Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Kannuksen kaupunki kasvatti tunnettuuttaan houkuttelevalla mainonnalla

Uusi kampanjasivusto ja monikanavainen mainoskampanja houkutteli uusia asukkaita Kannuksen kaupungin alueelle.
Kannuksen kaupunki kansikuva
23.11.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Kotisivut Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia

Haaste

Kannuksen kaupungin profiilin nostaminen ja uusien asukkaiden houkutteleminen alueelle. 

Ratkaisu

Kampanjasivusto, jossa kerrotaan ajantasaisesti Kannuksesta ja sen palveluista. Tämän yhteyteen monikanavainen kampanja, joka sisälsi alueellista natiivimainontaa, Google Ads -hakusanamainontaa, Facebook- ja Instagram-mainontaa sekä uudelleenmarkkinointia. 

Kannus on iso pieni kaupunki, joka tekee viestintää ja markkinointia oman tiiminsä voimin erityisesti tietyille kohderyhmille. He halusivat kuitenkin laajentaa tietonsa tavoittavuutta, joka jää rajalliseksi Kannuksen omilla kanavilla ja saada tietoa kaupungista mahdollisimman kattavasti ulospäin.

Kaupunki oli jo jonkin aikaa pohtinut verkkosivujensa uusimista, joten ajatus uudenlaisesta ilmeestä kyti taka-alalla. Kun tarjosimme näkemystämme kampanjasivusta, jolla houkutella muun muassa uusia asukkaita, sekä monikanavaista mainontaa, Kannus innostui ajatuksesta.

Uutta tavoittavuutta – tähtäimessä paluumuuttajat, lapsiperheet ja yritykset

Aivan vuoden 2021 alussa lähdettiin liikkeelle. Kannusvapaalla.fi-kampanjasivusto sekä mainonnan eri osa-alueet tarjottiin lähes kokonaan avaimet käteen -periaatteella. Sisällöt suunniteltiin yhteistyössä Kannuksen kanssa ja toteutettiin ammattilaistemme kynästä. 

Sivustolla Kannus halusi tavoittaa paluumuuttajia, mutta lapsiperheet ja yritykset olivat myös tärkeitä kohderyhmiä.

Kannuksen kaupungilla kulttuuri- ja tapahtumakoordinaattorina työskennellyt Anja Takkunen kertoo:

"Sanoman tarjoamassa paketissa pääsimme toteuttamaan mainontaa useammalle kohderyhmälle. Kun valitsimme selkeät teemat, kampanjan rakentamiseen oli monia eri vaihtoehtoja, mikä oli hyvä."

Sivustolla kerrotaan Kannuksen palveluista ja arjesta käytännön kautta. Minkälaista on arki esimerkiksi yrittäjien, lasten tai koirien kannalta? 

Monikanavaista kohdentamista

Mainonnan kanavina haluttiin hyödyntää sellaisia, joita Kannus käyttää itsekin, kuten Facebookia ja Instagramia. Natiivimainontaa kohdistettiin Pohjanmaalle ja Pohjois-Pohjanmaalle, ja se ajoitettiin ajankohdalle helmi-maaliskuussa, kun Keski-Suomessa vietettiin hiihtolomaa.

Natiivimainonnassa toteutettiin artikkeli Ilta-Sanomiin, jossa kerrotaan Kannuksen palveluista ja yhteisöllisyydestä. Juttuun haastateltiin kaupunginjohtajaa Jussi Niinistöä, jonka julkisuusarvo toi myös näkyvyydelle uutta pontta.

Artikkeli keräsi yli 1 000 näyttöä ja  yli 1 000 lukukertaa. Sen parissa viihdyttiin pitkään: keskimäärin yli kolme minuuttia. 
KAnnuksen kauounki IS-artikkelikuva

Google-hakusanamainonnassa puolestaan keskityttiin esimerkiksi asumiseen, yrityspuolen asioihin ja vapaa-ajan palveluihin.

Mainonta tuotti arvokasta tietoa siitä, mitä Kannuksesta etsitään. Yrityspuolen tilakyselyt tulivat paljon vastaan Google-hauissa, samoin vapaa-ajan harrastukset. 

"Olemme tämän kampanjan myötä uskaltaneet tuoda esimerkiksi koira-asioita esiin rohkeammin, kun aiemmin olemme sen suhteen olleet varovaisempia", Takkunen kertoo. "Tätä aiomme jatkossakin hyödyntää", Takkunen jatkaa.

Tulevaisuudessa Kannuksen on helpompi lähteä uudistamaan sivujaan ja tietää, mihin alueisiin tulee kiinnittää erityistä huomioita ja minkä tiedon on ehdottomasti oltava ajan tasalla.

Tiivistä yhteistyötä ja arvokasta tietoa

Sanoman kontaktina ja kampanjan päävelhona toimi asiakkuuspäällikkö Tuula Kumpulainen. 

Kumpulainen toteaa, että kampanjakokonaisuuden tarkoituksena oli tuoda kuntaa esiin monesta eri näkökulmasta. Uudelleenmarkkinoinnissakin pyöritettiin useampaa banneria kerralla, vaikka yleensä kampanjassa tyydytään yhteen.

"Näin sama ihminen näki aina uudenlaista kulmaa Kannuksesta, mikä toimi hyvin", Kumpulainen kertoo.

Toimitimme Kannukselle aktiivisesti tietoa muun muassa siitä, missä päin Suomea mainonta puri ja demografiasta yleisesti. Muun muassa sivustolle tulevien paikkakuntia seurattiin tarkasti. Helsingin alueen korostuminen yhteydenotoissa oli yllättävä, mutta arvokas tieto jatkoa ajatellen ja paluumuuttajien kartoittamisessa. 

Lisäksi Tuula Kumpulainen toimi välikätenä Kannuksen ja muiden tekijöiden välillä, mitä Takkunen piti arvokkaana.

"Jo kampanjan suunnitteluvaiheeseen liittyi paljon valmistelevaa työtä. Oli ensisijaisen arvokasta, että meillä oli osaava välikäsi meidän ja muiden tekijöiden välimaastossa koordinoimassa asioita", Takkunen summaa.

Tuulan lisäksi kampanjaa toteutti liuta asiantuntijoita sisällöntuotannon, Googlen, remarketing- ja CPC -bannerisuunnittelun sekä Facebook-asiantuntijan toimesta.

Takkunen kiittelee Sanomaa ammattitaidosta ja aktiivisuudesta, sekä sisältöjen että yhteistyön suhteen.

"Facebook-mainokset olivat aidosti freesejä ja informatiivisia", Takkunen iloitsee.

Kuntamarkkinointi on jatkuvaa tekemistä 

Kampanjasivuston luominen ja siihen liittyvä mainonta oli onnistunut kokemus Kannuksen kaupungille.

"Itselleni ainakin vahvistui käsitys, että meidän kannattaa tehdä kampanjoita ammattilaisten kanssa. Yhteistyö antoi tuntumaa erilaisiin mainonnan vaihtoehtoihin", Takkunen sanoo.

Kannuksella myös kiinnitettiin huomiota siihen, miten paljon paremmin modernit sivustot tavoittavat ihmisiä ja kuinka hyvältä ne näyttävät. 

"Kun miettii kuntapuolen markkinointia, nykypäivä vain yksinkertaisesti vaatii sitä", Takkula tuumii.

Kahdeksan kuukauden kampanjakokonaisuus oli innostava alku.

Kumpulainen toteaa: "Kannuksella ymmärrettiin se, että kuntamarkkinointi on jatkuvaa työtä. Toivon että tämä rohkaisee muitakin kuntia kokeilemaan samaa – panostuksen ei tarvitse olla suuri."

Kuntamarkkinoijana rakennat kanssamme vaikuttavia ja toimivia kampanjoita, ja tiedät, millaisessa ympäristössä viestisi esiintyy.

Lue lisää kuntamarkkinoinnista

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinointitoimisto Parceron ja Sanoman välinen yhteistyö luo lisäarvoa asiakastyöhön

    Julkaistu
    17.5.2023

    Mainos- ja markkinointitoimistojen sekä Sanoman välinen yhteistyö pitää sisällään paljon muutakin kuin mediaostoja. Parceron kanssa se on ollut muun muassa yhdessä kehittymistä ja luovaa sparrausta. Lue lisää siitä, mitä lisäarvoa yhteistyömme on tuonut Parceron asiakastyöhön.

    Lue asiakastarina
  • Radion ohjelmayhteistyö ja digikampanja toivat Epassille hurjan määrän liikennettä ja liidejä

    Julkaistu
    9.5.2023

    ”Kun katsoo näitä lukuja, on vaikea olla hymyilemättä”, sanoo Epassi Groupin markkinointijohtaja Aleksi Miikkulainen.

    Lue asiakastarina
  • Radiota, digiä ja liikkuvaa kuvaa yhdistänyt Finnkinon joulukampanja onnistui yli odotusten

    Julkaistu
    21.4.2023

    Monikanavainen kampanja vahvisti positiivista mielikuvaa ja kasvatti käyntiaikomuksia Finnkinolla.

    Lue asiakastarina
  • Kainuun pelastuslaitos erottui videon keinoin

    Julkaistu
    30.3.2023

    Rekrytointivideo tavoitti Ruudun kautta alueellisesti juuri oikean kohderyhmän.

    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023

    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.

    Lue asiakastarina
  • DNA:n erikoisartikkeli HS Visiossa keräsi yhdeksänkertaisen kävijämäärän tavoitelukuihin verrattuna

    Julkaistu
    15.3.2023

    DNA julkaisi Teknologiatrendit-raporttinsa joulukuussa kuudennen kerran. Raportin ympärille tuotetaan vuosittain erilaisia aktivoivia sisältöjä, artikkeleita, videomateriaalia ja somemarkkinointia. Tänä vuonna kokeiltiin ensimmäistä kertaa erikoisartikkelia HS Visiossa.

    Lue asiakastarina
  • Aluekohdennettu display-mainonta tuplasi kävijämäärän Kymppikylppäreiden verkkosivuilla

    Julkaistu
    8.3.2023

    "Iso oppi itselleni on ollut, että markkinointiin kannattaa satsata jo yrityksen ensitaipaleella", kertoo Kymppikylppäreiden Jussi Siikakoski.

    Lue asiakastarina
  • Sponsorointiyhteistyö ylitti kaikki Taksi Helsingin ja Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdon tavoitteet

    Julkaistu
    7.3.2023

    Natiiviartikkelit ohjasivat urheilijatarinoiden pariin ja toivat Taksi Helsingin ja Tahdon brändiviestit selkeinä esiin.

    Lue asiakastarina
  • Mainos Porilaisessa sai Pyöräpajan puhelimet soimaan

    Julkaistu
    7.3.2023

    Pormestarinluodon asukasyhdistyksen Pyöräpaja sai vauhtia toimintaansa lehtimainoksilla Porilaisessa. Mainoksiin käytetty investointi kuittautui nopeasti takaisin ja pajalle tärkeitä pyörälahjoituksia tehtiin ennätysmääriä.

    Lue asiakastarina
    pormestarinluodon_artikkelikuva.jpg
  • Kiinnostava tarina, teemaan sopivat tähdet ja aitous – eli brändiviihdettä parhaimmillaan

    Julkaistu
    20.2.2023

    Mutin Henri & Sirly Italiassa -brändiviihdeohjelma nousi marraskuun toiseksi katsotuimmaksi ruokaohjelmaksi Ruudussa. Erottuvat videoratkaisut ja vahva ohjaus sisällön pariin saivat katsojatavoitteet ylittymään reippaasti.

    Lue asiakastarina
  • Xploran natiivikampanja tavoitti kohderyhmän tehokkaasti

    Julkaistu
    13.2.2023

    Näyttävä erikoisartikkeli lasten kellopuhelimista tavoitti monikymmenkertaisesti lukijoita keskimääräisiin lukuihin verrattuna.

    Lue asiakastarina
  • Hesarin monikanavaisen etusivun avulla huimiin tuloksiin – Lumoral 14-kertaisti myyntinsä

    Julkaistu
    7.2.2023

    Etusivun natiivimainoksella saatiin herätettyä juuri oikeanlaista kiinnostusta oikeassa kohderyhmässä. 

    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland