Hesarin etusivu räjäytti potin – ”Markkinointi on elinehto kunnille”

Kun Siikaisten kunta päätti ostaa Hesarin etusivun, tekijöillä ei ollut vielä aavistustakaan mitä siitä seuraisi.
Seurasi kaksi juttua YLE:llä, positiivinen maininta Helsingin Sanomien ja Kankaanpään seudun pääkirjoituksissa, haastattelu Satakunnan Kansassa, noteeraus Kuntalehdessä sekä paljon muuta näkyvyyttä.
”Tämä on kyllä ollut aikamoista”, kunnanjohtaja Heli Kaskiluoto naurahtaa.
”Minua jännitti millaisen vastaanoton ilmoitus saa täällä Siikaisissa. Ei tullut pieneen mieleenkään, mitä kaikkea muuta tämä toisi tullessaan. Hiljattain olin entisellä kotiseudullani tilaisuudessa, jossa oli paljon kuntapäättäjiä Kanta-Hämeen puolelta. Sielläkin oli runsaasti olkaan taputtelijoita.”
Viestilokerot täyttyivät yhteydenotoista
Miten pääsi käymään niin, että pieni satakuntalainen kunta päätti ostaa Hesarin etusivun?
”Uusi Sanoman yhteyshenkilömme Teemu Janhunen tuli tänne Siikaisiin tapaamaan minua. Meillä oli oikein hyvä keskustelu kuntamarkkinoinnista. Teemu näytti, mitä kaikkea oli tehty ja mitä voisi tehdä. Totesin siihen, että meidän pitäisi tehdä jotain puolihullua tai kokokahelia päästäksemme näkyviin. Hesarin etusivu olisi kyllä ihan huikea juttu. Teemu totesi ohimennen, että välillä tulee peruutussivuja. Kun tämmöinen tilanne sitten tuli yllättäen vastaan, meillä oli rohkeutta lähteä mukaan lyhyellä varoitusajalla”, Kaskiluoto kertoo.
Pieni ja ketterä kunta pystyi tekemään nopeita päätöksiä.
”Päättäjämme olivat sitä mieltä, että ilman muuta lähdemme tähän. Kampanjaa ei oltu juurikaan valmisteltu etukäteen, eikä se ollut myöskään budjetissa. Itseäni vähän kylmäsi, kun fokus oli suunnittelematta, mutta siihen saimme Sanomalta apua.”
Kesälomakausi oli parhaimmillaan ja Siikaisten kunnantupa melkein tyhjänä.
”Minä vastailin heinäkuun ajan puhelimeen ja mietin: miten tästä selvitään? Ongelma oli oikeastaan positiivinen. Puhelimet soivat ja sähköpostin ja sosiaalisen median viestilokerot täyttyivät yhteydenotoista”, Kaskiluoto kertoo.
Siikaisten kunnan kotisivujen klikkaukset ovat normikuukautena noin 200 000 klikin luokkaa. Heinäkuussa klikkausmäärä kohosi 500 000:een.
”Pelkäsimme ettei kapasiteetti riitä ja sivut kaatuvat. Facebook-sivuillamme normipäivitys tavoittaa noin 1500 lukijaa. Hesarin ilmoituksesta tekemäni postaus tavoitti lähes 10 000 kävijää, reaktioita oli pari tuhatta ja jakoja yli 50. Oman kunnan sisäinen yhteisöllisyys näkyi siinä, että olimme kaikki ihan äärimmäisen ylpeitä Siikaisista, ja kuntalaiset halusivat jakaa positiivista sanomaa.”
Uusia asukkaita kuntaan
Positiivista palautetta on tullut todella paljon, ja Kaskiluoto on yllättänyt negatiivisen palautteen pienestä määrästä.
”Koskaan ei voi miellyttää kaikkia. Joku aina ottaa taloudellisen näkökulman: rahat olisi voinut käyttää järkevämmin, kuten teiden kunnostukseen.”
Kampanjan päätavoite oli lisätä kunnan tunnettuutta ja kiinnostusta Siikaista kohtaan.
”Jälkikäteen mietin, että meillä olisi pitänyt olla kampanjan aikana kotisivuilla Tervetuloa Siikaisiin -tietopaketti. Nyt olemme hirveällä höökällä lähteneet tekemään sitä, mikä olisi ehkä ollut järkevä tehdä etukäteen.”
Hesarin kampanjan avulla on saatu uusia asukkaita kuntaan ja vuokra-asunnot ovat menneet kuumille kiville. Tonttikampanjakin on käynnissä.
”Trendit ovat Siikaisten puolella, haluaahan tilastojen mukaan peräti miljoona suomalaista muuttaa maalle. Meillä on paljon uniikkeja juttuja, kuten ilmainen varhaiskasvatus ja pätevät opettajat ja pienet luokkakoot. Tarjolla on sellaista timanttia, josta kasvukeskuksien kouluissa ei ole puhettakaan”, Kaskiluoto tiivistää.
Markkinointi on kunnille elinehto
Suunnitelmia jatkosta on jo.
”Päättäjämme ovat täysin yksimielisiä siitä, että kampanja oli hyvä, ja markkinointia lähdetään nyt systemaattisesti kehittämään. Tulevassa talousarviossa huomioimme sen, että meillä on oikeasti rahaa markkinoida ja olla näkyvillä. Kampanja oli täydellisen onnistunut siihen nähden, miten paljon suunnittelimme ja valmistelimme sitä. Se ei olisi voinut mennä paremmin.”
Heli Kaskiluoto on ehdottomasti sitä mieltä, että markkinointi on elinehto kunnille.
”Olemme ihan samassa tilanteessa kuin mikä tahansa yritys. Jos meitä ei tunneta ja tiedetä, niin tännehän me näivetymme. Mitä pienempi ja tuntemattomampi kunta, sen enemmän pitää markkinoida, jotta pysymme ylipäätään elossa ja meidät tunnetaan ja tiedetään”, hän painottaa.
"Yhteistyömme Siikaisten kunnan kanssa oli poikkeuksellisen onnistunut. Helsingin Sanomien etusivukampanja tarjosi Siikaisille mahdollisuuden loistaa valtakunnallisesti. Siikaisissa ymmärrettiin paikallisuuden arvo, ja he rohkenivat tarttua ainutlaatuiseen tilaisuuteen tuoda kunnan tarina näyttävästi esiin. Tämä yhteistyö osoittaa, miten yhteiset ponnistelut voivat avata ovia uusiin ulottuvuuksiin", Teemu Janhunen summaa.