St1:n ja Helmisimpukan yhteinen kesäkampanja herätti huomiota Sanoman uutissivustoilla
Tavoite
St1 ja Shellin Helmisimpukka halusivat yhteisellä kesäkampanjallaan tavoittaa laajasti autoilevia suomalaisia.
”Kyseessä oli tuote, jossa ensisijainen tavoite ei ollut nettikonversio. Kesän kampanjalla haimme huomioarvoa kohderyhmässä. Kesäsuomalaiset matkustelevat niin töiden kuin lomienkin vuoksi paljon. Tavoitteena oli heidät kiinni ja pysähtymään asemille. Halusimme kokeilla formaattia, joka herättäisi perinteistä banneria paremmin huomiota uutisympäristössä”, kertoo mediatoimisto NØRR3:n Senior Media Planner Dina Barbis.
Ratkaisu
Autoilevia suomalaisia tavoiteltiin neljän ja puolen viikon Jatkuva video -kampanjalla Sanoman verkostossa kesäkuun puolivälistä alkaen. Kohdennuksesta oli suljettu pois ajokortittomat.
Tulokset
Kampanjan videoiden keskimääräinen loppuunkatsomisprosentti oli 53,5 ja CPCV-hinnaksi jäi 0,0075 € (cost per completed view, eli kokonaan katsotun videonäytön hinta). Kampanjan jonkin videon katsoi kokonaan 797 138 silmäparia.
”Vertailimme loppuunkatsomisprosentteja muista formaateista ja kanavista ottaen huomion selaamisnopeuden. Tavoitimme uutismediaympäristössä paljon ihmisiä, ja he jäivät katsomaan videoita. Katsomisprosentti oli todella hyvä ja CPCV-hinta todella matala. Raportoitaessa kampanjaa piti painottaa, että luvussa ei vahinkonollaa välissä, vaan tämä on todella toteutunut hinta. Ainoa toinen samalla tasolla ollut kanava on YouTube, muut ovat olleet vähän kalliimpia.”
Kampanjassa käytettiin samantyyppistä materiaalia myös somekanavissa.
”Katsomisprosenttia ei voi ihan suoraan verrata someen, koska aineistoversioissa oli eroavaisuuksia, mutta se oli kyllä erittäin kilpailukykyinen”, Barbis kiittää.
Taktisia ja brändääviä videokampanjoita on tarpeen mitata eri tavalla. Tässä kampanjassa meitä ei niinkään kiinnostanut CPM-hinta tai kuinka paljon näyttöjä tulee. Meitä kiinnosti paljonko saamme klikkejä, paljonko videoita katsotaan ja mikä on videoiden keskimääräinen katseluprosentti. Nämä tavoitteet täyttyivät tässä kampanjassa hyvin. Jatkuva video oli erittäin toimiva tuote tähän kampanjaan.
Kiinnostuitko?
Uutisympäristö antaa videolle paremman mahdollisuuden tulla nähdyksi.