Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Tarinoita, jotka tekevät hyvää

Aikakauslehti muistuttaa taidokkaasti kerrotuilla tarinoillaan, mikä on elämässä tärkeää ja merkityksellistä, Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill kirjoittaa.
Minna McGill
27.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Aikakauslehti tarjoaa hetken omaa aikaa ja juuri nyt lukijoille jotain aivan muuta kuin koronasta kertovia uutisia. Se ruokkii arjen ja elämän intohimoja, joita on paljon. Se vie lukijan jatkuvalle löytöretkelle, saa tämän tekemään uusia ja vanhoja löytöjä, ihastumaan asioihin, ilmiöihin, ideoihin ja ihmisiin. Kun lukija löytää vaikkapa Kodin Kuvalehdestä mansikkacharlotan herkullisen kuvan ja reseptin, hän miettii, miten onkaan voinut tuon ihan herkun unohtaa ja ryhtyy heti toimeen. Harva media aktivoi yhtä vahvasti.

Aikakauslehti saa myös hetkeksi unohtamaan kaikki huolet ja murheet. Se muistuttaa taidokkaasti kerrotuilla tarinoillaan, mikä on elämässä tärkeää ja merkityksellistä. Sillekin on tässä ajassa valtava tarve. Aikakauslehti herkistää lukijat oleellisen äärelle ja saa tuntemaan: välillä se hymyilyttää, välillä liikuttaa kyyneliin asti, joka numerossa se innostaa ja jättää usein hymynkareen suupieliin.

Nyt koskettavat erityisesti selviytymistarinat, toiveikkuutta henkivät jutut, jotka luovat uskoa siihen, että vaikeistakin vaiheista on mahdollista selvitä.  Kun elinpiiri kapenee koronan aikana, isot kysymykset nousevat pintaan. Mitä järkeä on tässä kaikessa? Mikä on tärkeää? Mikä merkityksetöntä ja ehkä kokonaan turhaa? Mitä arvostamme? Mitä kaipaamme? Aikakauslehti käsittelee näitä isoja teemoja usein henkilötarinoissaan. Parhaimmillaan juttu muistuttaa lukijaa siitä, mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja saa tuntemaan kiitollisuutta.

Korona-aikana korostuu myös aikakauslehden tekemistä ruokkiva rooli: se saa nyt lukijan upottamaan kädet taikinaan ja puutarhamultaan, innostumaan villasukan neulomisesta tai chilipaprikan viljelystä, se saa lukijan etsimään klassikkokirjan kirjahyllystä ja kokeilemaan kodin uutta järjestystä tai tekemään pientä pintaremonttia.

Aikakauslehden tarinoilla on hyvää tekevä vaikutus. Tarina tekee hyvää silloin, kun se onnistuu muistuttamaan lukijaa siitä, mikä on elämässä hyvää, arvokasta ja inhimillistä. Se saa kaappaamaan puolison tai lapsen syliin, halaamaan ja toteamaan: olet rakas, olenhan muistanut tämän sinulle kertoa? Se saa lukijan tuntemaan kiitollisuutta, myötätuntoa ja optimismia, taitoja, jotka ovat nykyihmisille somen vertailua ruokkivassa ajassa vaikeita. Hyvää tekevä tarina saa tuntemaan, että riittää itselleen ja että elämällä, arjella, meillä ja meidän teoillamme on väliä. Välinpitämättömyyden pelko kun on suomalaisten keskuudessa suurta, ja siksi juuri tarinat välittämisestä tekevät meille hyvää. Tarina tekee hyvää myös viedessään lukijan johonkin yllättävään teemaan tai maailmaan, jota hän ei olisi osannut googlesta etsiä. Taidokkaasti kirjoitettu tarina synnyttää lukijassa flow-kokemuksen ja saa unohtamaan huolet ja murheet.

Hyvää tekevä juttu ei tuputa onnellisuutta mutta kuin huomaamatta ja kaupan päälle synnyttää lukijassa kiitollisuutta, myötätuntoa ja optimismia. Juuri niiden tunteiden tiedetään lisäävän onnellisuutta.

Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill ilahtuu joka kerta, kun hän näkee toimituksen väen aamuisin edes lyhyesti videon välityksellä. Hän on kiitollinen siitä, että voi auttaa eristyksissä olevia vanhempiaan ja viedä heille ruuat kotiovelle. Hyvää on tehnyt myös vanhojen valokuvien läpikäynti, villasukkien neulominen ja takapihalla iltaisin viihtyvän siilin tarkkailu.

Lifestyle-sisällöt tarjoavat vaikuttavan mediaympäristön

Sanoman aikakauslehdet ja lifestyle-sisällöt tarjoavat markkinoijalle kohtaamismahdollisuuksia kuluttajien kanssa, joilla on tiivis, henkilökohtainen suhde lehtibrändiinsä. Sanoma tarjoaa laadukkaita kontakteja ja ympäristön, jossa mainonta koetaan yhtä inspiroivaksi ja luontevaksi osaksi lehteä kuin toimituksellinenkin sisältö. Mainosympäristön laatu näkyy myös mainonnan tehossa: mainonta huomataan, siitä pidetään ja se kasvattaa ostoaietta. Tästä syntyy lifestyle-mediaympäristön vaikuttavuus.

Kiinnostaako mainonta lifestyle-sisältöjen yhteydessä? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanoman mediamyynnistä.

Tagit

Aikakausmedia Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland