasdatanne voi jäädä emailien ja ostohistorian tasolle, ja koska fokus on historiallisessa datassa, tulette todennäköisesti pönkittäneeksi yrityksen nykyasemaa. Se ei kuitenkaan luo teillä kokonaisymmärrystä asiakkaistanne.

Tai sitten omasta asiakasdatasta syntyy todellinen kilpailukyvyn tekijä, jonka kautta luodaan uusia kasvun mahdollisuuksia, laajennetaan tai fokusoidaan tuotetarjontaa ja orkesteroidaan personoitua asiakaskokemusta. Jälkimmäinen tie on taatusti tuottava, mutta esteenä polulla on nykyisen datan laatu.  

Hyvää, rikastettua dataa kerätään vain ajan kanssa ja pilkun tarkalla systemaattisuudella. Emailin ja markkinointiluvan saat asiakkaalta kohtalaisen helposti, mutta että saat hyvän määrän vastauksia mielenkiinnon kohteisiin viekin tovin enemmän aikaa. Jotta omasta asiakasdatasta voi rakentaa todellisen liiketoiminnallista pääomaa, pitää asiakasdatan keräämiseen, huoltamiseen ja rikastamiseen sitoutua pitkäjänteisesti − ihan niin kuin mihin tahansa ihmissuhteeseen, jonka haluaa kukkivan.

Kirjoittaja on 70/30 Digitalin perustaja. Annalla on yli 10 vuotta kokemusta digitaalisesta markkinoinnista ja digimuutoksesta. Hän on strategi, digitaalinen neuvonantaja, podcast-host ja Atlantin yli -purjehtija 

On aika lopettaa lokerointi! Fiksummin kohdentamalla tavoitat kaikki tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet.  
Lue lisää: 
Ihminen on yhtä lokeroa ihmeellisempi

Tutustu kohdennusvaihtoehtoihin:
Data ja kohdentaminen

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Vuoden 2026 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

    Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    3.12.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland