Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Svenska Kulturfonden i Björneborg – Myyttien murtaminen tarinoilla herätti kiinnostuksen yli odotusten

Yli satavuotias säätiö käänsi sitkeät ennakkoluulot kasvun suuntaan natiivimainonnalla.
26.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoitteena brändimielikuvan ravistaminen

Porin alueella toimiva kaksikielinen säätiö, Svenska Kulturfonden i Björneborg, SKiB, halusi ravistaa brändimielikuvaansa. Tavoitteina oli saada kymmenen uutta lasta säätiön ylläpitämään päiväkotiin, täyttää varhaiskasvatuksen rekrytoinnit ja lisätä kiinnostusta säätiön toimintaan esimerkiksi avoimen ovien päivän avulla.

Ratkaisuksi natiiviartikkelit

Säätiöön sitkeästi liittyneet pinttyneet mielikuvat päivitettiin myyttejä murtavalla tarinankerronnalla. Säätiölle konseptoitiin oma kaksikielinen lehti, jonka sivuilla ja Satakunnan Kansassa julkaistuissa natiiviartikkeleissa näytettiin aitoa arkea ihmisten omilla kasvoilla ja äänillä.

Tutustu SKiBin natiivimainontaan ja sisältömarkkinointiin:

Natiiviartikkeli: Porilaisperhe valitsi lapsilleen dagiksen – Päivittäinen tapa päiväkodin arjessa ilahduttaa vanhempia, ja yksi takuuvarma luulo saa heidät repeämään nauruun 

Natiiviartikkeli: Täällä seniorin hyvään elämään satsataan – både på finska och svenska 

Lehti: Svenska. Talande. Pori. 

Kulttuuri- ja viestintäjohtaja Anna Kyhä-Mantere yllättyi. Natiiviartikkeli oli ilmestynyt ja alkoi tapahtua heti. Svenska Kulturfonden i Björneborgin ylläpitämän päiväkodin puhelin soi ja sähköposti kilahteli.

”Ajatuksena oli laittaa siemen itämään paikallisesti varteenotettavasta päiväkotivaihtoehdosta. En ajatellut, että puhelimet alkavat soida ja paikkoja aletaan varata heti natiiviartikkelin ilmestymisen jälkeen”, Anna Kyhä-Mantere SKiBistä eli Svenska Kulturfonden i Björneborgista sanoo.

Aito, rehellinen tarina tavallisesta porilaisperheestä Satakunnan Kansan uutisvirran natiivipaikalla ja sivun natiivimainos printtilehdessä toimi nopeasti. 

”Tiesin, että paikalliselle kohderyhmälle toimii paremmin yltiörehellisyys kuin ulkokultaus.”

SKiB tahtoi päivittää säätiöön sitkeästi liittyneet, hyvin pinttyneet mielikuvat. Ennakkoluuloille annettiin huutia myyttejä murtavalla tarinankerronnalla, josta porilaisperheen tarina oli ensimmäinen ulostulo. Kohderyhmän tuntemus huomioitiin toteutuksessa: arjen todelliset tarinat tehtiin näkyväksi ihmisten omilla kasvoilla. 

”Tarvittiin ihmisiin vetoava toteutustapa. Yksi sitkeä ennakkokäsitys säätiöstä on sisäänpäinkääntyneisyys, kun oikeasti halutaan avata ovet kaikille porilaisille! Ajatus oli, että tarinankerronnan avulla pystymme parhaiten murtamaan myyttejä.”

Säätiölle konseptoitiin kaksikielinen lehti, jonka sisällön pääosassa ovat säätiön ihmiset itse. Kaksikielinen sisältö oli strateginen- ja arvovalinta. Pääasiallinen kohderyhmä on suomenkielistä ja heidän kiinnostuskynnystään säätiötä kohtaan haluttiin madaltaa. Säätiö edistää teoillaan tasa-arvoa ja monikielisyyttä – niin myös lehden ruotsinkielisellä sisällöllä.

”Moni oli testannut omaa ruotsin kielen taitoaan lehdestä, kun suomen- ja ruotsinkieliset tekstit olivat vierekkäin. Toteutustapa koettiin yllättäen hauskana ja lehteä on kuulemma käytetty oppimateriaalina koulussakin. Kaksikielisyys koettiin myös tasa-arvotekona.”

Kannattaa olla siellä, missä ihmiset ovat ja tuottaa heille helposti omaksuttavaa, kiinnostavaa sisältöä. Ajattelin, että satoa niitetään myöhemmässä vaiheessa, mutta tavoite ylittyi iloksemme välittömästi.

Anna Kyhä-Mantere
Kulttuuri- ja viestintäjohtaja
Svenska Kulturfonden i Björneborg

Vaikuttavat tulokset

Kampanjan tulokset ovat vaikuttavia: Yhteensä 304 814 tavoitettua silmäparia Sanoman medioissa, 31 prosentin sivuliikenteen kasvu SKiBin omilla nettisivuilla elo–marraskuussa 2022 ja yhteydenottojen merkittävä lisääntyminen natiiviartikkeleiden ja lehden ilmestymisen jälkeen. 

Päiväkotipaikat ovat kevään osalta täynnä ja avoimien ovien päivässä oli ennätysyleisö. Varhaiskasvatukseen rekrytoitiin kolme ammattilaista.

Yksi lehden artikkeleista julkaistiin kahdella kielellä Satakunnan Kansan verkon uutisvirrassa natiivipaikalla. Se oli historian ensimmäinen sekä suomeksi että ruotsiksi julkaistu natiiviartikkeli Satakunnan Kansassa. Sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan toteutukset vahvistivat Kyhä-Mantereen näkemystä tarinankerrontatekojen vaikuttavuudesta.

”Kannattaa olla siellä, missä ihmiset ovat ja tuottaa heille helposti omaksuttavaa, kiinnostavaa sisältöä. Ajattelin, että satoa niitetään myöhemmässä vaiheessa, mutta tavoite ylittyi iloksemme välittömästi.”

Monikielisessä päiväkodissa aloittaneet lapset jatkavat lähes poikkeuksetta kouluun. Nyt hoitopaikat alkavat olla kevään osalta täynnä, mutta syksylle on vielä hyvin tilaa.

”Ratkaisut ja teot ovat olleet oikeita, koska ne ovat alkaneet heti kantaa hedelmää. Olemme oikealla tiellä, tästä on hyvä jatkaa”, Kyhä-Mantere toteaa.

304 814

tavoitettua silmäparia Sanoman medioissa

31

prosentin sivuliikenteen kasvu SKiBin omilla nettisivuilla elo–marraskuussa 2022

Kiinnostuitko?

Lue lisää natiivimainonnasta.

Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa

Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.

Lue lisää > 

Tagit

Natiivimainonta Työnantajamielikuva Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Helsinkiläiset innostuivat Helenin älykkäästä lämmitysratkaisusta

    Julkaistu
    3.11.2025
    Kohderyhmädata yllätti Helenin. Sen pohjalta tehty sisältöstrategia siivitti uuden kaukolämpötuotteen menestykseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

    Julkaistu
    25.6.2025
    Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland