Blistexin kontekstikohdennettu kampanja kasvatti ostoaikomusta
”Halusimme testata tällä kampanjalla, miten Blistexin brändi toimii kontekstuaalisessa mainonnassa. Etsimme jatkuvasti uusia tapoja kohderyhmämme ja kuluttajien tavoittamiseksi”, kertoo Brand Manager Kaisa Kunnas Orkla Care Finlandilta.
Orkla Caren Blistex-huulivoiteiden digikokosivun mainontaa kohdennettiin talviurheilusta ja laskettelusta kertovien sisältöjen yhteyteen Sanoman verkostossa. Kampanja-aika oli 1.3. ─14.3.2021
Kontekstuaalinen mainonta on hyvä tuki brändille
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan mainoksia pidettiin hauskoina ja viihdyttävinä. Ne saivat myös kiitosta visuaalisesta ilmeestään ja raikkaudestaan.
Positiivinen vaikutus mielikuvaan mainostajasta koheni 51 % vastaajista ja kiinnostus brändiä kohtaan lisääntyi kolmanneksella (28 %).
Mainonnan huomanneiden keskuudessa korostuivat erityisesti mainonnan muistaminen (+164 %) ja ostoaikomus (+109 %).
”Olemme tosi tyytyväisiä. Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen tulosten pohjalta tuli pohdittavaksi ideoita jatkokehitykseen. Löytyykö esimerkiksi mainoksen visuaalisuudesta jotain sellaista, jota haluamme vähän tuunata. Saimme tuloksista kättä pidempää, mikä oli hieno asia.”
Yksittäisen kampanjan konkreettisia tuloksia on aina vaikea nähdä, ja Blistexin tapauksessa sesongit ja säätila vaikuttavat myyntiin vahvasti. Kontekstuaalinen mainonta osoittautui kuitenkin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi.
Yhteistyö Sanoman kanssa oli Kaisa Kunnaksen mukaan sujuvaa ja helppoa.
”Tein ensimmäistä kertaa kontekstuaalisen mainonnan kampanjan, joten tämä oli oppimispolku myös itselleni.”
Kontekstuaalinen mainonta on hyvä tuki brändille, joten mielellämme teemme vastaavia kampanjoita jatkossakin. On hyvä näkyä niillä aihealueilla, joissa kohderyhmä ja kuluttajatkin ovat.