Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Hesarin etusivu räjäytti potin – ”Markkinointi on elinehto kunnille”

Siikaisten kunnan ilmoitus sai ennennäkemätöntä julkisuutta medioissa ympäri maan.
31.8.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun Siikaisten kunta päätti ostaa Hesarin etusivun, tekijöillä ei ollut vielä aavistustakaan mitä siitä seuraisi.

Seurasi kaksi juttua YLE:llä, positiivinen maininta Helsingin Sanomien ja Kankaanpään seudun pääkirjoituksissa, haastattelu Satakunnan Kansassa, noteeraus Kuntalehdessä sekä paljon muuta näkyvyyttä.

”Tämä on kyllä ollut aikamoista”, kunnanjohtaja Heli Kaskiluoto naurahtaa.

”Minua jännitti millaisen vastaanoton ilmoitus saa täällä Siikaisissa. Ei tullut pieneen mieleenkään, mitä kaikkea muuta tämä toisi tullessaan. Hiljattain olin entisellä kotiseudullani tilaisuudessa, jossa oli paljon kuntapäättäjiä Kanta-Hämeen puolelta. Sielläkin oli runsaasti olkaan taputtelijoita.”

Viestilokerot täyttyivät yhteydenotoista

Miten pääsi käymään niin, että pieni satakuntalainen kunta päätti ostaa Hesarin etusivun?

”Uusi Sanoman yhteyshenkilömme Teemu Janhunen tuli tänne Siikaisiin tapaamaan minua. Meillä oli oikein hyvä keskustelu kuntamarkkinoinnista. Teemu näytti, mitä kaikkea oli tehty ja mitä voisi tehdä. Totesin siihen, että meidän pitäisi tehdä jotain puolihullua tai kokokahelia päästäksemme näkyviin. Hesarin etusivu olisi kyllä ihan huikea juttu. Teemu totesi ohimennen, että välillä tulee peruutussivuja. Kun tämmöinen tilanne sitten tuli yllättäen vastaan, meillä oli rohkeutta lähteä mukaan lyhyellä varoitusajalla”, Kaskiluoto kertoo. 

Pieni ja ketterä kunta pystyi tekemään nopeita päätöksiä.

”Päättäjämme olivat sitä mieltä, että ilman muuta lähdemme tähän. Kampanjaa ei oltu juurikaan valmisteltu etukäteen, eikä se ollut myöskään budjetissa. Itseäni vähän kylmäsi, kun fokus oli suunnittelematta, mutta siihen saimme Sanomalta apua.”

Kesälomakausi oli parhaimmillaan ja Siikaisten kunnantupa melkein tyhjänä.

”Minä vastailin heinäkuun ajan puhelimeen ja mietin: miten tästä selvitään? Ongelma oli oikeastaan positiivinen. Puhelimet soivat ja sähköpostin ja sosiaalisen median viestilokerot täyttyivät yhteydenotoista”, Kaskiluoto kertoo.

Siikaisten kunnan kotisivujen klikkaukset ovat normikuukautena noin 200 000 klikin luokkaa. Heinäkuussa klikkausmäärä kohosi 500 000:een.

”Pelkäsimme ettei kapasiteetti riitä ja sivut kaatuvat. Facebook-sivuillamme normipäivitys tavoittaa noin 1500 lukijaa. Hesarin ilmoituksesta tekemäni postaus tavoitti lähes 10 000 kävijää, reaktioita oli pari tuhatta ja jakoja yli 50. Oman kunnan sisäinen yhteisöllisyys näkyi siinä, että olimme kaikki ihan äärimmäisen ylpeitä Siikaisista, ja kuntalaiset halusivat jakaa positiivista sanomaa.”

Uusia asukkaita kuntaan

Positiivista palautetta on tullut todella paljon, ja Kaskiluoto on yllättänyt negatiivisen palautteen pienestä määrästä.

”Koskaan ei voi miellyttää kaikkia. Joku aina ottaa taloudellisen näkökulman: rahat olisi voinut käyttää järkevämmin, kuten teiden kunnostukseen.”

Kampanjan päätavoite oli lisätä kunnan tunnettuutta ja kiinnostusta Siikaista kohtaan.

”Jälkikäteen mietin, että meillä olisi pitänyt olla kampanjan aikana kotisivuilla Tervetuloa Siikaisiin -tietopaketti. Nyt olemme hirveällä höökällä lähteneet tekemään sitä, mikä olisi ehkä ollut järkevä tehdä etukäteen.”

Hesarin kampanjan avulla on saatu uusia asukkaita kuntaan ja vuokra-asunnot ovat menneet kuumille kiville. Tonttikampanjakin on käynnissä.

”Trendit ovat Siikaisten puolella, haluaahan tilastojen mukaan peräti miljoona suomalaista muuttaa maalle. Meillä on paljon uniikkeja juttuja, kuten ilmainen varhaiskasvatus ja pätevät opettajat ja pienet luokkakoot. Tarjolla on sellaista timanttia, josta kasvukeskuksien kouluissa ei ole puhettakaan”, Kaskiluoto tiivistää.

Markkinointi on kunnille elinehto

Suunnitelmia jatkosta on jo.

”Päättäjämme ovat täysin yksimielisiä siitä, että kampanja oli hyvä, ja markkinointia lähdetään nyt systemaattisesti kehittämään. Tulevassa talousarviossa huomioimme sen, että meillä on oikeasti rahaa markkinoida ja olla näkyvillä. Kampanja oli täydellisen onnistunut siihen nähden, miten paljon suunnittelimme ja valmistelimme sitä. Se ei olisi voinut mennä paremmin.”

Heli Kaskiluoto on ehdottomasti sitä mieltä, että markkinointi on elinehto kunnille.

”Olemme ihan samassa tilanteessa kuin mikä tahansa yritys. Jos meitä ei tunneta ja tiedetä, niin tännehän me näivetymme. Mitä pienempi ja tuntemattomampi kunta, sen enemmän pitää markkinoida, jotta pysymme ylipäätään elossa ja meidät tunnetaan ja tiedetään”, hän painottaa.  

"Yhteistyömme Siikaisten kunnan kanssa oli poikkeuksellisen onnistunut. Helsingin Sanomien etusivukampanja tarjosi Siikaisille mahdollisuuden loistaa valtakunnallisesti. Siikaisissa ymmärrettiin paikallisuuden arvo, ja he rohkenivat tarttua ainutlaatuiseen tilaisuuteen tuoda kunnan tarina näyttävästi esiin. Tämä yhteistyö osoittaa, miten yhteiset ponnistelut voivat avata ovia uusiin ulottuvuuksiin", Teemu Janhunen summaa. 

 

Markkinoija - meillä on sinulle ratkaisu

 

Kiinnostuitko? 

 

Tutustu kuntamarkkinoinnin menestystarinoihin

Tutustu uutismedian etusivuihin

Ota yhteyttä

Tagit

Printtiratkaisut Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

    Julkaistu
    25.6.2025
    Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Cityspotting saa suomalaiset seikkailemaan kotikulmillaan ja paljastaa piilotetut helmet

    Julkaistu
    11.6.2025
    Sanoma Ad Managerin avulla toteutetut kampanjat ovat keränneet poikkeuksellisen korkeita klikkiprosentteja ja tavoittaneet juuri oikeat yleisöt.
    Lue asiakastarina
  • Helkama Veloxin digikampanja Sanoman verkostossa ylitti odotukset

    Julkaistu
    6.6.2025
    Uutuussähköpyörien kampanja tuotti lähes 30 000 klikkiä, 6,3 miljoonaa mainosnäyttöä ja kustannustehokasta näkyvyyttä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma Ad Manager toi World Visionille laadukkaampaa liikennettä ja parempaa vastinetta rahalle

    Julkaistu
    19.5.2025
    Suomen World Vision on käyttänyt Sanoma Ad Manageria vuoden ajan osana digitaalista mainontaansa erinomaisin tuloksin.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland