Monikanavainen HS etusivu toi merkittävän piikin Visit Lahden verkkosivuliikenteeseen

Useiden muiden matkailualueiden tavoin Lahden seudun fokus on ollut viime vuosina kansainvälisessä markkinoinnissa. Koronapandemian myötä oli aika panostaa ihan uudella tavalla kotimaan matkailun markkinointiin.
”Uutena kohderyhmänä meillä oli yleensä ulkomaille suuntaavat, jotka etsivät nyt matkailumahdollisuuksia kotimaassa. Visuaalisesti näyttävät aineistot saivat erittäin hyvät huomioarvot. Bränditason aluemarkkinointi toi selkeän kasvun uudistuneille verkkosivuille ja antoi hyvän pohjan taktisiin toimenpiteisiin. Pystyimme tuomaan Lahden seudun näkyviin monipuolisena, raikkaana ja kiinnostavana kohteena, kun uskalsimme luottaa maisemaan emmekä puhuneet suoraan tuotteista tai palveluista”, Lahden seudun Head of Destination Marketing Tiina Kallio kertoo.
Alkuvuonna on jatkettu viime kesänä aloitettua Lähellä, mutta totta -kampanjaa, jonka tavoitteena on uusien kotimaan matkailijoiden tunnistaminen, houkuttelu ja hurmaaminen sekä Lahden seudun asemointi Järvi-Suomeen.
Kampanjan tavoitteena oli uusien kotimaan matkailijoiden tunnistaminen, houkuttelu ja hurmaaminen sekä Lahden seudun asemointi Järvi-Suomeen.
Kampanjaan kuului HS:n monikanavainen etusivu 26.1. ja diginäkyvyyttä Sanoman verkostossa.

HS etusivu toi piikin Visit Lahden kävijäliikenteeseen
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan Lahden seudun mainos kiinnitti lehden lukijoiden huomion erittäin hyvin. Yli yhdeksän kymmenestä mainoksen huomanneesta perehtyi siihen tarkemmin.
Mainosta pidettiin selkeänä ja erottuvana, minkä lisäksi mainostaja erottui siitä hyvin. Avoimissa kommenteissa kehuttiin mainoksen tyylikästä, kaunista ja pelkistettyä toteutusta.
Mainos onnistui vahvistamaan myönteistä mielikuvaa Lahden seudusta kahdella vastaajasta kolmesta. Kiinnostus Lahden seutua kohtaan kasvoi puolella vastaajista.
Lahden seudun mainoksen huomasi 598 000 lukijaa ja sen luki 568 000. Mielikuva mainostajasta parani 401 000 lukijalla, lisätietoa haki 185 000 lukijaa ja verkkosivuilla aikoi vierailla 191 000 lukijaa.
HS monikanavainen etusivu toi merkittävän piikin www.visitlahti.fi:n verkkosivuliikenteeseen.
HS etusivu ja Sanoman digiverkosto tavoitti halutun kohderyhmän
Kallio on tyytyväinen kampanjan tuomiin tuloksiin.
”Panostus näkyvyyteen vaikeana korona-aikana on tuonut haluttuja kohderyhmiä Lahden seudulle. Ilahduttavaa kasvua on näkynyt muun muassa Päijänteen kansallispuiston kävijämäärissä, seudun luonto- ja mökkikohteissa sekä lähiruokaan keskittyvissä käyntikohteissa. Mittaamme myös mielikuvan kehittymistä. Luonto ja vesistö ovat Lahden seudun mielikuvissa kehittyneet jatkuvasti haluttuun suuntaan. Visit Lahden verkkosivujen kävijämäärä sekä sosiaalisen median kanavien seuraajamäärät ja peitto ovat jatkaneet kasvuaan myös kampanjoiden jälkeen. On hienoa, että myös paikalliset asukkaat ovat aktivoituneet.”
Ihmiset etsivät ulkomaanmatkoihin verrattavia lomakokemuksia kotimaasta ja mieluiten lähiseudulta. Lahden seutu halusi tarttua näihin tarpeisiin.
”Lahden seudun vahvuudet tukevat ihmisten muuttunutta arvomaailmaa ja vastaavat koronan aiheuttamaan kotimaan matkailun muuttuneeseen kysyntään. Päijänteen arvoa ja merkitystä ei voi liikaa korostaa, ja kampanjoiden kautta olemme saaneet hyvää selkänojaa jatkuvaan sisällöntuotantoon. Ihmiset kiinnostavat, ja esimerkiksi ruokamatkailun Taste of Visit Lahti -sisällöissä on tuotu esiin Lahden seudun ruokatuottajia, pienpanimoita ja ravintolayrittäjiä. Muun muassa mökkeilijät ovat ottaneet makureitit hyvin vastaan. Urheilumatkailun sisällöntuotannossa hyödynnämme kokoamaamme paikalliset liikkujat -ryhmää. Bränditason ohessa tehdään jatkuvasti taktisia toimenpiteitä – molempia tarvitaan. Bränditasolla haluamme korostaa ympärivuotisuutta ja tuoda Salpausselän näkyviin muunakin kuin kisatapahtumapaikkana.”
Sanoman tarjoamat ratkaisut kiinnostavat, sillä niiden kautta Lahden seutu tavoittaa halutun kohderyhmän ja saa laajaa näkyvyyttä.
"HS monikanavainen etusivu edustaa sitä tasoa, jonne haluamme Lahden seudun matkailukohteena asemoida. Diginäkyvyyden eri muodot ja retargetointi ovat ehdoton edellytys kampanjan tukena."
Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut hyvin vaihtuvasta aineistosta ja aikataulun tiukkuudesta huolimatta.
”Jokainen pienikin kysymys tai ihmettely on saanut vastauksen viipymättä ja yhdessä on pohdittu jatkosteppejä”, Kallio kiittää.
Monenlaista näkyvyyttä on tarjolla, mutta HS etusivua ei ole muita. Sanoman tarjoamat ratkaisut kiinnostavat meitä, sillä niiden kautta Lahden seutu saa laajaa näkyvyyttä ja tavoittaa halutun kohderyhmän.