Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Voiko satunnaisia kohtaamisia ruokkia?

Olen lähes kroonisesti huolissani siitä, että yhteydet ihmisiin työyhteisössä ovat vähentyneet ja vähentyvät mitä pidemmälle etätyöskentely jatkuu, Tuomas Airisto kirjoittaa.
Tuomas Airisto
2.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Microsoftin analytiikan mukaan osallistuin viimeisen neljän viikon aikana 93 kokoukseen, eli syyslomasta johtuen 31 kokousta per työviikko. Edelleen kyseisen analytiikan mukaan olin 94 ihmisen kanssa tekemisissä ja puhelut päälle, jotka varmasti osin samojen ihmisten kanssa. Olin vuorovaikutuksessa 6−20 tuntia kuuden ihmisen kanssa, 4−7 tuntia viiden ihmisen kanssa, 3−4 tuntia 32 ihmisen kanssa ja loppujen kanssa vähemmän.

En tunne tarkemmin Microsoftin analytiikan datan tarkkuutta, mutta se tukee aika hyvin omaa tunnelmaani siitä, että piiri pienenee kovin helposti etätyöskentelyssä. Mutta kokoukset eivät vähene.

Olen itse eri yhteyksissä pohtinut ja keskustellut korona-ajan vaikutuksista laajemmin elämään työelämä mukaan lukien. Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että etätyö ja siihen liittyvät asiat digityökaluineen on oikeastaan ainoa merkittävä työn tekimiseen ja johtamiseen vaikuttava asia tänä aikana. Lisäksi luonnollisesti kuluttajakäyttäytymisessä ja markkinassa on tapahtunut ainakin hetkellisiä muutoksia. Etätyöskentelystä tulee meilläkin todennäköisesti tulevaisuudessa aikaisempaa huomattavasti merkittävämpi työskentelyn muoto.

En vielä täysin ymmärrä etätyön vaikutuksia enkä myöskään sen tuomia vaatimuksia omaan työhöni: mitä pitäisi tehdä enemmän ja mitä pitäisi tehdä vähemmän, mitä täysin uutta pitäisi osata aloittaa, mitä lopettaa.

Olen kuitenkin lähes kroonisesti huolissani siitä, että yhteydet ihmisiin työyhteisössä ovat vähentyneet ja vähentyvät mitä pidemmälle etätyöskentely jatkuu. Tarkoitan tässä läsnä olemista ja aitoa yhteyttä, sekä sitä, millaisia vaikutuksia tällä voi olla itse kuhunkin. Vaikutukset ovat varmasti hyvin yksilöllisiä, ja kaikki koemme asioita omalla tavallamme. Nämä vaikutukset heijastuvat varmasti myös työyhteisöön ja työn tekemiseen. Ja siis aikanaan myös liiketoiminnan tuloksiin saakka.

Omassa Sanoman B2B-organisaatiossani olemme kaikki tsempanneet ja suoriutuneet mielestäni erinomaisesti korona-aikana. Tämä on näkynyt myös positiivisesti liiketaloudellisissa tuloksissa joka kuukausi viimeisen kuuden kuukauden aikana. Samaan aikaan työskentely on ollut kiivasta ja kuormittavaa. Loputtomasti ei voi tsempata täysillä.

Miten pystymme ylläpitämään hyvää tekemisen tempoa ja samalla huoltamaan itseämme ja organisaatiota kestämään suorittamisen? Vastaus on tuossa jo kääntäen: huoltamalla itseämme ja työyhteisöämme pystymme ylläpitämään hyvää suoritustasoa.

Itsestä huolen pitäminen on pitkälti meidän jokaisen vastuulla. Voimme muistuttaa tästä ja kannustaa toisiamme, mutta viime kädessä jokaisen meistä pitää löytää omat tavat sopeutua, jotta pysymme energisiä ja luovina työaikana ja energiaa riittää myös vapaa-ajalle. Jos pidämme itsestämme huolen, niin se osaltaan heijastuu myös työyhteisöön. Siksi oma napa on tosi tärkeä. Mutta se ei varmasti riitä, ja työyhteisöä pitää huoltaa myös aiempaa enemmän tai ainakin eri tavalla. Johdolla ja esimiehillä on tässä iso vastuu. Onko johdolla ja esimiehillä tieto, taito ja työkalut tämän vastuun kantamiseen?

Törmäsin alkuviikosta Twitterissä ketteriin menetelmiin ja modernin työkulttuurin itseohjautuvuuteen erikoistuneen Reaktorin asiantuntijaan twiittiin, jonka keskeinen sisältö oli vapaasti suomennettuna: ”johto tietää vain 4 % organisaation haasteista, mikä tarkoittaa, että johto on häkellyttävän tietämätön 96 % haasteista.” Ja edelleen, että ”työntekijät tietävät 100 % organisaation ongelmista.”

Microsoftin analytiikkani perusteella noin puolet kontakteistani oli Sanoman sisältä ja toiset puolet ulkopuolelta. Syvemmän analyysin jälkeen päädyin siihen, että olen ollut tekemisissä edellisen kolmen työviikon aikana omaan organisaatiooni kuuluvista ihmisistä 7−10 prosentin kanssa. Näiden ihmisten kanssa käydystä vuoropuhelusta, sekä tietenkin kaikesta muusta datasta, minulle pitäisi muodostua kuva siitä, miten meillä menee. Analyysi on luonnollisesti vähän värittynyt. Toki minulle välittyy tietoa haasteista, huolista, onnistumisista ja iloista myös tietojärjestelmien sekä organisaation normaalin ”komentoketjun” kautta.

Jos tuo Microsoftin statistiikka pitäisi paikkansa ja jos tuo väite 4 prosentista on totta, niin kannattaa pohtia sitä, että pidemmällä aikavälillä työyhteisössä voi tapahtua muutoksia, jotka ovat nyt näkymättömiä, mutta kun ne aikanaan tulevat näkyviksi, ovat ne jo isoja muutoksia, joiden korjaaminen on vaikeaa. 

Antaa positiivisten muutosten kukkia, mutta jos muutokset ovat yksilöille ja sitä kautta meille työyhteisönä epäedullisia, niin niiden tunnistaminen ja ehkäiseminen on tärkeää. Tämä on johdon vastuulla ja sen eteen teemme parhaamme.

Lopuksi vielä onnellisista sattumista. Tämä on minusta mielenkiintoinen ilmiö tai ajatus. Satunnaisissa kohtaamisissa voi tapahtua isoja oivalluksia, niiden perusteella voi syntyä isoja mahdollisuuksia tai vaikka pelastaa jonkun päivän. Etätyössä satunnaisuus on helposti vähäistä, mutta voisiko sitä ruokkia? Poimin Basecamp-nimisen firman etätyön johtamiseen liittyvästä podcastista yhden helmen: ”Random one2ones”. Teams-elämä on suunniteltua ja minun n=1 -analyysini mukaan maailmankuva helposti kapenee. Entä jos toisimme sattuman peliin? Voisimmeko esimerkiksi kerran kuukaudessa soittaa satunnaiselle kollegalle, kysyä mitä kuuluu, minkä parissa työskentelet ja voinko jotenkin auttaa. Testasin tätä tiistaina. Minulle tuli ainakin hyvä mieli.

PS. Tuo sama 4 % muuten pätee myös siihen, miten asiakasymmärrys jakaantuu: asiakasrajapinnassa on 100 % ymmärryksestä, mutta johdossa vain 4 %.

Tuomas Airisto on Sanoman B2B-liiketoiminnan kaupallinen johtaja.

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland