Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Hartwall teki yhteistyössä Sanoman kanssa Vuoden harmaimmasta päivästä ilmiön – tuloksena tunnettuuden ja myynnin vahva kasvu

Vuoden harmain päivä huipentui Senaatintorin kansanjuhlaan, jota pääsi seuraamaan tv:n, Ruudun ja Suomipopin välityksellä kautta Suomen.
13.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Hartwall teki vuonna 2018 yhteistyössä sääpalvelu Forecan kanssa tutkimuksen, jonka mukaan Helsinki on marraskuussa Euroopan harmain pääkaupunki. Harmaa sää ja harmaa lonkero, Hartwall Original Long Drink, yhdistivät voimansa omintakeiseksi kansallisjuhlaksi, jolloin harmaasta säästä saa olla ylpeä. Marraskuun toisena lauantaina vietettiin Vuoden harmainta päivää jo seitsemättä kertaa. 

Tavoitteena koko kansan juhla ja tunnettuuden kasvu

”Tänä vuonna tavoitteena oli lähteä isosti kasvattamaan Vuoden harmaimman päivän tunnettuutta. Päivästä haluttiin tehdä koko kansan juhla, joka tarjoaa kiinnostavaa sisältöä ja näkyy valtakunnallisesti kaiken ikäisille kuluttajille ja juhlimiseen osallistuminen on helppoa kaikkialta Suomesta”, kertoo Senior Brand Manager Mira Kujanpää Hartwallilta.

Ratkaisuna megakonsertti Senaatintorilla ja sen valtakunnallinen näkyvyys

Lauantaina 9.11. Vuoden harmainta päivää vietettiin suuremmin kuin koskaan. Päivä huipentui ainutlaatuiseen ilmaiskonserttiin Senaatintorille.

Vuoden harmaimmasta kansanjuhlasta tehtiin valtakunnallinen ilmiö liittämällä siihen mukaan Nelosen, Ruudun, ISTV:n ja Suomipopin lähetykset. Lavalle kansanjuhlassa nousivat Arttu Wiskari, Erika Vikman, JVG, Maija Vilkkumaa ja Samuli Putro säestäjänään Ako Kiiskin johtama Harmaa orkesteri. Artistit esittivät kappaleistaan uniikkeja versioita, joita ei ole mahdollista kuulla muualla.

Tapahtuman juonsivat Radio Suomipopilta tutut Susanna Laine ja Juuso Mäkilähde. Vuoden harmaimman kansanjuhlan toteutti tapahtumajärjestäjä Nelonen Media Live.  

”Halusimme kokeilla uudentyyppistä, elämyksellistä konseptia, jossa tapahtumaan oli mahdollisuus osallistua myös Ruudun ja TV:n välityksellä sekä ravintoloissa ympäri Suomen”, Kujanpää kertoo. 

Kampanjakokonaisuuteen kuului koko konseptin suunnittelu, tapahtumatuotanto, artistit, ohjelma, tapahtuman lippujen koordinointi sekä tapahtuman monikanavainen mainonta Sanoman medioissa. 

Tuloksena tunnettuuden ja myynnin kasvu

”Tapahtumasta tuli ihan mielettömästi positiivista palautetta, ja saimme paljon myös ansaittua näkyvyyttä. Tuhannet kävijät fiilistelivät tapahtumaa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Saimme myös asiakkailta kiitosta siitä, että Vuoden harmaimman päivän ympärille järjestettiin pitkästä aikaa tapahtuma. Sitä oli selkeästi kaivattu. Tapahtuma ja sen luoma innostus mahdollistaa asiakkaidemme sitouttamisen vahvemmin konseptiin tuleville vuosille”, Kujanpää kertoo. 

Osa kampanjan tuloksista näkyy brändimittareissa vasta pitkällä aikavälillä.  Lyhyen aikavälin mittarit kertovat, että Vuoden harmaimman päivän tunnettuuteen saatiin aikaa merkittävää kasvua. 
 

Tavoitimme todella hyvin suomalaisia. Erityisesti yli 35-vuotiaita tavoitimme aikaisempia vuosia paremmin. Vuoden harmain päivä -viikolla myynti kasvoi edellisten viikkojen myynnistä, ja saimme kasvatettua Original Long Drink -greippilonkeron markkinaosuutta marraskuun aikana, mikä meillä olikin isona tavoitteena. Saimme myös hienoa näkyvyyttä Original Long Drink Party Packillemme ja kasvatettua kiinnostusta tuotetta kohtaan.”  

Mira Kujanpää
Senior Brand Manager
Hartwall

Yhteistyö Sanoman kanssa oli Kujanpään mukaan sujuvaa ja helppoa. 

”Tuotannosta järjestettiin statuspalavereita tasaisin väliajoin, ja meidät pidettiin hyvin ajan tasalla tilanteesta ja budjetista. Yhteistyö oli avointa, ja alussa määriteltiin yhteiset tavoitteet, jotka auttoivat menemään kohti yhteistä päämäärää.”

Yhteistyö suuren monikanavaisen mediatalon kanssa oli meille tosi iso etu. Kaikki tarvittava hoitui helposti yhden toimijan kautta. Saimme laajan mediapaketin, laadukkaan tuotannon, huipputason artistit ja konseptin ilmiöittämisen samasta osoitteesta, mikä helpotti työn koordinointia todella paljon.”

Mira Kujanpää
Senior Brand Manager
Hartwall

”Oli hienoa päästä suunnittelemaan, tuottamaan ja ilmiöittämään tämä ainutlaatuinen ja monikanavainen kokonaisuus Hartwallille. Projekti oli osoitus hyvän yhteistyön ja ison talon voimasta. Saimme paitsi Senaarintorin täyteen väkeä myös tavoitettua laajasti yleisöä ympäri Suomen Nelosen, Ruudun ja Suomipopin lähetyksillä. Hartwallin lonkero on vahvasti esillä myös Sanoman digikanavissa ja printissä”, sanoo Hartwallin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Partner Sami Hyväkkä.

Pääkuva: Niki Soukkio

Kampanjan tuloksia

588 000

tv:n kokonaistavoittavuus

50 000

Ruudun ja ISTV:n katselut yhteensä

8 000   

konserttivierasta paikan päällä

Kiinnostuitko?

Monikanavaisella markkinoinnilla erottaudut, herätät huomiota ja vaikutat brändisi mielikuviin

Tutustu Sanoman mainonnan ratkaisuihin.

Lue lisää

Ota yhteyttä

Tagit

Audio & radio Digiratkaisut Tapahtumat TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kissoissa on asennetta – PrimaCatin monimediallinen kampanjakokonaisuus aktivoi kissaihmisiä

    Julkaistu
    14.11.2025
    Festarikumppanuus, radiopromootio sekä digi- ja ulkomainonta yhdistyivät normit haastavaksi konseptiksi.
    Lue asiakastarina
  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Pirkan monikanavainen kesäkampanjointi kasvatti myyntiä ja brändimittareita

    Julkaistu
    6.11.2025
    Radiopromootiot, festivaaliyhteistyö ja vaikuttajat toivat hienoa näkyvyyttä Pirkka-brändille.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland