Iron Maiden -viinit rokkasivat Alkon verkkokaupassa: "Lanseeraus onnistui täydellisesti"
“Lanseeraus onnistui täydellisesti”, kiteyttää BBWINES OY:n ja Viiniateljee Oy:n toimitusjohtaja Peetu Eklund.
BBWINES on viinien maahantuontiyritys, joka myy viinejä pääasiassa ravintoloille ja Viiniateljee puolestaan kuluttajille Alkon välityksellä.
“Saimme eräältä kansainväliseltä tuottajalta Iron Maiden -viiniä ja päätimme lanseerata sen Alkoon syksyllä 2024. Kyseessä on hyvä, täyteläinen punaviini ja raflaava pullo, joten uskoimme sen olevan potentiaalinen tuote Suomen markkinoilla.”
Yhteistyökumppaniksi valikoitui Sanoma, jonka kanssa oli tehty markkinointia aiemminkin.
Viinin ystävät löytyivät Sanoman digikanavista
Aloituspalaverissa päädyttiin siihen, että Iron Maiden -viinien kohderyhmä löytyisi verkosta. Tarkoituksena oli tavoittaa yhtyeen faneja ja viinistä kiinnostuneita kuluttajia. Markkinoinnin menetelmäksi valikoitui tulos- eli klikkipohjainen mainonta (CPC) ja uudelleenmarkkinointi Sanoman kanavissa.
Kampanja saavutti erinomaiset tulokset maltillisella budjetilla
Reilun kuukauden mittainen kampanja käynnistettiin syyskuussa 2024 ja sen budjetiksi asetettiin 1 195 euroa. Koska tulokset olivat erinomaiset, kampanja toistettiin marras-joulukuussa samalla budjetilla.
“Lähetimme tiedotteen Alkon myymälöihin ja lanseerasimme tuotteen Viini ja Ruoka 2024 -messuilla Helsingissä. Samaan aikaan käynnistimme myös Sanoman kampanjat”, Peetu Eklund sanoo ja jatkaa:
“Saimme pian kuulla, että Alkoon tultiin kyselemään tuotetta. Lopulta saimme tuotteen Alkon verkkokaupan lisäksi peräti 180 myymälään. Se oli paljon enemmän kuin olimme osanneet odottaa.”
Tulokset yllättivät Eklundin täysin. Mainokset saavuttivat jopa 1 440 000 näyttökertaa ja 12 280 klikkausta.
“Tuotteen lanseeraus onnistui täydellisesti, olemme todella tyytyväisiä. Sanoma oli tässä asiassa avainasemassa.”
Tutustu tulospohjaiseen mainontaan
Kivutonta ja yksinkertaista yhteistyötä
Eklund on tyytyväinen yhteistyöhön Sanoman kanssa.
“Kaikki sujui kivuttomasti. Sanomalla on vahva asiantuntijuus, johon voi luottaa. Heiltä sai hyvää näkemystä, mitä kannattaa tehdä ja millaisilla menetelmillä.”
Yhteistyö oli helppoa, sillä riitti, että Eklund toimitti Phantom Musicilta saamansa markkinointimateriaalit Sanomalle. Sanoman päässä kuvat muokattiin oikeisiin kokoihin ja kampanjat pyöräytettiin käyntiin.
“Palvelu oli todella yksinkertaista ja nopeaa, se ei vienyt aikaani juuri ollenkaan.”
Eklund sanoo, että he ovat ajoittain kokeilleet myös printtimainontaa, mutta kokevat sen liian hetkelliseksi. Verkossa mainos hyppää silmille toistuvasti, kun ihminen selaa esimerkiksi puhelinta.
Tämä oli kustannustehokas tapa tavoittaa ihmiset. Saimme myynnin nopeasti liikkeelle eli juuri sen, mitä tavoittelimmekin.
Keväälle 2025 on suunnitteilla uusi kampanja saman viinin ympärille, sillä Iron Maidenilla on kesällä 50-vuotisjuhlakonsertti Helsingin Olympiastadionilla. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Sanoman kanssa.
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.