Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kannuksen kaupunki kasvatti tunnettuuttaan houkuttelevalla mainonnalla

Uusi kampanjasivusto ja monikanavainen mainoskampanja houkutteli uusia asukkaita Kannuksen kaupungin alueelle.
Kannuksen kaupunki kansikuva
23.11.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Kannuksen kaupungin profiilin nostaminen ja uusien asukkaiden houkutteleminen alueelle. 

Ratkaisu

Kampanjasivusto, jossa kerrotaan ajantasaisesti Kannuksesta ja sen palveluista. Tämän yhteyteen monikanavainen kampanja, joka sisälsi alueellista natiivimainontaa, Google Ads -hakusanamainontaa, Facebook- ja Instagram-mainontaa sekä uudelleenmarkkinointia. 

Kannus on iso pieni kaupunki, joka tekee viestintää ja markkinointia oman tiiminsä voimin erityisesti tietyille kohderyhmille. He halusivat kuitenkin laajentaa tietonsa tavoittavuutta, joka jää rajalliseksi Kannuksen omilla kanavilla ja saada tietoa kaupungista mahdollisimman kattavasti ulospäin.

Kaupunki oli jo jonkin aikaa pohtinut verkkosivujensa uusimista, joten ajatus uudenlaisesta ilmeestä kyti taka-alalla. Kun tarjosimme näkemystämme kampanjasivusta, jolla houkutella muun muassa uusia asukkaita, sekä monikanavaista mainontaa, Kannus innostui ajatuksesta.

Uutta tavoittavuutta – tähtäimessä paluumuuttajat, lapsiperheet ja yritykset

Aivan vuoden 2021 alussa lähdettiin liikkeelle. Kannusvapaalla.fi-kampanjasivusto sekä mainonnan eri osa-alueet tarjottiin lähes kokonaan avaimet käteen -periaatteella. Sisällöt suunniteltiin yhteistyössä Kannuksen kanssa ja toteutettiin ammattilaistemme kynästä. 

Sivustolla Kannus halusi tavoittaa paluumuuttajia, mutta lapsiperheet ja yritykset olivat myös tärkeitä kohderyhmiä.

Kannuksen kaupungilla kulttuuri- ja tapahtumakoordinaattorina työskennellyt Anja Takkunen kertoo:

"Sanoman tarjoamassa paketissa pääsimme toteuttamaan mainontaa useammalle kohderyhmälle. Kun valitsimme selkeät teemat, kampanjan rakentamiseen oli monia eri vaihtoehtoja, mikä oli hyvä."

Sivustolla kerrotaan Kannuksen palveluista ja arjesta käytännön kautta. Minkälaista on arki esimerkiksi yrittäjien, lasten tai koirien kannalta? 

Monikanavaista kohdentamista

Mainonnan kanavina haluttiin hyödyntää sellaisia, joita Kannus käyttää itsekin, kuten Facebookia ja Instagramia. Natiivimainontaa kohdistettiin Pohjanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle, ja se ajoitettiin ajankohdalle helmi-maaliskuussa, kun Keski-Suomessa vietettiin hiihtolomaa.

Natiivimainonnassa toteutettiin artikkeli Ilta-Sanomiin, jossa kerrotaan Kannuksen palveluista ja yhteisöllisyydestä. Juttuun haastateltiin kaupunginjohtajaa Jussi Niinistöä, jonka julkisuusarvo toi myös näkyvyydelle uutta pontta.

Artikkeli keräsi yli 1 000 näyttöä ja  yli 1 000 lukukertaa. Sen parissa viihdyttiin pitkään: keskimäärin yli kolme minuuttia. 
KAnnuksen kauounki IS-artikkelikuva

Google-hakusanamainonnassa puolestaan keskityttiin esimerkiksi asumiseen, yrityspuolen asioihin ja vapaa-ajan palveluihin.

Mainonta tuotti arvokasta tietoa siitä, mitä Kannuksesta etsitään. Yrityspuolen tilakyselyt tulivat paljon vastaan Google-hauissa, samoin vapaa-ajan harrastukset. 

"Olemme tämän kampanjan myötä uskaltaneet tuoda esimerkiksi koira-asioita esiin rohkeammin, kun aiemmin olemme sen suhteen olleet varovaisempia", Takkunen kertoo. "Tätä aiomme jatkossakin hyödyntää", Takkunen jatkaa.

Tulevaisuudessa Kannuksen on helpompi lähteä uudistamaan sivujaan ja tietää, mihin alueisiin tulee kiinnittää erityistä huomioita ja minkä tiedon on ehdottomasti oltava ajan tasalla.

Tiivistä yhteistyötä ja arvokasta tietoa

Sanoman kontaktina ja kampanjan päävelhona toimi asiakkuuspäällikkö Tuula Kumpulainen. 

Kumpulainen toteaa, että kampanjakokonaisuuden tarkoituksena oli tuoda kuntaa esiin monesta eri näkökulmasta. Uudelleenmarkkinoinnissakin pyöritettiin useampaa banneria kerralla, vaikka yleensä kampanjassa tyydytään yhteen.

"Näin sama ihminen näki aina uudenlaista kulmaa Kannuksesta, mikä toimi hyvin", Kumpulainen kertoo.

Toimitimme Kannukselle aktiivisesti tietoa muun muassa siitä, missä päin Suomea mainonta puri ja demografiasta yleisesti. Muun muassa sivustolle tulevien paikkakuntia seurattiin tarkasti. Helsingin alueen korostuminen yhteydenotoissa oli yllättävä, mutta arvokas tieto jatkoa ajatellen ja paluumuuttajien kartoittamisessa. 

Lisäksi Tuula Kumpulainen toimi välikätenä Kannuksen ja muiden tekijöiden välillä, mitä Takkunen piti arvokkaana.

"Jo kampanjan suunnitteluvaiheeseen liittyi paljon valmistelevaa työtä. Oli ensisijaisen arvokasta, että meillä oli osaava välikäsi meidän ja muiden tekijöiden välimaastossa koordinoimassa asioita", Takkunen summaa.

Tuulan lisäksi kampanjaa toteutti liuta asiantuntijoita sisällöntuotannon, Googlen, remarketing- ja CPC -bannerisuunnittelun sekä Facebook-asiantuntijan toimesta.

Takkunen kiittelee Sanomaa ammattitaidosta ja aktiivisuudesta, sekä sisältöjen että yhteistyön suhteen.

"Facebook-mainokset olivat aidosti freesejä ja informatiivisia", Takkunen iloitsee.

Kuntamarkkinointi on jatkuvaa tekemistä 

Kampanjasivuston luominen ja siihen liittyvä mainonta oli onnistunut kokemus Kannuksen kaupungille.

"Itselleni ainakin vahvistui käsitys, että meidän kannattaa tehdä kampanjoita ammattilaisten kanssa. Yhteistyö antoi tuntumaa erilaisiin mainonnan vaihtoehtoihin", Takkunen sanoo.

Kannuksella myös kiinnitettiin huomiota siihen, miten paljon paremmin modernit sivustot tavoittavat ihmisiä ja kuinka hyvältä ne näyttävät. 

"Kun miettii kuntapuolen markkinointia, nykypäivä vain yksinkertaisesti vaatii sitä", Takkula tuumii.

Kahdeksan kuukauden kampanjakokonaisuus oli innostava alku.

Kumpulainen toteaa: "Kannuksella ymmärrettiin se, että kuntamarkkinointi on jatkuvaa työtä. Toivon että tämä rohkaisee muitakin kuntia kokeilemaan samaa – panostuksen ei tarvitse olla suuri."

Kuntamarkkinoijana rakennat kanssamme vaikuttavia ja toimivia kampanjoita, ja tiedät, millaisessa ympäristössä viestisi esiintyy.

Lue lisää kuntamarkkinoinnista

Tagit

Digiratkaisut Google Ads Natiivimainonta Sisältömarkkinointi Somemainonta Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • UPM Communication Papers kokosi ympärilleen paperinrakastajien kansainvälisen yhteisön

    Julkaistu
    3.11.2025
    Paper to Me antaa äänen printtimediaan uskoville kansainvälisille mielipidejohtajille. Sarja on onnistunut yhteisön rakentamisessa ja paperia koskevan puhetavan muuttamisessa.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi

    Julkaistu
    30.10.2025
    Terveystalo halusi vaikuttaa yhteiskunnalliseen epäkohtaan ja tavoitella näkyvyyden ja liiketoimintavaikutusten lisäksi ajatusjohtajuutta.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland