Pohjola Vakuutukselle erinomaisia tuloksia monimediakampanjalla
Pohjola Vakuutus lanseerasi vuoden 2022 lopulla menestyksekkään Kaikki kyllä järjestyy -konseptinsa.
”Tulokset ylittivät tavoitteet heti ensimmäisestä kampanjasta lähtien ja olivat selkeästi toimialan keskiarvon yläpuolella”, kertoo Pohjola Vakuutuksen Marketing Lead Anna Hanström.
Loppuvuodesta 2024 tarjoutui mahdollisuus toteuttaa konseptista jatkuvalle matkavakuutukselle räätälöity taktinen viesti laajemman monimediakampanjan yhteydessä. Osaksi taktisen monimediakampanjan tv- , video- ja radiomainontaa tukemaan päivitettiin parin vuoden takainen Näitä vahinkoja suomalaisille sattuu maailmalla -erikoisartikkeli IS.fi:hin ja HS.fi:hin.
Kustannustehokkuus ja vaikuttavuus kasvuun toiston myötä
”Pyörää ei kannata keksiä uudestaan, vaan kehittää olemassa olevaa. Erikoisartikkeli toimi jo edellisellä kerralla todella hyvin. Kustannustehokkuus ja vaikuttavuus kasvavat toiston myötä”, Hanström sanoo.
Matkavakuutus ei ole heräteostos, joten Pohjola Vakuutukselle on tärkeää kasvattaa tietoisuutta tuotteesta matkustavien ja tulevaisuudessa matkaa suunnittelevan mielessä.
Lukijat viettivät artikkelin parissa keskimäärin 1,5 minuuttia mikä osoittaa, että sisältö kiinnosti ja siihen syvennyttiin. Sivulatauksia artikkeli kerrytti 200 000 ja kävijöitä noin 100 000.
Kampanjan tavoitteena oli harkinnan ja preferenssin kasvattaminen Pohjola Vakuutuksen jatkuvaa matkavakuutusta kohtaan. Tulokset puhuvat puolestaan.
”Monikanavaisen kampanjakokonaisuuden aikana tuotteen sivujen kävijämäärä kasvoi satoja prosentteja edellisen vuoteen verrattuna. Brändimittareihin kampanjakokonaisuus toi uusia ennätyksiä spontaanin tunnettuuden kasvaessa edellisistä jo hyvistä tuloksista 13,5 % ja kokonaishuomioarvon kasvaessa 15,3 %, mikä ylitti 51 % OP Ryhmän kampanjoiden ja 57 % Dagmarin tietopankin keskiarvon”, Hanström avaa tuloksia.
Liiketoiminnallisiin mittareihin kampanja toi erinomaista värähtelyä. Jopa 29 % kertoi kampanjan kasvattaneen ostoaikomusta, ja 28 % kertoi kiinnostuksen kasvaneen Pohjola Vakuutusta kohtaan. 5 %:n harkinnan kasvu on poikkeuksellisen hyvä yhden kvartaalin kasvutulos. Tämä kertoo siitä, että olemme tehneet oikeita valintoja ja mainontamme puhuttelee oikeita kohderyhmiä.”
"Haluamme, että suomalaiset ovat vakuutettuja ja turvattuja. Jos tulee ikäviä yllätyksiä, taloudellinen tilanne pysyy vakuutuksen avulla stabiilina. Olemme systemaattisesti rakentaneet Pohjola Vakuutuksen brändiä ja Kaikki kyllä järjestyy -lupaustamme, mikä alkaa nyt kantaa hedelmää. Asiakkaamme myös kokevat tämän lupauksen arjessa, kun se lunastetaan vahinkotilanteissa.”
Mainonnan bränditurvallisuus on tärkeää
Yhteistyö Sanoman kanssa on sujunut Hanströmin mukaan äärimmäisen hyvin.
”Palvelu on poikkeuksellisen hyvää ja asiakaslähtöistä. Pallottelimme yhdessä, mikä on mahdollista kahden viikon varoitusajalla. Heti seuraavalla viikolla lähettiin tuumasta toimeen. Pitkän ja hyvän yhteistyön tuloksena Sanoman yhteyshenkilöt tietävät, mitkä ratkaisut meille sopivat.”
Hanströmille on tärkeää, että mainonnan bränditurvallisuus on kunnossa.
”Matkavakuutus on mainonnan näkökulmasta herkkä aihe, varsinkin tällä hetkellä, kun maailmalla sattuu ja tapahtuu. Voin luottaa siihen, että Sanomalla pidetään huolta mainos- ja uutisympäristön sopivuudesta mainonnallemme, eikä mainosartikkeli näy vääränlaisen sisällön yhteydessä. On tosi arvokasta, että Sanoma on hoitanut tämän puolen kuntoon.”
Pitkäjänteinen ja systemaattinen työ on tuonut tuloksia reippaasti yli odotusten. Tehokkaasti toimineella kampanjakokonaisuudella saatiin aikaan vaikuttavuutta.
”Välillä raikkaan kaupallinen lähestyminen tekee hyvää brändin rakentamiselle”, Hanström summaa.
Kampanja lukuina
+13,5 %
Spontaani tunnettuus: +13,5 %
+10 %
Autettu tunnettuus: +10 %.
+ 28 %
Kiinnostus: + 28 %
+ 5 %
Harkinta: + 5 %, mikä on mittaushistorian
paras tulos.
+ 29 %
Ostoaikomus: +29 %
+15,3 %
Kokonaishuomioarvo: +15,3 %,
51 % yli OP Ryhmän kampanjoiden keskiarvon