Honorin visuaalisesti upea natiivikampanja nosti myynnin ennätystasolle
Honor 200 -sarjan puhelinten lanseerauskampanjassa haluttiin tuoda esiin niiden uniikkia muotokuvaominaisuutta. Kampanjaan kuului kaksi natiiviartikkelia IS.fi:n Me Naiset -osiossa ja HS.fi:n HS Visiossa sekä tulospohjaista natiivimainontaa Sanoman verkostossa kohdennettuna eri ryhmille, muun muassa designista, valokuvauksesta ja teknologiasta kiinnostuneille.
Natiivi on erinomainen markkinointiviestinnän keino
Honorin brändi on globaali, mutta kampanjan lähestymistapa oli vahvasti paikallinen.
”Natiivi on mielestäni markkinointiviestinnän keinona erinomainen, koska siinä pystyy kertomaan laajemmin tarinaa tuotteesta sekä tuomaan esille käytännön esimerkkejä, miten teknologian avulla jokainen voi onnistua esimerkiksi ottamaan laadukkaan ja luovan muotokuvan puhelimella”, sanoo Honorin Pohjoismaiden ja Baltian markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala.
”Nykypäivänä mobiilialalla on valtavasti vaihtoehtoja, joten voi olla vaikea miettiä, mikä olisi minulle juuri se oikea tuote. Kamera on yksi käytetyimmistä ominaisuuksista puhelimissa. Kun esittelimme näissä natiiveissa millaisia kuvia puhelimella saa, se toimi valtavan hienosti.”
Kohdennuksien avulla haettiin tuotteesta potentiaalisesti kiinnostunutta uutta asiakaskuntaa.
”Teimme hienon tuotannon näyttelijä Linnea Leinon ja valokuvaaja Jan Lönnbergin kanssa. Kampanjan kuvien tehokeinona on mustavalkoisuus, jolla halusimme erottua kilpailijoista”, Takala kertoo.
”Halusimme brändille uudenlaista yleisöä isoissa medioissa. Oli mahtavaa huomata, että lukijat antoivat artikkeleille mainonnan vaikuttavuustutkimuksessa todella hyvät arviot. Itseäni ilahdutti erityisesti se, että kysymykseen halukkuudesta jakaa mainosta somessa oli vastattu myöntävästi ennätyksellisen paljon.”
Harkinnassa ja ostoaikeessa vahvaa kasvua
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan mainosartikkeleita pidettiin mielenkiintoisena, tietoa antavana ja muusta mainonnasta poikkeavana. Upea visuaalinen toteutus ja viestin selkeys keräsivät lukijoilta kiitosta.
Kaikissa brändimittareissa oli tutkimuksen mukaan vahvaa kasvua. Eniten kasvoivat harkinta ja ostoaie.
”Tulos yllätti iloisesti, koska kyseessä ei ollut taktinen natiivi. Kun lähtee tekemään rohkeasti brändi edellä, sillä on yllättävän positiivinen vaikutus. Tämä oli hyvä todiste siitä, että mainonnan ei aina tarvitse olla hinta- tai tarjousvetoista.”
Kampanjaan sisältyi myös ulkomainontaa, somemainontaa ja vaikuttajamarkkinointia. Natiivit olivat yksi kampanjan päämarkkinointikeinoista.
Valokuvauksesta, designista ja teknologiasta kiinnostuneiden lisäksi mainontaa kohdennettiin ihmisille, jotka eivät ole hiljattain hankkineet uutta puhelinta.
”Kuluttajat tarvitsevat monta ärsykettä ja viestiä tuotteesta tehdäkseen ostopäätöksen. Ihmisten merkkiuskollisuus on vahvaa, ja monet arkailevat vaihtaa käyttöjärjestelmää. Kun natiivin kautta saa kerrottua tuotteesta enemmän, se on erittäin tehokas tapa vaikuttaa kuluttajien ostopäätökseen.”
Markkinaosuus nousi ennätystasolle
Pääkampanja ajoittui heinäkuulle.
”Markkinaosuutemme matkapuhelinmyynneissä Suomessa nousi heinäkuussa ennätystasolle. Kampanjan tulokset olivat myös kaupallisessa mielessä erittäin onnistuneet. Sanoman vahvuus on erittäin ammattitaitoinen, kokenut ja ketterä tiimi. Minulla on ollut ilo työskennellä samojen henkilöiden kanssa Sanomalla jo useiden vuosien ajan. Yhteistyö on todella saumatonta”, Takala kiittää.
”Sanoman kanssa työskentelystä ainutlaatuisen tekee optimointi. Kokonainen asiantuntijatiimi on miettimässä, miten kampanjaa voidaan optimoida paremmaksi. Arvostan sitä ihan valtavasti. Tulee sellainen olo, että halutaan asiakkaan onnistuvan. Kaikesta tekemisestä heijastuu aito välittäminen asiakkaan kampanjan tuloksista.”
Takala arvostaa myös sitä, että tulokset kampanjasta tulevat nopeasti.
”Näin meilläkin voidaan tarvittaessa vielä tehdä optimointeja jälkimarkkinointiin. Tulokset antavat meille osviittaa siitä, mihin meidän kannattaa fokusoida ja mitä ehkä hieman muuttaa jatkossa. Olen todella tyytyväinen tähän yhteistyöhön.”
Tavoittavuus ja mediaympäristökin ovat kohdillaan.
”Sanoman mediat ovat todella tavoittavia ja mediaympäristö on laadukas. Koen sen tärkeäksi ja mediaympäristön turvalliseksi brändillemme mainosalustana.”
Markkinaosuutemme matkapuhelinmyynneissä Suomessa nousi heinäkuussa ennätystasolle. Kampanjan tulokset olivat myös kaupallisessa mielessä erittäin onnistuneet. Sanoman vahvuus on erittäin ammattitaitoinen, kokenut ja ketterä tiimi.
Kampanja lukuina
123 971
sivulatausta artikkeleilla yhteensä
104 934
kävijää artikkeleilla yhteensä
390 %
harkinnan kasvu, kun vertaa IS.fi:n artikkelin lukeneita niihin vastaajiin, jotka eivät lukeneet artikkelia
1400 %
ostoaikeen kasvu, kun vertaa IS.fi:n artikkelin lukeneita niihin vastaajiin, jotka eivät lukeneet artikkelia
81 %
vastaajista koki, että mainonnalla oli positiivinen vaikutus brändimielikuvaan
78 %
vastaajista koki, että kiinnostus tuotetta kohtaan oli kasvanut
Kohderyhmän arvion mukaan natiiviartikkelien luova toteutus sai ennätystulokset toimialan keskiarvoon verrattuna.
Kiinnostuitko?
Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa
Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.