Monikanavainen kampanja ylitti odotukset: Sähkötyö Rentola moninkertaisti tilaukset ja palkkasi kaksi uutta työntekijää
Kun pienten sähkötöiden tekemiseen erikoistunut jyväskyläläinen Sähkötyö Rentola aloitti mainostamisen Sanoman kanavissa, ei yrityksen perustanut Veijo Rentola osannut aavistaa, että noin tuhannen euron kuukausipanostus johtaisi lopulta koko yrityksen kasvuun. Tässä onkin hyvä esimerkki siitä, kuinka pienellä panostuksella mainontaan saadaan aikaan mittavia tuloksia.
”Palkkasimme alkusyksyllä kaksi työntekijää lisää keikkatyöhön. Lisäksi verkkosivujemme kävijämäärät ovat lähes viisinkertaistuneet, ja yhteydenottolomakkeen kautta on tullut tarjouspyyntöjä ja tilauksia. Niitä ei ennen markkinointikampanjaa tullut ollenkaan”, Rentola kertoo.
Banneri- ja radiomainonta tasoittivat työkuorman ja toivat asiakkaita
Sähkötyö Rentolalla oli kotisivun lisäksi toinenkin haaste. Työt painottuivat usein syksylle, sillä iltojen pimetessä ja ilmojen viiletessä ihmiset havahtuvat siihen, että sähkölaitteet reistailevat.
”Meillä oli syksyisin järkyttävä piikki keikkatöissä. Sen vastapainoksi oli sitten taas tosi hiljaisia jaksoja. Päätimme aloittaa markkinoinnin, jotta saisimme työkuormaa tasoitettua”, Rentola kertoo.
Ensin käynnistyi Sähkötyö Rentolan bannerimainonta. Bannereiden tarkoitus oli kertoa ja muistuttaa kuluttajia siitä, että yritys tekee pieniä sähkötöitä. Parinsadan euron panostus mainontaan moninkertaisti kotisivuvierailut, sai puhelimet soimaan ja toi uusia asiakkaita.
Rentola päätti laajentaa kampanjaa radioon. Radiospotissa vinkataan, että Sähkötyö Rentola tulee paikalle vaihtamaan vaikka vain yhden pistorasian – ja saapuu aina sovitusti paikalle.
Kuuntele radiomainos
Viimeistään radiokampanjan jälkeen tajusin, kuinka suuri merkitys monikanavaisella mainonnalla on. Saimme uusia asiakkaita noin 30–40 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajankohtana.
Rentola kertoo, että kampanjalla on onnistuttu myös muistuttamaan vanhoja asiakkaita pienten sähkötöiden tarpeellisuudesta.
”Nyt töitä on ollut mukavan tasaisesti, eli tavoitteemme työkuorman tasoittumisesta on täyttynyt.”
Monikanavainen kampanja ja muistuttava mainonta toimivat
Koska Sähkötyö Rentola toimii Jyväskylän seudulla, kohdennettiin kaikki mainonta sinne.
”En tiennyt aikaisemmin, että mainonta voidaan kohdentaa paikallisesti esimerkiksi Ilta-Sanomien tai Helsingin Sanomien verkkosivuilla”, Rentola sanoo.
Sähkötyö Rentola oli tehnyt aikaisemmin mainontaa ja markkinointia vain sosiaalisessa mediassa, joten Veijo Rentola arvostaa asiantuntevaa apua, jota sai Sanomalta.
”Ennen kuin päätin markkinointitoimenpiteistä, Sanoman asiantuntija näytti, mitä saan, jos teen vain bannerimainontaa. Sitten hän näytti, millaisia tuloksia voin odottaa, jos teen sen lisäksi mainontaa radiossa.”
Rentola uskoo monikanavaisuuteen ja muistutuksen voimaan. Hän huomauttaa, että vaikka nyt eletään taloudellisesti vaikeita aikoja, on tärkeää markkinoida.
”Meidän asentajamme ovat antaneet palautetta, että mieletön juttu, että meillä tässä tilanteessa markkinoidaan eikä vain työnnetä päätä pensaaseen. Erityisesti nyt on tärkeää huolehtia, että kuluttajat tietävät olemassaolostamme ja muistavat juuri meidät.”
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti. Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.