Koti koiralle -ohjelmayhteistyö on Hau-Hau Championille keskeinen menestystekijä
Koti koiralle -ohjelmasta on käynnistymässä kolmas kausi. Ohjelman kumppanina on ollut alusta asti Hau-Hau Champion, Suomen ostetuin koiranruokabrändi.
Lämminhenkisessä sarjassa seurataan jännittäviä ensikohtaamisia, kun loppuelämän kotia vailla olevat koirat tapaavat mahdolliset uudet omistajansa ensimmäistä kertaa.
”Kun Sanomalta tarjottiin ohjelmayhteistyötä, koimme sen poikkeuksellisena ja erilaistavana mahdollisuutena. Hau-Haulle oli tärkeää, että ohjelmassa keskitytään koirien persooniin ja niiden yksilöllisiin tarpeisiin. Mukana on ollut eri rotuisia, eri-ikäisiä ja eri kokoisia koiria. Koirilla on omat tarpeensa, jotka asettavat vaatimuksia myös uusille omistajille", kertoo Hau-Hau Championin Brand Manager Tuuli Kaarela.
”Uskomme Hau-Haulla, että jokakoiranoikeudet kuuluvat tasapuolisesti kaikille koirille. Näemme rakastavan kodin yhtenä keskeisenä, jokaiselle koiralle kuuluvana oikeutena. Olemme ohjelman kautta saaneet todistaa, että kun brändin arvot ja ohjelman sisältö kohtaavat, syntyy jotain ilmiömäistä.”
Tavoitteet
Uskottavuutta ja merkityksellisyyttä brändiviihteen keinoin
”Ohjelmayhteistyö rakentaa Hau Hau -brändin mielikuvaa, tuo uskottavuutta ja merkityksellisyyttä ja luo tunnetta brändiin. Tämä kaikki vaikuttaa pitkällä aikavälillä positiivisesti myyntiin. Ohjelmayhteistyössä valttikorttina on ennen kaikkea se, että Hau-Hau sai mahdollisuuden tuoda koiratietoutta tähän ohjelmaan ja tätä kautta koko koirakansalle. Tämäntyyppistä tietoa on aika vaikea kertoa muun mainonnan kautta näin isolle massalle. Ohjelmayhteistyö tarjoaa siihen ihan erilaisen mahdollisuuden”, Tuuli Kaarela sanoo.
Kumppanuus Koti koiralle -ohjelman kanssa on opettanut, että tietoa voi jakaa myös viihteen keinoin.
”Koirien hyvinvointi on Hau-Haun toiminnan keskiössä. On hienoa, että ohjelmassa pystytään puhumaan myös vakavammista ja vastuullisuuteen liittyvistä aiheista, esimerkiksi lyhytkuonoisten koirarotujen terveystilanteesta tai pentutehtailun ongelmista. Ohjelma tarjoaa arvokasta tietoa myös haastavista aiheista. Juontaja ja itsekin koiraihminen Janni Hussi on erinomainen valinta ohjelman juontajaksi, ja koira-asiantuntija Tommy Wirén tuo esiin koiratiedon välttäen samalla tuomitsemista."
Sanoman vahvuuksina ovat brändimarkkinoinnin ymmärrys, laaja tavoittavuus ja oikein kohdennetut kokonaisvaltaiset ratkaisut. Yhteistyö kehittyy vuosi vuodelta.
Tulokset
Mainonta on vaikuttanut positiivisesti brändimielikuvaan ja ostokiinnostukseen
Koti koiralle -ohjelman katsojaluvut ovat olleet hyvät, ja ohjelmayhteistyö on olennainen palanen Hau-Haun vuosittaisista markkinointikeinoista.
”Olemme olleet todella tyytyväisiä. Hau-Hau on Suomen tunnetuin ja ostetuin koiranruokamerkki, ja brändimittareissa on positiivista kehitystä. Tämä on totta kai monen tekijän summa. Ohjelmayhteistyö on siinä yksi, tärkeä keino."
Ensimmäisen kauden jälkeen tehdyssä tutkimuksessa 80 prosenttia kaikista vastaajista muisti nähneensä Hau-Haun mainontaa ohjelman yhteydessä ja yli 90 prosentin mielestä Hau-Hau sopii ohjelman yhteistyökumppaniksi melko hyvin tai erittäin hyvin. Mainonta vaikutti positiivisesti sitä nähneisiin, koettuun brändimielikuvaan ja ostokiinnostukseen.
”Hyvät tulokset siivittivät meitä osallistumaan hyvillä mielin kakkoskaudelle ja nyt jo kolmannelle. Uusi kausi on vielä aiempia parempi. Uskon, että monivuotinen yhteistyö on molempien etu. Ohjelma kehittyy koko ajan”, Kaarela kiittää.
”Yhteistyö Sanoman asiantuntijoiden kanssa on sujunut todella hyvin ja vaivattomasti. On tunne, että olemme samalla puolen pöytää. Ohjelmayhteistyön lisäksi ohjelman ympärille on rakennettu monimediakampanja, joka ohjaa sekä ohjelman että brändin tuotteiden pariin.”
Kaarela pitää ohjelmayhteistyötä erinomaisena mainonnan keinona, joka toimii myös kaupallisesti.
”Se lisää myös uskottavuutta asiakkaiden keskuudessa ja kampanjoiden sisäänmyynti jälleenmyyjille helpottuu.”
Hau-Hau Champion on saanut Koti koiralle -ohjelmasta erinomaista palautetta.
”Tämä on hyvän mielen ohjelma, juuri sellainen, jota tässä ajassa tarvitaan. Tarinoissa on paljon aitoja tunteita, ne ovat koskettavia ja niihin on helppo samaistua. Instagramissa on jaettu useita tarinoita, joissa koirat katsovat ohjelmaamme. Nämä kotikatsomohetket saavat hymyn huulille.”
Tiivis yhteistyö kannattaa
Tuuli Kaarelan mukaan brändin arvojen ja ohjelman sisällön yhteensopivuus on avain onnistuneeseen brändiviihteeseen.
”Käytännön vinkkinä sanoisin, että tiivis yhteistyö ohjelman suunnitteluvaiheessa kannattaa. Oh hyvä käyttää aikaa siihen, että kaikilla osapuolilla on yhtenäinen näkemys siitä, mitä olemme tekemässä ja mihin suuntaan viemme ohjelmaa. Brändiviihdeohjelma tarjoaa enemmän aikaa kertoa brändille tärkeistä asioista kuin perinteinen mainonta. Asiakkaat ovat huomanneet Koti koiralle -ohjelman, ja se yhdistetään meihin. Meidän näkökulmastamme on hieno juttu, että olemme ohjelman ainoa kumppani.”
Koti koiralle -ohjelman kolmas kausi starttaa Nelosella ja Ruudussa 31. tammikuuta. Koti koiralle on Kultainen Venla 2023 -finalisti lifestyle-ohjelmien sarjassa.
Ohjelmayhteistyötutkimuksen tulokset
Ohjelman yhteydessä esitetty mainonta oli tavoittanut vastaajat* laajasti. Mainontaan liittyvissä väittämissä oli nähtävissä, että mainonta oli pidettyä, se paransi mielikuvaa ja sai aikaan kiinnostusta.
* Pop-up-kysely Ruutu.fi-sivustolla. Tutkimus kohdennettiin niille, jotka olivat katsoneet Koti koiralle -ohjelmaa selaimellaan. Vastaukset kerätiin 3.3.–12.3.2022. N=877
96 %
säännöllisesti ohjelmaa seuranneista vastaajista oli huomannut Hau-Hau Championin mainontaa.
Yli 90 %
piti yhteistyökumppanuutta erittäin tai melko hyvin sopivana.
Katsojaluvut
750 000
Keväällä 2022 Koti koiralle -ohjelma tavoitti keskimäärin 750 000 katsojaa (10+) Total TV (Nelonen, Liv ja Ruutu)
480 000
Käynnistykset Ruudussa 480 000 (jaksot ja klipit, viikot 1–9 2022)
710 000
Keväällä 2023 ohjelma tavoitti viikoittain keskimäärin 710 000 katsojaa (10+) Total TV (Nelonen, Liv ja Ruutu)
432 000
Käynnistykset 432 000 (jaksot ja klipit, viikot 3–13 2023)
Esimerkkejä ohjelmayhteistyön materiaaleista
Esimerkki tuotenäkyvyydestä
Ohjelmayhteistyötunniste
Ohjelmayhteistyötunniste
Kiinnostuitko?
TV:n ja videon erikoisratkaisut
Viihde tarjoaa mahdollisuuden valjastaa rakastettujen sisältöjen vetovoima juuri sinun tuotteesi, palvelusi tai brändisi ympärille. TV:n ja videon erikoisratkaisuilla herätät huomioita, erottaudut ja vaikutat brändisi mielikuviin.