Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Näkemyksiä markkinoinnista

Meille markkinointi ei ole koskaan ollut yhtä tärkeää kuin nyt

Epävarmuuden vallitessa pelkää tekevänsä vääriä päätöksiä. Mutta silloin päätyy helposti katselemaan sivusta, kun markkinat jaetaan uudestaan, Tallink Siljan Johanna Wilén kirjoittaa.
Johanna Wilen
22.6.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Maaliskuussa meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin vetää hanat kiinni. Matkustuskiellon myötä laivat jäivät satamiin ja budjetit vedettiin nolliin määrittelemättömäksi ajaksi. Emme kuitenkaan lamaantuneet suremaan tilannetta, vaan nyt kolme kuukautta myöhemmin palasimme markkinoille uudistuneina. Silja Linen ja Tallinkin kampanjat pyörivät jälleen medioissa kertoen uudistuneesta reitti- ja risteilyvalikoimastamme matkakuumetta poteville suomalaisille. Tuntuu mahtavalta nähdä miten innolla suomalaiset ovat tarttuneet uutuuksiimme ja luottavat meihin.

Kriisin alkaessa on tärkeää reagoida nopeasti, mutta ehkä jopa sitäkin tärkeämpää on uskaltaa toimia nopeasti toiseenkin suuntaan, heti kun siihen on mahdollisuus. Olisi tietenkin helppoa minimoida riskit ja odotella vielä hetki, sillä epävarmuuden vallitessa pelkää tekevänsä vääriä päätöksiä. Mutta silloin päätyy helposti katselemaan sivusta, kun markkinat jaetaan uudestaan.

Meille oli tärkeää olla valmiina käynnistämään markkinointi heti, kun hallitus antaa suomalaisille luvan jälleen matkustaa. Emme jääneet odottamaan täydellistä tietoa siitä kenelle, milloin ja minne suuntautuvia matkoja voimme taas alkaa myydä, vaan kollegani työstivät viime kuukausien aikana lukuisia skenaarioita erilaisiin markkinatilanteisiin sopivista reitti- ja risteilyvaihtoehdoista. Markkinointitiimille tämä oli tietenkin aikamoinen haaste. Edelleen naurattaa se hähmäinen brief, jonka kirjoitin mainostoimistokumppanillemme tässä tilanteessa. En voinut määritellä siihen mainostettavaa tuotetta tai edes allekirjoittavaa brändiä, mutta tarvitsin erottuvaa ja aktivoivaa mainosmateriaalia, joka houkuttelee asiakkaat taas laivalle matkustuksen avautuessa. Tuote ja brändi täsmentyisivät vasta hetki ennen kampanjan käynnistymistä. Lisähaastetta toi se, ettei satamiin jääneisiin tyhjiin laivoihin päästy tekemään mainoskuvauksia. Oli käytännössä varauduttava kaikkeen ja sen kaiken piti olla valmiudessa ”napin takana” starttia varten, joka saattoi tulla minä päivänä hyvänsä.

Viime päivinä olen tehnyt jotain, mitä en ole tehnyt enää vuosikausiin: olen selaillut innoissani lukuisilla nettisivustoilla, vain nähdäkseni oman kampanjamme pyörivän medioissa. Niin erityisen hyvältä tuntuu taas nähdä mainontaamme. Ja nyt kun olemme nähneet ensimmäisiä tuloksia, saimme vahvistuksen sille, mitä poikkeusjakson aikana tehdyt asiakaskyselymme lupailivat – suomalaiset ovat valmiita ja halukkaita matkustamaan tarjoamiimme kohteisiin. Asiakkaiden toiveiden aktiivinen kuuntelu ja nopea markkinoille palaaminen uusilla tuotteilla vahvistaa kilpailuasemaamme.

Yhtään en kuitenkaan uskalla huokaista helpotuksesta, sillä tilanne on edelleen vaikea. Markkinointi ei ole koskaan ollut meille yhtä tärkeää kuin nyt. Osa liiketoiminnan kannalta kriittisen tärkeästä kesäsesongista saadaan pelastettua, kun asiakkaat saadaan palaamaan laivoille. Myytävää on kuitenkin paljon ja valtaosa kysynnästä on luotava markkinoinnin keinoin, koska vain harvalla ihmisellä on säännöllinen pakottava tarve päästä laivalle. On mahtavaa työskennellä markkinoinnissa juuri matkailualalla, jossa toimenpiteillämme on valtava merkitys liiketoiminnalle.

Lomautusten ja säästökuurien tunnelmissa monissa yrityksissä punnitaan mediabudjetin tarvetta nyt erityisen tarkkaan. Mutta silloin kannattaa pitää mielessä, että näkyvyydestä leikkaamalla päätyy helposti leikkaamaan myös myynneistä. Mikä sitten olisi tässä hetkessä oikea budjetti? Ja mikä kohderyhmä kaikkein otollisin? Kaikkiin kysymyksiin ei ole vastauksia, eikä historiadataan perustuva ekonometrinen mallinnus nyt poikkeuksellisessa tilanteessa paljon lämmitä. Kannattaa kuitenkin lähteä heti liikkeelle, jolloin alkaa kertyä uutta dataa, joka antaa kyllä vastauksia siitä mikä toimii.

Arvostan suuresti johdon tukea markkinoinnille ja rohkeutta tehdä isoja päätöksiä tilanteessa, jossa on paljon epävarmuustekijöitä. Kevät on koetellut meitä, mutta se on myös pakottanut meidät uudistamaan sisäisiä toimintamalleja. Sen ansiosta olemmekin entistä ketterämpiä ja valmiimpia luovimaan karikkoisillakin vesillä.

Poikkeuksellisen kevään jälkeen pian koittava kesäloma maistuu entistäkin makeammalta – minut voi kesällä bongata mm. risteilemästä Silja Serenadella uutuuskohteeseemme Riikaan.

Johanna Wilén toimii Head of Marketing -roolissa Tallink Siljalla.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland