Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.
Segmenttien tv katselu artikkelikuva
25.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Suomen kaupalliset tv-yhtiöt MTV Oy ja Sanoma Media Finland Oy ovat allekirjoittaneet media-analytiikkaan erikoistuneen dataBreedersin kanssa sopimuksen, joka mahdollistaa Total TV -valuutan käytön Suomessa ensimmäisten maiden joukossa maailmassa jo vuoden 2023 aikana. Tv- ja suoratoistomainonnan kampanjamittaus antaa kauan kaivatut yhteismitalliset tunnusluvut eri jakelutavoilla katsotuille mainoksille.   

Total TV -mainonnanmittausprojekti käynnistyi Suomessa vuonna 2020, ja kehitysprojektia on johtanut Screenforce Finland. Tärkeänä taustatukena ovat lisäksi olleet Pure X Median yleisömittauksen asiantuntijat. Total TV -mainonnan mittauksen kehityksestä tulee jatkossa vastaamaan taho, jossa kaupalliset tv-kanavat (MTV, Sanoma ja Warner Bros. Discovery) toimivat yhteistyössä. Myös muiden tv- tai suoratoistomainonnan myyntiä harjoittavien toimijoiden on mahdollista liittyä mukaan yhteisten pelisääntöjen puitteissa.   

”On upeaa, että olemme Suomessa pioneereina viemässä läpi mainonnanmittaushanketta valuuttaan asti. On tärkeää saada kampanjatasolle asti yhteiset tunnusluvut mainostavalle asiakkaalle hyödynnettäväksi”, kommentoi Sanoman B2B-yksikön kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.  

”Total TV -mainonta on tutkitusti vaikuttavin ja eniten kasvua tuova mainonnan muoto. Tarjoamme jo nyt mainostajille tällaisia ratkaisuja ja niitä osataankin jo hyödyntää. MTV on erittäin sitoutunut kehittämään Total TV -mittausta myös jatkossa”, sanoo MTV:n kaupallinen johtaja Sauli Asikainen.  

"Yhteisvaluutta tuo toivottua läpinäkyvyyttä markkinaan, ja olemme kehityksestä suunnattoman ylpeitä. Koska yrityksessämme on parhaillaan käynnissä fuusion jälkeinen sisäinen siirtymäkausi, liitymme mittaukseen mukaan myöhemmin", sanoo Warner Bros. Discovery Suomen VP Ad Sales & Operations Elina Valtia. 

Total TV -sisällön yleisömittaus on ollut Suomessa käytössä jo viiden vuoden ajan, kun taas televisio- ja suoratoistomainontaa mitataan edelleen erikseen. Uusi Total TV -mainonnanmittaus yhdistää eri tietolähteitä, Finnpanel Oy:n TV-mittaritutkimusta ja tv-yhtiöiden suoratoistopalvelujen mainonnan dataa. Lopputuloksena ovat yhteismitalliset kontaktit, tavoittavuus sekä toisto kanavien ja palvelujen mainosnäytöille. Kehitysprojekti osoitti, että Suomen tv-yhtiöiden mainonnan data ja TV-mittaritutkimusdata ovat erittäin korkealaatuisia.   

“Mainonnan mittauksen pitää olla huippuluokkaa: läpinäkyvää, luotettavaa ja tasalaatuista. Finnpanelin kaltaisten kumppaneiden ansiosta tämä on mahdollista. On todella hienoa, että voimme tuoda Total TV -mainonnan mittauksen ja mahdollisen valuutan Suomeen ensimmäisten joukossa maailmassa“, Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Anna Lujanen sanoo. 

“Haluamme kiittää tv-yhtiöitä, Screenforce Finlandia, Finnpanelia ja Pure X Mediaa erinomaisesti yhteistyöstä. Sen avulla olemme rakentaneet konseptin, joka hyödyntää tv-mittari- ja suoratoistopalvelujen mainonnan dataa. Kumppanuutemme tuo Suomen markkinoille vuoden 2023 aikana huipputason järjestelmän, joka osoittaa suoratoisto- ja tv-mainonnan suorituskyvyn eri alustoilla”, kommentoi dataBreedersin toimitusjohtaja Andrea Mezzasalma.      

Screenforce Finlandin jäsenenä on 4 tv-yhtiötä edustaen yli 16 tv-kanavaa, jotka kattavat lähes 100 prosenttia Suomen kaupallisista tv-toimijoista ja vastaavat yhteensä 260 miljoonan euron mainostuloista (2021).      

*Total TV tarkoittaa videosisältöä tv-kanavissa ja suoratoistopalveluissa eri päätelaitteilla.   

Katso myös: 

Sanoman liikkuvan kuvan tarjonta on markkinan laajin ja monipuolisin

Mitä kaikkea on Sanoman Total TV? 

Miksi Sanoma on markkinoijan ykkösvalinta?

Tagit

Tutkittua TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland