Kriisistä on hyötyä, jos siitä oppii

Juuso Rönkkö
Jos myyjä ei tämän kriisin jälkeen tiedä, miksi asiakkaan liiketoiminta kärsi tai kasvoi, on asiakassuhde todella heikolla kantimilla, Juuso Rönkkö kirjoittaa.

Poikkeusaika voi jopa parantaa asiakassuhdetta. Nyt on ollut mitä parhain hetki oppia asiakkaan liiketoiminnasta. Siihen on päässyt tekemään todellisen syväsukelluksen yhdessä asiakkaan kanssa. Mitkä ovat ne sektorit asiakkaan toiminnassa, jotka kärsivät poikkeustilasta eniten? Mitkä ovat puolestaan ne, jotka ovat saaneet aivan uutta voimaa? Mistä tämä johtuu? Minkä palvelun tai tuotteen kysyntä on kasvanut, mikä taas on huomattu jopa turhaksi?

Kun muut perusarjen rutiinit ja ärsykkeet minimoidaan, ja ihminen pakotetaan omiin oloihinsa neljän seinän sisään, alkaa luovuus kukkia. Ihmiset löytävät arjen keskellä unohtuneet omat arvonsa ja mielenkiinnon kohteensa uudestaan ja aivan uudella tavalla. Näin on käynyt itsellenikin. Kun työt saa tehtyä tietyssä mielessä jopa tehokkaammin, jää myös aikaa muulle, eikä eksy aina pyörimään robottina arjen painamille poluille samaa rataa.

Pölyttynyt kitara on nyt kiillotettu, viisi vuotta suunniteltu pihaterassi on vihdoin aloitettu ja kuudes perheenjäsen, musiikki, saa nyt enemmän huomiota. On ollut aikaa miettiä myös omaa työntekoa uusilla silmillä. Nämä asiat jäävät usein huomiotta, kun juoksee joka päivä ”pyhän kolminaisuuden” eli oman työpisteen, konttorin kahvikoneen ja asiakkaan väliä. Vaikka koronakevät oli meidän viisihenkiselle perheellemme aika helvettiä, niin nyt sitä voi jo katsoa jopa opettavaisena kokemuksena.

Tämä sama näkyy suoraan myös asiakkaiden mainonnassa ja liiketoiminnassa. Kun kriisi pakottaa pysähtymään ja miettimään asioita ”laatikon ulkopuolelta”, on löydetty uutta viestittävää, uutta luovaa kulmaa mainontaan ja jopa uusia liiketoiminnan aloja. On sitten kyseessä take away -palvelut miltei tuotteesta riippumatta, alkoholitoimijan käsidesi-innovaatiot, etäopiskelumahdollisuudet, livemusiikin kokeminen aivan uudella tavalla tai vaikkapa pyörillä liikkuva kaljakioski, luovuus on aina mahdollistaja. 

Kaikella on aina tarkoitus. Näin uskon henkilökohtaisesti. Niin on tälläkin kriisillä. Ihmisten arki ja normit tulevat muuttumaan pysyvästi, samoin kuin yrityskulttuuri ja sen normit. Tämä on vain hyvä asia. Liikematkustaminen tulee varmasti muuttumaan, kun etämahdollisuuksiin on herätty pölyttyneimmissäkin nurkissa. Kokouskulttuuri tulee muuttumaan, kun etätyöskentely on nyt kaikille normi. Aikaa säästyy, ja se voidaan käyttää paljon hyödyllisemmin ja tuottavammin. Toiselle tämä on säästö, toiselle paikka luoda jotain uutta, jotta hävitty liiketoiminta saadaan paikattua. 

Kuten lähes kaikki muutkin, myös omat asiakkaani ovat joutuneet sopeutumaan nopeasti uuteen tilanteeseen. Asiakkaiden kanssa on käyty syvällisiä pohdintoja siitä, miten esimerkiksi kuluttajaa tulisi puhutella juuri nyt. Olemme myös ideoineet yhdessä ihan uusia liiketoiminnan saroja. Korona on tuonut minut ja asiakkaani lähemmäs toisiamme.

Samalla olen itse oppinut paljon lisää asiakkaideni liiketoiminnasta. Jos myyjä ei tämän kriisin jälkeen tiedä, miksi asiakkaan liiketoiminta kärsi tai kasvoi, on asiakassuhde todella heikolla kantimilla.

Kun omaan oppimiseen yhdistää asiakkaan saamat opit, yhteistyö vahvistuu, ja molemmat osapuolet ovat viisaampia kriisin jälkeen. Jos joskus on oikea hetki sanoa ”tästä on hyvä jatkaa”, se hetki on nyt.

Juuso Rönkkö toimii Client Managerina Sanomalla. Kuvassa on Juuso tyttärensä Violan kanssa.