Ikean pyörykkäkampanja toi ruuhkaa myymälöiden ravintoloihin
Helsingin Sanomien lisäksi Ikean pyörykät olivat esillä samana päivänä Aamulehden, Turun Sanomien ja Savon Sanomien etusivuilla sekä useilla muilla mainospaikoilla lehdessä, mikä toi kampanjalle valtakunnallista vaikuttavuutta.
Helsingin Sanomien uudessa etusivun mainosformaatissa on mahdollisuus hyödyntää myös liikkuvaa kuvaa.
”Kampanja oli toimivan luovan ratkaisun ja oikeiden mediavalintojen yhdistelmä. Staattisempaan materiaaliin, printtiin ja still-kuviin yhdistettiin liikkuvaa kuvaa. Ne toimivat hyvin todella hyvin yhdessä ja herättivät positiivista huomiota, kuten toivottiinkin”, kertoo Marketing Communications Manager Anniina Penttilä Ikealta.
Kampanjan viesti oli sidottu ajankohtaiseen tapahtumaan. Väistyvä tasavallan presidentti sai kiitokset hyvin tehdystä työstä, ja kansalaisia kutsuttiin Ikean pyöryköille perjantaisin puoleen hintaan.
Kun kohderyhmä on laaja, kuluttajat saadaan hyvin kiinni monikanavaisilla ratkaisuilla. Asiakkaat tulevat viikonloppuisin usein syömään Ikean ravintoihin. Kampanjan tavoitteena oli jakaa ruokailijoita tasaisemmin viikonlopun eri päiville.
Tavoitteet ylittyivät reippaasti
”Tavoitteet ylittyivät reippaasti jo ensimmäisinä perjantaina. Tämä hyvän mielen kampanja on ollut erittäin suosittu, ja siitä on tullut paljon palautetta. Ravintoloissa on ollut perjantaisin todella vilkasta.”
Ruokakampanja toteutettiin Ikealla tänä keväänä monissa maissa. Tarjouksessa oleva ruoka-annos ja tarjouksen ajankohta vaihtelevat maittain. Suomessa päädyttiin viikonlopun aloituspäivään ja klassikkoannokseen, pyöryköihin lihana tai vegenä.
”Mietimme asiaa siitä näkökulmasta, mikä helpottaisi visiomme mukaisesti ihmisten arkea”, Penttilä kertoo.
Sanoman vahvuutena ovat toimivat monikanavaiset ratkaisut. Meillä on hyvä pitkän linjan kokemus yhteistyöstä ja paljon dataa siitä, mitkä kanavat toimivat mediankäytön kannalta kohderyhmissämme.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen tuloksia
79 %
Huomasi Ikean mainoksen HS:n monikanavaisella etusivulla
89 %
kohderyhmään kuuluvista vastaajista muisti huomanneensa kampanjan.
78 %
kohderyhmään kuuluvista vastaajista arvioi, että vaikutus mielikuvaan oli positiivinen.
Mainokset olivat erottuvia ja ne koettiin hauskoiksi ja viihdyttäviksi. Viesti lihapullatarjouksesta meni hyvin perille ja avoimissa vastauksissa kiiteltiin myös ajankohtaista teemaa.
Kampanja onnistui myös aktivoinnissa. Kampanjan sekä printissä että digissä huomanneista kaikista vastaajista 42 % harkitsi ostamista ja kohderyhmään kuuluvista 67 %.
Kiinnostuitko?
Monikanavainen uutismedia tuo tehoa ja tuloksellisuutta mainontaan
Monikanavaisella ratkaisulla tavoitat koko mediaa lukevan yleisön siellä missä he median sisältöjä seuraavat.