Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Brändiviihdeohjelma Tankkaustarinat kertoo maailman onnellisimman maan ihmisiä ABC:lla

Tankkaustarinat oli erityisen onnistunut siksi, että kyseessä ei ollut vain TV-ohjelma, vaan ohjelman ympärille rakennettiin asiakkaan tavoitteiden mukaisesti monimediallinen kampanjakokonaisuus.
Tankkaustarinat hero case
28.10.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Suomessa on paljon hienoja paikkoja ja ihmisiä, joiden tarinat halutaan kuuluviin. Tämän ajatuksen pohjalta ABC:n ja Aitomedia-tuotantoyhtiön kanssa tuotettiin Nelosella ja Jimillä nähty Tankkaustarinat-sarja.

Ennen ohjelman alkua ilmiötä rakennettiin natiivin ja printin voimalla Ilta-Sanomissa. Suomipopilla tarinaa jatkettiin radiopromootiolla.

”Tankkaustarinat oli erityisen onnistunut siksi, että kyseessä ei ollut vain TV-ohjelma, vaan ohjelman ympärille rakennettiin asiakkaan tavoitteiden mukaisesti monimediallinen kampanjakokonaisuus”, ABC:n asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Ville Rantanen toteaa.  

Brändiviihteen ohjelmasisällöt hoidetaan Nelonen Medialla ihan samanlaisen prosessin läpi kuin mikä tahansa muu ohjelmahankinta.

”Ohjelmalinjamme vastaava tuottaja ja tuotantoyhtiö vastaavat kanavan profiilin sopivasta ja mielenkiintoisen sisällön kehittämisestä. Nelonen tarjosi prime time -kanavapaikan hyvälle sisällölle ja Nelosen ohjelmamarkkinointi vastasi ohjelman lanseerauksesta”, Sanoman luova strategi Mia Kantakoski kertoo.  

Tankkaustarinoille saatiin ohjelmamarkkinoinnin ja monikanavaisen kampanjakokonaisuuden avulla iso yleisö.

”Tunnemme yleisömme, tiedämme mikä heihin vetoaa ja miten heitä kannattaa puhutella”, Mia Kantakoski toteaa.

Monikanavainen kampanjakokonaisuus toteutettiin todella tiukalla aikataululla kesäkuun aikana.

”Projekti oli erittäin monitahoinen. Yhteistyön elementit ja velvoitteet muun muassa ohjelman tuotantoon, ohjelmayhteistyöhön, tuotenäkyvyyteen sekä Tankkaustarinoiden ilmiöittämiseen ja mainontaan tuli synkronoida sopimusteknisellä tasolla Nelosen, tuotantoyhtiön ja ABC:n välillä. Sitten kun sävelet saatiin selviksi, olimme erittäin tyytyväisiä Sanoman tiimin toteutuksiin niin laadun kuin tehokkaan ja ripeän toteutusprosessinkin osalta”, ABC:n Head of Marketing Operations Timo Jalo kertoo.

"ABC toimii Tankkaustarinoissa luontevana kohtaamispaikkana ja alustana ihmisten tarinoille sekä asiakkaiden että oman henkilökunnan näkökulmasta. Haluamme omalta osaltamme vahvistaa ABC-brändiä lämminhenkisenä ja meille kaikille suomalaisille tärkeänä palveluinfrana."

Tavoite

Suomi on täynnä upeita ihmisiä ja kiinnostavia tarinoita. Tankkaustarinat on teko, jolla on tarkoitus: ihmisten tarinat haluttiin tuoda hyväntahtoisella sävyllä kuulluiksi. Tavoitteena oli vahvistaa mielikuvaa elinvoimaisesta Suomesta murtamalla turhaa vastakkainasettelua kaupunkilaisten ja maaseudulla asuvien välillä. ABC-brändiä haluttiin vahvistaa lämminhenkisenä ja kaikille suomalaisille tärkeänä palveluinfrana.

Toteutus

ABC:n Tankkaustarinat-sarja nähtiin Nelosella ja Ruudulla kesällä. Ohjelman uusinnat pyörähtivät käyntiin Jimillä syksyllä. Ennen ohjelman alkua ilmiötä rakennettiin natiivin ja printin voimalla Ilta-Sanomissa. Suomipopilla tarinaa jatkettiin radiopromootiolla.  

Natiiviosuus

  • Tankkaustarinat -kumppaniosio IS.fi:ssä 
  • Kuusi natiiviartikkelia kumppaniosiossa
  • Yhden päivän nosto IS.fi:n etusivulla ja neljän päivän nosto IS Viihde -osiossa / artikkeli
  • CPM-natiiviohjaus jokaiseen artikkeliin
  • Cross-screen paraati, re-targeting

TV ja Radio

  • tunnisteet Nelosella, Jimillä ja Ruudussa
  • promootiospotit ja ohjelmayhteistyötunnisteet Radio Suomipopilla
  • Bannerit onlinessa
  • Somepostaukset Suomipopin Facebookissa
  • Kampanjasivu 

Promootiospotit Suomipopilla, viikot 33−35

Ohjelmayhteistyö-tunnisteet Juuso ja Tinni Showssa, viikot 34−35.

Radio Suomipopin Tinni Wikström ohjasi kuuntelijoita kampanjasivulle ja nosti lähetyksessä arvontaan osallistujien vastauksia sekä ABC-lahjakorttien voittajia.

Promootionostobanneri Radio Suomipopin sivuilla kiinteänä koko kampanjan ajan.

Cross screen -paraatibanneri Sanoma RONissa lapsiperheet-datakohdennuksella.

20 sekunnin Supla-spotti.

Kampanjasivulla kuluttajat saivat kertoa mitkä asiat tekevät heidät onnelliseksi ja osallistuivat samalla ABC:n lahjakortin arvontaan.

Tulokset

Tankkaustarinat-ohjelman ensiesitykset keräsivät Nelosella keskimäärin 654 000 katsojaa (4+) viikoittain (Lähde: Finnpanel / 10+) Ruudussa Tankkaustarinoiden jaksoilla on 219 000 käynnistystä. Sarjan uusinnat nähtiin Jimillä syksyllä. 

Kampanjasivu sai yli 3 090 yksilöityä kävijää.

Artikkelit saivat yhteensä lähes 246 000 sivulatausta, joten kampanjaan voidaan olla erittäin tyytyväisiä.

Artikkelit tavoittivat koko ajan enemmän kampanjan edetessä, mutta kaikkien artikkelien sivulataus- ja kävijämäärät olivat keskimääräistä korkeammat heti alusta saakka. Ensimmäinen artikkeli kertoi Suomitutkan kautta tehdystä tutkimuksesta siitä, mitkä asiat tekevät suomalaiset onnelliseksi. Muissa artikkeleissa kerrottiin ABC:n merkityksestä henkilöiden kautta.

Myös artikkeleiden lukuajat olivat hyvät ja keskiarvoja pidemmät sekä verkko- että sovelluspuolella, eli sisältöjen parissa viihdyttiin hyvin.

Artikkeleihin ohjanneet CPM-natiivit toimivat hyvin ja keräsivät yhteensä reilusti yli 6 000 klikkiä.

Olimme erittäin tyytyväisiä Sanoman tiimin toteutuksiin niin laadun kuin tehokkaan ja ripeän toteutusprosessinkin osalta.

Timo Jalo
Head of Marketing Operations
ABC

Tagit

Digiratkaisut Natiivimainonta

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland