Ohjelmayhteistyö on kasvattanut Vaihtokapulan tunnettuutta ja harkintaa
DNA:n käytettyjen puhelimien kauppapaikka Vaihtokapula syntyi halusta vastata kasvavaan vastuullisempaan kuluttamiseen. Puhelinmarkkinan kehittyessä kysyntä halvemman hintapisteen puhelimille ja luonnonvaroja säästävälle vaihtoehdolle oli selkeästi kasvussa.
Vuonna 2023 toimintansa käynnistäneen Vaihtokapulan tavoitteena on alkuvaiheessa ollut tunnettuuden ja harkinnan kasvattaminen. Ohjelmayhteistyö on osoittautunut siihen erinomaiseksi keinoksi.
Huutokauppakeisari valikoitui ohjelmayhteistyökumppaniksi sisäisen sparrauksen tuloksena.
”Tavoittelemme puhelinkaupan uuden normaalin luomista. Siihen tarvitaan yleisö, joka voisi olla vastaanottavainen kiertotalousliiketoiminnan viesteille”, kertoo Vaihtokapulan Business Manager Stella Forsskåhl.
Ohjelmayhteistyötunnisteista näkyvyyteen itse ohjelmissa
Tänä vuonna Vaihtokapula on ohjelmayhteistyötunnisteiden lisäksi mukana myös Diilin jaksotehtävässä.
Meistä on pidetty todella hyvä huolta Sanomalla. Yhteyshenkilömme ovat aidosti paneutuneet tavoitteisiimme, budjettiimme ja arvomaailmaamme. Tästä syystä olemme myös päässeet mukaan liiketoiminnalle ja brändille sopiviin markkinoinnin lähtöihin. Diili edustaa uuden liiketoiminnan yleisöä ja Huutokauppakeisari käytetyn tavaran ostoa ja myyntiä. Vahvalla, avoimella ja pitkäjänteisellä yhteistyöllä olemme oppineet tekemään töitä kohti yhteisiä tavoitteita, brändin tunnettuuden ja käytettyjen puhelinten kysynnän kasvattamista.”
Perinteinen media rakentaa luottamusta
Brand tracking -tutkimuksen tulosten mukaan Vaihtokapula on noussut parissa vuodessa neljänneksi tunnetuimmaksi käytettyjen puhelimien jälleenmyyjien brändiksi. Kärkikolmikko on toiminut markkinalla jo pidempään.
Uudelle toimijalle, jonka tavoite on saada näkyvyyttä ja rakentaa luottamusta, näkyvyys perinteisessä mediassa on osoittautunut keskeiseksi markkinoinnin toimenpiteeksi.
“Perinteinen media on iso sijoitus ja toisaalta massoille mainostaminen edellyttää myös tarpeeksi hyvää tasoa omassa toiminnassa. Muuten iso näkyvyys kääntyy äkkiä itseään vastaan. Perinteinen media on ollut tärkeä paitsi näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiselle myös luotettavuuden kasvattamiselle”, Forsskåhl sanoo.
Kiinnostavuus ja helposti lähestyttävyys kuvaa Brand Tracking -tutkimuksen tulosten mukaan kuluttajien mielestä parhaiten Vaihtokapulaa. Vaihtokapulan top-of-mind, tunnettuus ja harkinta ovat kasvaneet. Myös asenteet käytetyn puhelimen ostamiseen ovat kehittyneet myönteisemmiksi. Joulukuussa 2023 51 % oli ostanut tai voisi ostaa käytetyn puhelimen. Joulukuussa 2024 ryhmä oli jo kasvanut 57 %:iin.
HS etusivu herätti kiinnostusta
Tammikuussa Vaihtokapula herätteli suomalaisia HS etusivulla vastuullisuusviestillä: käytetty puhelin säästää luonnonvaroja 80 % uuteen puhelimeen verrattuna.
"Helsingin Sanomien etusivu oli mainospaikkana vielä vahvempi kuin odotin. Mainos toi meille uuden tason näkyvyyttä ja herätti myös keskustelua. HS etusivu osoittautui toimivaksi mediaksi laajemman yleisön herättämiseen kohti puhelinkaupan uutta normaalia”, Forsskåhl sanoo.
Mainoksen klikkiprosentti ylitti HS etusivun keskiarvon. Klikanneissa korostuivat 25−35-vuotiaat.
"Oli hienoa huomata, että tavoitimme ostokäyttäytymistään jo vastuullisemmaksi muokanneita nuoria vakiintuneempien kohderyhmien lisäksi.”
Sanoman vahvuus on laaja ymmärrys lähes koko kansasta. Sanoman vahva markkina-asema viihteen ja median parissa tarjoaa ymmärrystä luoda vaikuttavaa ja tuloksellista markkinointia. Erityisen iloinen olen siitä, että olemme saavuttaneet tavoitteitamme yhdessä osaavan kumppanin kanssa.”
“Vaihtokapulalaiset ovat avoimia, rohkeita ja aina yhtä innostuneita. Ohjelmayhteistyö on tuonut heille pitkäaikaista näkyvyyttä, ja näkyvyys ohjelman sisällä on ollut erittäin luontevaa. Monimediallinen markkinointi on tukenut kokonaisuutta ja kasvattanut tunnettuutta”, sanoo Vaihtokapulan asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Partner Satu Salminen.
Pääkuvassa Amel Gaily, Mikko Valtonen, Jaajo Linnonmaa, Stella Forsskåhl ja Toni Lähde. Kuvaaja Petri Saarelainen.
Esimerkkejä sisältönäkyvyydestä Huutokauppakeisarissa ja Diilissä
Esimerkkejä ohjelmayhteistyötunnisteista
Kiinnostuitko?
Ilmiöohjelmayhteistyöllä erottaudut, herätät huomiota ja vaikutat mielikuviin
Tutustu ohjelmayhteistyöhön ja muihin liikkuvan kuvan erikoisratkaisuihin.