Toiminta voittaa aina

Mika Hyötyläinen artikkelikuva

Mitä tahansa haluatkin muuttaa elämässäsi tai työssäsi, ole valmis tarttumaan lapioon, kirjoittaa Nesteen Mika Hyötyläinen.

Kuuntelin vuodenvaihteessa useamman kymmenen tuntia erilaisia motivaatio-ohjelmia netistä. Lähestymistapoja oli monenlaisia: rikastumista, menestymistä, laihduttamista, uraputkea, hyvää oloa ja kuntoilua ‒ millaista muutosta kukin onkaan sitten hakemassa. 

Välillä tulee mietittyä, miksi me kaikki emme ole ihannepainossamme, elämämme kunnossa ja uramme huipulla, kun netti on pullollaan kaikenlaista elämänviisautta ja opettajaa täysin ilmaiseksi. Parikymmentä vuotta sitten moisesta pystyi vasta haaveilemaan. 

Vaikka jokaisella puhujalla on oma asialistansa ja ajattelunsa, niin oikeastaan heitä kaikkia yhdistää muutama peruspiirre. Kaikki muutokset lähtevät ajattelusta. Jokin idea, jokin ajatus siitä, miten asiat voisivat olla tai miten niiden pitäisi olla. Jokin muuttuu omassa ajattelussa, ja itselle tulee kipinä muuttaa asioita. 

Mutta ‒ ja tämä on iso mutta ‒ ajattelun muutosta pitää seurata toiminta. Jotain pitää tehdä. Ja vieläpä niin, että pitää tehdä jotain toisin kuin aiemmin. 

Useat ovat kuulleet Einsteinin kuuluisan lausahduksen: ”Hulluuden määritelmä on toistaa samaa asiaa ja odottaa erilaista lopputulosta.” Eli jos haluat erilaisen lopputuloksen, sitä edeltävän toiminnan on oltava erilaista. 

Tammikuu on perinteisesti uudenvuodenlupausten kulta-aikaa. Kun olet saanut ajatuksen, että haluat muuttaa jotain itsessäsi tai elämässäsi, niin sinun pitää itse se toteuttaa. 

Tästä syystä monessa organisaatiossa ei ole pulaa hyvistä ideoista vaan heistä, jotka ideat toteuttavat. En ole vielä nähnyt yhtäkään organisaatiota, jossa olisi noheva, fiksu porukka pyörittelemässä peukaloitaan ja venaamassa, että hitto kun joku toisi ideoita, joita toteuttaa. Parhaassa tapauksessa keksit itse idean, myyt sen ylöspäin ja toteutat sen itse valmiiksi. Samasta syystä vain noin 8 prosenttia uudenvuodenlupauksista toteutuu. 

En yhtään väheksy ideointia tai suunnittelua, mutta tosiasia on, että ideat jäävät arvottomiksi, jos niitä ei toteuteta. Aina. Joku voisi sanoa, että hyvin suunniteltu on vielä puoliksi tekemättä. 

Markkinoinnin pitää koskettaa ja pysäyttää, saada jokin tunne ihmisessä aikaan ja vieläpä toimintaa sen seurauksena. Monesti organisaatioissa hinkutetaan ja suunnitellaan ideoita kuoliaiksi niin pitkään, että aikaikkuna, jolloin tuotteen piti olla markkinoilla, on jo mennyt ohi. Tai hiotaan kaikki terävät kulmat viestistä pois, ettei vaan ärsytetään ketään. Tai suunnitellaan kaikki loppuun asti valmiiksi ja aloitetaan alusta, kun markkinat muuttuvat . Tai suunnitellaan tuote 100-prosenttisen valmiiksi, jonka jälkeen vasta kysytään asiakkailta, että oliko tämä sitä mitä halusit? No ei ole. Hitto kun ei kysytty aikaisemmin. 

Mitä tahansa haluatkin muuttaa elämässäsi tai työssäsi, ole valmis tarttumaan lapioon. Muutos lähtee ajattelustasi, mutta kätesi saattavat sen toiminnaksi ja toiminta saa muutoksen aikaiseksi. Lapiomestareita tarvitaan jokaisessa yrityksessä aina. 

Markkinointia voidaan suunnitella ja hioa, mutta ennen kuin se kohtaa asiakkaan, se ei ole hoitanut tehtäväänsä. Sitä ennen voidaan vain arvailla tai tutkia, mikä asiakkaan reaktio tulee olemaan. Vasta kun viesti kohtaa asiakkaan aidosti, tiedämme mikä reaktio on. Mieti siksi kampanjoissasi aina, mitä sinun pitää tehdä, jotta saisit asiakkaan kohtaamaan viestisi mahdollisimman nopeasti.  

Muistan yhdeltä luennolta kuulemani viisauden: 100-prosenttisesti valmis on 100 prosenttia myöhässä. Olen 100-prosenttisesti samaa mieltä.

Kirjoittaja on Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja, joka on juuri julkaissut kirjan ”Markkinoinnin uusi sielu”.

Liittyvät artikkelit
Satu Salminen artikkelikuva

5 vinkkiä julkishallinnon markkinointiin

Kotimainen ja luotettava mediaympäristö tukee julkishallinnon viestintää, kirjoittaa Client Manager Satu Salminen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Omakynä
5 vinkkiä julkishallinnon markkinointiin
Jaakko Lintunen artikkelikuva

Markkinointi – hokemia vai hajusuolaa?

Markkinointiväki voisi ottaa roolin strategiatyön oraakkelina, kirjoittaa Jaakko Lintunen.
Näkemyksiä markkinoinnista
Vieraskynä
Markkinointi – hokemia vai hajusuolaa?
Podcast jakokuva2.png

Aina tulee sanomista nyt myös podcastin ja videon muodossa

Myyntijohtaja Stinde Mäkinen haastattelee markkinoijia, joilla on paljon sanomista. Stinde paneutuu vieraittensa kanssa kiinnostaviin markkinointiaiheisiin ilmiöihin, tekoihin ja kampanjoihin.
Näkemyksiä markkinoinnista
Aina tulee sanomista nyt myös podcastin ja videon muodossa