Svenska Kulturfonden i Björneborg – Myyttien murtaminen tarinoilla herätti kiinnostuksen yli odotusten

Tavoite
Porin alueella toimiva kaksikielinen säätiö, Svenska Kulturfonden i Björneborg, SKiB, halusi ravistaa brändimielikuvaansa. Tavoitteina oli saada kymmenen uutta lasta säätiön ylläpitämään päiväkotiin, täyttää varhaiskasvatuksen rekrytoinnit ja lisätä kiinnostusta säätiön toimintaan esimerkiksi avoimen ovien päivän avulla.
Ratkaisu
Säätiöön sitkeästi liittyneet pinttyneet mielikuvat päivitettiin myyttejä murtavalla tarinankerronnalla. Säätiölle konseptoitiin oma kaksikielinen lehti, jonka sivuilla ja Satakunnan Kansassa julkaistuissa natiiviartikkeleissa näytettiin aitoa arkea ihmisten omilla kasvoilla ja äänillä.
Tutustu SKiBin natiivimainontaan ja sisältömarkkinointiin:
Natiiviartikkeli: Porilaisperhe valitsi lapsilleen dagiksen – Päivittäinen tapa päiväkodin arjessa ilahduttaa vanhempia, ja yksi takuuvarma luulo saa heidät repeämään nauruun
Natiiviartikkeli: Täällä seniorin hyvään elämään satsataan – både på finska och svenska
Lehti: Svenska. Talande. Pori.
Kulttuuri- ja viestintäjohtaja Anna Kyhä-Mantere yllättyi. Natiiviartikkeli oli ilmestynyt ja alkoi tapahtua heti. Svenska Kulturfonden i Björneborgin ylläpitämän päiväkodin puhelin soi ja sähköposti kilahteli.
”Ajatuksena oli laittaa siemen itämään paikallisesti varteenotettavasta päiväkotivaihtoehdosta. En ajatellut, että puhelimet alkavat soida ja paikkoja aletaan varata heti natiiviartikkelin ilmestymisen jälkeen”, Anna Kyhä-Mantere SKiBistä eli Svenska Kulturfonden i Björneborgista sanoo.
Aito, rehellinen tarina tavallisesta porilaisperheestä Satakunnan Kansan uutisvirran natiivipaikalla ja sivun natiivimainos printtilehdessä toimi nopeasti.
”Tiesin, että paikalliselle kohderyhmälle toimii paremmin yltiörehellisyys kuin ulkokultaus.”
SKiB tahtoi päivittää säätiöön sitkeästi liittyneet, hyvin pinttyneet mielikuvat. Ennakkoluuloille annettiin huutia myyttejä murtavalla tarinankerronnalla, josta porilaisperheen tarina oli ensimmäinen ulostulo. Kohderyhmän tuntemus huomioitiin toteutuksessa: arjen todelliset tarinat tehtiin näkyväksi ihmisten omilla kasvoilla.
”Tarvittiin ihmisiin vetoava toteutustapa. Yksi sitkeä ennakkokäsitys säätiöstä on sisäänpäinkääntyneisyys, kun oikeasti halutaan avata ovet kaikille porilaisille! Ajatus oli, että tarinankerronnan avulla pystymme parhaiten murtamaan myyttejä.”
Säätiölle konseptoitiin kaksikielinen lehti, jonka sisällön pääosassa ovat säätiön ihmiset itse. Kaksikielinen sisältö oli strateginen- ja arvovalinta. Pääasiallinen kohderyhmä on suomenkielistä ja heidän kiinnostuskynnystään säätiötä kohtaan haluttiin madaltaa. Säätiö edistää teoillaan tasa-arvoa ja monikielisyyttä – niin myös lehden ruotsinkielisellä sisällöllä.
”Moni oli testannut omaa ruotsin kielen taitoaan lehdestä, kun suomen- ja ruotsinkieliset tekstit olivat vierekkäin. Toteutustapa koettiin yllättäen hauskana ja lehteä on kuulemma käytetty oppimateriaalina koulussakin. Kaksikielisyys koettiin myös tasa-arvotekona.”
Kannattaa olla siellä, missä ihmiset ovat ja tuottaa heille helposti omaksuttavaa, kiinnostavaa sisältöä. Ajattelin, että satoa niitetään myöhemmässä vaiheessa, mutta tavoite ylittyi iloksemme välittömästi.
Tulokset
Yhteensä 304 814 tavoitettua silmäparia Sanoman medioissa. 31 prosentin sivuliikenteen kasvu SKiBin omilla nettisivuilla elo–marraskuussa 2022. Yhteydenottojen merkittävä lisääntyminen natiiviartikkeleiden ja lehden ilmestymisen jälkeen.
Päiväkotipaikat ovat kevään osalta täynnä ja avoimien ovien päivässä oli ennätysyleisö. Varhaiskasvatukseen rekrytoitiin kolme ammattilaista.
Yksi lehden artikkeleista julkaistiin kahdella kielellä Satakunnan Kansan verkon uutisvirrassa natiivipaikalla. Se oli historian ensimmäinen sekä suomeksi että ruotsiksi julkaistu natiiviartikkeli Satakunnan Kansassa. Sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan toteutukset vahvistivat Kyhä-Mantereen näkemystä tarinankerrontatekojen vaikuttavuudesta.
”Kannattaa olla siellä, missä ihmiset ovat ja tuottaa heille helposti omaksuttavaa, kiinnostavaa sisältöä. Ajattelin, että satoa niitetään myöhemmässä vaiheessa, mutta tavoite ylittyi iloksemme välittömästi.”
Monikielisessä päiväkodissa aloittaneet lapset jatkavat lähes poikkeuksetta kouluun. Nyt hoitopaikat alkavat olla kevään osalta täynnä, mutta syksylle on vielä hyvin tilaa.
”Ratkaisut ja teot ovat olleet oikeita, koska ne ovat alkaneet heti kantaa hedelmää. Olemme oikealla tiellä, tästä on hyvä jatkaa”, Kyhä-Mantere toteaa.

304 814
tavoitettua silmäparia Sanoman medioissa
31
prosentin sivuliikenteen kasvu SKiBin omilla nettisivuilla elo–marraskuussa 2022
Kiinnostuitko?
Lue lisää natiivimainonnasta.
Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa
Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön.