Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Effie, raskain palkinto

Effiessä palkitaan hyvä strategia. Sen takia se on reiluin, mutta myös armottomin ja raskain mainoskilpailu,
kirjoittaa Riku Vassinen.
5.10.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Mainoskilpailut herättävät usein huvitusta alan ulkopuolella ja välillä myös sisällä. Eikä ihme, onhan niitä kaiken kaikkiaan maailmalla yli 900. Niistä oikeasti globaalisti merkittäviä on toki vain kourallinen. On aivan eri asia, voitatko D&AD:ssa kynän vai pääsetkö Ulan Batorin Golden Pineconessa shortille.

Effie on siitä harvinainen mainoskilpailu, että sitä arvostavat kaikki markkinoinnin ammattilaiset riippumatta siitä kummalla puolella pöytää istuu. Se on Suomen suurin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu, jossa tuomaristossa istuu alan ehdottomia huippuosaajia niin brändeistä kuin toimistoistakin.

Effiessä palkitaan hyvä strategiaa.

Sen takia se on reiluin, mutta myös armottomin ja raskain mainoskilpailu.

Hauska idis ei riitä.

Kaunis toteutus ei riitä.

Edes hyvät tuloksetkaan eivät riitä.

Effiessä tulee pystyä argumentoimaan selkeästi tehdyt valinnat ja syyt niiden taustalla hyvinkin yksityiskohtaisesti. Effie-lomakkeen täyttäminen on vienyt urallani useammatkin yöunet. Suoltamalla soopaa ja heiluttamalla käsiä pääsee yllättävän pitkälle elämässä, mutta sillä ei pääse Effien palkintopallille.

Ei edes shortille.

Armottomuuden kääntöpuolena on tasa-arvoisuus.

Effien tuomariston tulee perehtyä kilpailukeisseihin paljon syvemmin kuin muissa mainoskilpailussa. Täten esimerkiksi suuret brändit eivät saa kohtuuttomasti etua tunnettuudestaan. Hyvä strategia ei katso budjettia. Rajoitteet voivat luoda tarpeelliset raamit, jolloin strateginen ajattelu pysyy kompaktina. Senpä takia kannustan myös pienempiä kasvuyrityksiä osallistumaan Effie-kilpailuun. Hyvä strategia ei ole suuryritysten etuoikeus, pikemminkin päinvastoin. Haastajayritys pystyy usein kadehdittavaan strategiseen kirkkauteen, kun strategia ei tarkoita byrokratiaa, palavereja, jargonia tai lisälaskutusta metsästävää konsulttiarmeijaa.

Arviointilomakkeessa käydään läpi kaikki hyvän strategian osat: tilannemäärittely, strategiset valinnat, toteuttaminen sekä peräpeiliin katsominen.

Päästäkseen edes shortille saati sitten mitalikantaan on pystyttävä perustelemaan uskottavasti tehdyt tietoiset valinnat ja niiden mahdollistamat tulokset. Vaikkei osallistuisikaan tämän vuoden Effie-kilpailuun, on hyödyllistä perata tekemiään kampanjoita näiden neljän kohdan osalta:

1. Haasteen määrittely (23,3 %)

Hyvä strategia alkaa tilanteen määrittelystä. Millaista ongelmaa lähdetään ratkaisemaan? Mitä mahdollisuuksia tai uhkia löytyy markkinasta? Millaisessa tilanteessa brändi on nyt? Mitkä ovat esteet menestykselle? Mitä muut eivät ole vielä huomanneet? Tai ovat huomanneet, mutta eivät uskalla reagoida?

Useimmat kampanjat karahtavat karille jo tässä vaiheessa. Mikäli haastetta ei ole selvästi argumentoitu, strategian hyvyyttä ei pysty mitenkään arvioimaan.

2. Strategia (23,3 %)

Strategian ydin on täsmällinen, tietoinen, tarkoituksellinen ja täten myös taidokas valinta: mitä tehdään ja myös mitä ei tehdä? Tekemättä jättäminenkin voi olla hyvä strategia, mikäli se on selkeä valinta.

Kuten Roger Martin sanoo: ”oikean strategisen valinnan tunnistaa siitä, että voit sanoa valinnan vastakohdan ja se ei ole typerä”. Päätös olla asiakaslähtöinen ei ole strategia. Lisää myyminen ei ole strategia. Markkinaosuuden lisääminen ei ole strategia. Strategia on selkeä toiminnan ohjaaja, jolla ratkaistaan tiettyä haastetta tai hyödynnetään markkinoilla olevaa mahdollisuutta oivaltavammin kuin kilpailijat.

3. Toteutus (23,3 %)

Effie on mitä suuremmassa määrin luova kilpailu. Syy on se, että luovuus on tutkitustikin tehokasta. Huonollakin mainonnalla voi saada aikaan hyviä tuloksia, mutta silloin oleellinen kysymys on: miten paljon parempia tulokset olisivat olleet hyvällä mainonnalla? Toki esimerkiksi kotikutoisuus voi olla tietoinen strateginen valinta. Tämäkin valinta pitää perusteella.

Vähemmän kuin suuren budjetin tuotantoja tai puujalkahuumoria, Effiessä etsitään niitä strategisia oivalluksia, jolla yritykset ovat saaneet vipuvaikutusta kilpailijoita vastaan ja luotua vetovoimaa asiakkaisiin.

4. Tulokset (30 %)

Hyväkään suunnitelma ei kestä vihollisen hyökkäystä. Strategian onnistuminen mitataan markkinassa, ei johtoryhmän kokouksessa.

Tuloksilla on ansaitusti isoin painoarvo Effiessä, ja Effie onkin Suomen ainoa markkinointiviestinnän tuloksellisuutta mittaava kilpailu. Pelkät hyvät tulokset eivät kuitenkaan ole tarpeeksi. Pitää myös pystyä argumentoimaan miten hyvät tulokset tulivat juuri strategian ansiosta. Tämän argumentoiminen on ensiarvoisen tärkeää markkinoinnin ammattilaisille, sillä organisaatiossa epäonnistuminen on aina markkinoinnin syytä. Onnistumiset sitten johtuvat vaikka hyvästä säästä tai puhtaasta onnesta. Tuloksellisuus ei ole ainoastaan myynnin kasvattamista, vaan tuloksellisuus määrittyy tavoitteiden kautta.

Viime vuosina mainoskilpailut ovat yliohjautuneet palkitsemaan vain hyviä aikeita. Sinänsä kauniit ajatukset ovat johtaneet siihen, että pahimmillaan niistä on tullut pikemmin sisäsiittoista hyvesignalointia kuin taidokkaan ja tehokkaan mainonnan palkitsemista. Tämä ongelmallisuus on huomattu myös alan sisällä. Cannesin tuomariston briiffauksesta vuotaneessa nauhoitteessa erään tuomariston puheenjohtaja evästää prosessiin:

”Mitä teemme voi olla viihdyttävää ja inspiroivaa. Samalla se on brändeille, jotka myyvät paskaa”.

Effien kampanjan tulee saada aikaan tuloksia, ja näiden tuloksien tulee olla seurauksia hyvästä strategiasta: selkeistä tavoitteista, kirkkaasta toimintasuunnitelmasta, laadukkaasta toteutuksesta ja hyvistä tuloksista. Hyvän asian puolesta oleminen on toissijaista, jollei sitten kyseessä ole Effien ”Positiivinen muutos”-kategoria, jolloin pyritäänkin edistämään hyviä asioita. Siinä kategoriassa ei palkita brändejä, jotka ”myyvät paskaa”.

Riippumatta henkilökohtaisesta näkemyksestä vaikka lihateollisuuteen tai lentoliikenteeseen, Effiessä palkitaan markkinoinnin tuloksia eikä ihmisten arvoja. Eli mikäli lentoyhtiö lisää myyntiään Effien arvoisesti hyvän strategian seurauksena, se pitää palkita. Toki analysoiden tarkasti, ovatko tulokset seurausta juuri kyseisestä kampanjasta vai sittenkin koronasta aiheutuneen matkapatouman purkamista.  

Hyvän strategian laatiminen vaatii inspiraatiota, sen menestyksekäs toteuttaminen perspiraatiota. Näiden argumentointi Effie-palkinnon arvoisesti on kirkkautta ja kiteytystä. Se on raskas palkinto voittaa, mutta niinhän kaikki arvokas on. Raskasta, mutta rakasta. 

Kirjoittaja on hasan & partnersin toimitusjohtaja ja Effie Awards Finlandin päätuomari.

Effie on maailman laajin ja arvostetuin markkinointiviestinnän tehokkuutta mittaava kilpailu, jota Suomessa järjestää Marketing Finland. Kilpailun pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland.  

Kilpailuun ilmoittautuminen on käynnistynyt. 

Ilmoittaudu mukaan täällä

Tagit

Näkemyksiä Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland