Yrittäjän kasvot puolen sivun mainoksessa saa Kodin Laatusaneeraus Oy:n puhelimen soimaan

Kodin Laatusaneeraus Oy:n perustaja Miika Puhakan puhelin soi tiuhaan. Monet Satakunnan seudun asukkaat soittavat juuri Miikalle, kun on tarvetta ovi- tai ikkunaremontille. Syykin on selvä: Miikan rehelliset kasvot koristavat puolen sivun mainosta, joka näkyy 3-4 viikon välein alueen lehdissä.
”Jotkut väittävät, että printti on kuollut. No ei todellakaan ole. Sanoman kanssa toteutettu printtikampanja maksaa itsensä joka kuukausi moninkertaisesti takaisin”, Miika painottaa.
”En pidä itse kirjaa printtimainoksemme ilmestymisaikataulusta. Minun ei tarvitse, sillä huomaan sen aina siitä, kun puhelin soi entistä enemmän ja yhteydenotot nettisivuilla lisääntyvät.”
Kodin Laatusaneerauksen puolen sivun mainos ilmestyy Porilaine Parhaat kodin ja sisustuksen asiantuntijat -kokoomassa. Satakunnan Kansan tilaajille kokooma toimitetaan lehden välissä ja lisäksi sitä jaetaan ilmaisjakeluna Porin, Ulvilan ja Luvian alueella.
Mainoskampanjan hinta ei päätä huimaa. Printtimainonta maksaa yritykselle 266 euroa kuukaudessa, minkä lisäksi Googlen hakukoneoptimointi kustantaa noin 350 euroa kuussa.
Mainokseen on niputettu kaikki oleellinen, eikä mitään turhaa
Miika on koulutukseltaan rakennuspuuseppä. Kodin Laatusaneeraus Oy:ssä hän hoitaa myynnin sekä laskutukset itse ja asennustyöt yhdessä veljensä kanssa.
Puhakan veljekset toteuttavat ikkuna-, ulko-ovi-, ja nosto-oviremontteja kuluttaja-asiakkaille.
”Myydään ja asennetaan Piklaksen ikkunoita ja ovia sekä Lametekin nosto-ovia saneerauskohteisiin. Omakotitalot, rivitalot ja kesämökit ovat pääkohteitamme”, Miika kertoo.
”Uskallan väittää, että joka ikinen asiakas suosittelisi meidän tuotteita ja asennuksia. Tyytyväiset asiakkaat ja positiivinen palaute on se asia, joka vie meitä eteenpäin.”
Kodin Laatusaneerauksen yhteistyö Sanoman kanssa käynnistyi loppuvuodesta 2021.
”Jätin verkossa yhteydenottopyynnön ja varsin pian sain soiton Anni Liljeroosilta. Sen jälkeen asiat etenivät ilahduttavan nopeasti”, Miika kertoo.
”Anni kuunteli ja esitteli eri vaihtoehtoja helposti ja ymmärrettävästi. Hän ei myynyt pelkän myymisen takia, vaan oli aidosti kiinnostunut siitä, mitä minä haluan.”
Tammikuusta 2022 lähtien Satakunnan alueella säännöllisesti näkynyt Kodin Laatusaneerauksen printtimainos saa Miikalta pelkkää kiitosta.
”Meidän mainokseemme on niputettu kaikki oleellinen, eikä mitään turhaa. Minun mielestäni se on loistava! Asiakkaat tuntuvat olevan samaa mieltä, sen verran paljon niitä yhteydenottoja tulee”, hän alleviivaa.
Miika kertoo kuulleensa asiakkailtaan monia tarinoita rasittavista remonttimyyjistä, jotka eivät anna heille tilaa ajatella:
”Haluan toimia toisin. Me emme tuputa mitään. Mainoksessa kerrotaan selkeästi mitä osaamme ja kuka töitä tekee. Kun potentiaalinen asiakas näkee ilmoituksemme, hän tietää, etten ole pelkkä myyjä, vaan hoidan myös asennukset itse – ja osaan homman läpikotaisin, kun olen vuosia tätä tehnyt.”
Koolla on väliä – ja yrityksellä on hyvä olla kasvot
Asiakaspäällikkö Anni Liljeroos kiittelee Miikan rohkeutta liittää mainokseen tarpeeksi iso kasvokuva.
”Monet yrittäjät ovat arkoja käyttämään omia kasvojaan mainoksessa. Se on harmi, sillä kasvot tekevät mainoksesta mieleenpainuvan ja yrittäjästä helposti lähestyttävän – etenkin kun on niin rehellisen näköinen mies kuin Miika”, Anni naurahtaa.
Miikaa mainoksen omakuva hymyilyttää: ”Suht pitkät pensselit koristavat naamaani siinä kuvassa. Mutta hyvä se on ja Anni oli oikeassa. Asiakkaat tykkäävät, kun yrityksellä on kasvot. Miksen sitä paitsi ilmoittaisi omilla kasvoillani. Minuthan ne asiakkaat näkevät joka tapauksessa, kun tulen asennustöihin.”
Miika saa Annilta suitsutusta myös siitä, että uskalsi lähteä kampanjoimaan puolen sivun printtimainoksella.
”Kyllä koolla on väliä printtimainoksessa. Kodin Laatusaneeraus Oy on näkyvästi esillä Porilaine Parhaat kodin ja sisustuksen asiantuntijat -kokoomassa”, Anni toteaa.
Miika myöntää, että puolen sivun printtimainos on Kodin Laatusaneeraukselle erinomainen idea.
”Riippuu varmasti ihan siitä mitä myy, kannattaako iso mainos. Jos myyt klapeja, et ehkä tarvitse puolen sivun mainosta, mutta ainakin meillä remonttipuolella iso ilmoitus herättää asiakkaassa luottamusta ja kiinnostusta”, Miika toteaa.
”Kokeilin joskus muinoin tulitikkuaskin kokoista lehtimainosta. Sen perusteella taisi tulla yksi yhteydenotto. Pienet ilmoitukset eivät jää remonttiasiakkaille mieleen samalla tavalla kuin puolen sivun printtimainos. Sellainen huomataan ja muistetaan.”
Homma rokkaa
Satakunnan alueella Kodin Laatusaneeraus näkyy myös muutamassa tienvarsimainoksessa –ja aina kun uusi tyytyväinen asiakas saa uuden oven tai ikkunat, saavat lähialueen asukkaat postiluukkuunsa flyerin.
”Ne ovat perua ajalta ennen yhteistyötä Sanoman kanssa. Niiden ilme on linjassa printtimainontamme kanssa ja ne tukevat hyvin markkinointia – mutta yhteydenottojen lisääntyminen ajoittuu aika selvästi juuri printtimainostemme ilmestymiseen”, Miika kertoo.
Kodin Laatusaneeraus on jo sopinut Sanoman kanssa kampanjan jatkumisesta vuonna 2023.
”Annin kanssa on sovittu, että homma jatkuu ensi vuonna samanlaisena. Miksi muuttaa mitään ja mennä sohimaan, kun homma rokkaa?” Miika toteaa.
”Saatan joskus laittaa Sanoman kautta jonkin yksittäisen mainoksen muihinkin medioihin, vaikkapa Merikarvian alueen mökkeilijöille, mutta pääsääntöisesti pidättäydymme tismalleen tässä samassa mallissa. Googlen hakukonepalvelut ja puolen sivun printti aina 3-4 viikon välein. Se toimii”, Miika sanoo.
”Suosittelen Sanoman printtimainontaa kaikille yrittäjille, jotka ovat sellaista joskus harkinneet. Ja vaikket olisi harkinnut, niin suosittelen silti. Ainakin Kodin Laatusaneeraukselle printti toimii loistavasti. Erityisesti 40–65-vuotiaat asiakkaat lukevat lehtiä ahkerasti ja ottavat hanakasti yhteyttä printtimainoksen nähtyään – ja Googlen hakuoptimointi takaa sen, että vähän nuoremmatkin asiakkaat löytävät meidät.”
Printti on Suomessa vielä erittäin vahva media. Painettuun lehteen tarttuu edelleen viikottain 78 % suomalaisista ja lehti-ilmoituksilla mainostaja saa yleisönsä jakamattoman huomion.