Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön  

Segmenttien tv katselu artikkelikuva

Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.  

Suomen kaupalliset tv-yhtiöt MTV Oy ja Sanoma Media Finland Oy ovat allekirjoittaneet media-analytiikkaan erikoistuneen dataBreedersin kanssa sopimuksen, joka mahdollistaa Total TV -valuutan käytön Suomessa ensimmäisten maiden joukossa maailmassa jo vuoden 2023 aikana. Tv- ja suoratoistomainonnan kampanjamittaus antaa kauan kaivatut yhteismitalliset tunnusluvut eri jakelutavoilla katsotuille mainoksille.   

Total TV -mainonnanmittausprojekti käynnistyi Suomessa vuonna 2020, ja kehitysprojektia on johtanut Screenforce Finland. Tärkeänä taustatukena ovat lisäksi olleet Pure X Median yleisömittauksen asiantuntijat. Total TV -mainonnan mittauksen kehityksestä tulee jatkossa vastaamaan taho, jossa kaupalliset tv-kanavat (MTV, Sanoma ja Warner Bros. Discovery) toimivat yhteistyössä. Myös muiden tv- tai suoratoistomainonnan myyntiä harjoittavien toimijoiden on mahdollista liittyä mukaan yhteisten pelisääntöjen puitteissa.   

”On upeaa, että olemme Suomessa pioneereina viemässä läpi mainonnanmittaushanketta valuuttaan asti. On tärkeää saada kampanjatasolle asti yhteiset tunnusluvut mainostavalle asiakkaalle hyödynnettäväksi”, kommentoi Sanoman B2B-yksikön kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.  

”Total TV -mainonta on tutkitusti vaikuttavin ja eniten kasvua tuova mainonnan muoto. Tarjoamme jo nyt mainostajille tällaisia ratkaisuja ja niitä osataankin jo hyödyntää. MTV on erittäin sitoutunut kehittämään Total TV -mittausta myös jatkossa”, sanoo MTV:n kaupallinen johtaja Sauli Asikainen.  

"Yhteisvaluutta tuo toivottua läpinäkyvyyttä markkinaan, ja olemme kehityksestä suunnattoman ylpeitä. Koska yrityksessämme on parhaillaan käynnissä fuusion jälkeinen sisäinen siirtymäkausi, liitymme mittaukseen mukaan myöhemmin", sanoo Warner Bros. Discovery Suomen VP Ad Sales & Operations Elina Valtia

Total TV -sisällön yleisömittaus on ollut Suomessa käytössä jo viiden vuoden ajan, kun taas televisio- ja suoratoistomainontaa mitataan edelleen erikseen. Uusi Total TV -mainonnanmittaus yhdistää eri tietolähteitä, Finnpanel Oy:n TV-mittaritutkimusta ja tv-yhtiöiden suoratoistopalvelujen mainonnan dataa. Lopputuloksena ovat yhteismitalliset kontaktit, tavoittavuus sekä toisto kanavien ja palvelujen mainosnäytöille. Kehitysprojekti osoitti, että Suomen tv-yhtiöiden mainonnan data ja TV-mittaritutkimusdata ovat erittäin korkealaatuisia.   

“Mainonnan mittauksen pitää olla huippuluokkaa: läpinäkyvää, luotettavaa ja tasalaatuista. Finnpanelin kaltaisten kumppaneiden ansiosta tämä on mahdollista. On todella hienoa, että voimme tuoda Total TV -mainonnan mittauksen ja mahdollisen valuutan Suomeen ensimmäisten joukossa maailmassa“, Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Anna Lujanen sanoo. 

“Haluamme kiittää tv-yhtiöitä, Screenforce Finlandia, Finnpanelia ja Pure X Mediaa erinomaisesti yhteistyöstä. Sen avulla olemme rakentaneet konseptin, joka hyödyntää tv-mittari- ja suoratoistopalvelujen mainonnan dataa. Kumppanuutemme tuo Suomen markkinoille vuoden 2023 aikana huipputason järjestelmän, joka osoittaa suoratoisto- ja tv-mainonnan suorituskyvyn eri alustoilla”, kommentoi dataBreedersin toimitusjohtaja Andrea Mezzasalma.      

Screenforce Finlandin jäsenenä on 4 tv-yhtiötä edustaen yli 16 tv-kanavaa, jotka kattavat lähes 100 prosenttia Suomen kaupallisista tv-toimijoista ja vastaavat yhteensä 260 miljoonan euron mainostuloista (2021).      

*Total TV tarkoittaa videosisältöä tv-kanavissa ja suoratoistopalveluissa eri päätelaitteilla.   

Katso myös: 

Sanoman liikkuvan kuvan tarjonta on markkinan laajin ja monipuolisin

Mitä kaikkea on Sanoman Total TV? 

Miksi Sanoma on markkinoijan ykkösvalinta?

Case Battery Padel Tour artikkelikuva

Batteryn ja padelin yhteistyö tehtiin näkyväksi

Battery-energiajuoma haluaa olla mukana hyvinvointiteemoissa, kuten liikunnassa ja jaksamisessa. Syntyi Battery Padel Tour, jonka ottelut olivat katsottavissa Ruudussa neljänä viikonloppuna. Ohjelman ympärillä ei näytetty muuta mainontaa kuin Batteryn omia sisältöjä.
Case
Luovat ratkaisut
TV & video
Batteryn ja padelin yhteistyö tehtiin näkyväksi