Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ehkä alamme viimein toimia yhdessä kestävän maailman puolesta, kun on pakko?

Kun menemme kohti isoa muutosta, yritysten täytyy ottaa kantaa ihmisoikeuksiin ja päätöksentekoon, ja se pelottaa monia, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.
Arto Sivonen artikkelikuva
25.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun menemme kohti isoa muutosta, yritysten täytyy ottaa kantaa ihmisoikeuksiin ja päätöksentekoon, ja se pelottaa monia, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.

Katselemme järkyttyneinä Ukrainan tapahtumia. Sota luo kaaosta ja horjuttaa turvallisuuden tunnettamme, mutta se puskee meitä myös toimimaan. Mutta miten? Ukrainan sodasta on tullut osittain taloussota, jossa yhteisillä toimilla on merkitystä. Valtavat talouspakotteet laajenevat ja yritykset reagoivat voimakkaasti Ukrainan puolesta. Mediajätit siivoavat sisältöjään, tuotteita poistetaan hyllyistä, omistuksia ja hallituspaikkoja tutkitaan uudestaan ja rahaa lahjoitetaan näkyvästi suoraan apua tarvitseville. Jopa yritysten oma kommunikaatio on ollut kriisin keskellä yllättävän rohkeaa. Sota on järkyttävää, mutta voimmeko oppia tästä kriisistä jotain?

Sodan mustasta pilvestä löytyy myös kultareunus. Yritykset marssivat nyt kohti rauhanpöytiä ja tähän tulisi myös julkisten toimijoiden havahtua. Puhutaan uudesta maailmanjärjestyksestä liittyen Venäjään, Natoon, EU:hun ja Kiinaan, eikä yritysmaailma voi olla tämän keskustelun ulkopuolella.  Tiedämme jo, että yrityksillä on valtavasti vaikutusvaltaa, osaamista ja yleisöjä, joita perinteiset rauhanorganisaatiot eivät tavoita. Rauhan teemat astelevat pian seminaarien sijaan aamiaispöytiimme. Tässä on mahdollisuus vaikuttavaan julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhön – jos yritykset ovat valmiita ottamaan pään pois pensaasta. 

Maailman ongelmia eivät pysty ratkaisemaan yksin ministerit tai toimitusjohtajat, mutta yhdessä heillä on siihen mahdollisuus. Tarvitsemme sekä yritysten vahvaa liiketoimintaosaamista että valtiollisten tahojen yhteiskunnallista pohjaa ja päätöksentekoa. Siis sitä ammattitaitoa, mitä heillä on, ja mitä auliisti käytetään moniin muihin tarkoituksiin. Yhteiskunnallista muutosta kohti parempaa voi nopeuttaa suoraviivaistamalla tekoja ja vahvistamalla yritysten ja valtiollisten tahojen yhteistyötä. Muutosta, jota tarvitsemme todella nopeasti. Business to Government tulisi olla jatkossa Business AND Government.

Muutoksesta puhuvat myös tunnetut talousasiantuntijat. HS Visio haastatteli Mohamed El-Eriania, joka on yksi maailman tunnetuimpia talousajattelijoita. Hän on tehnyt pitkän uran Wall Streetilla ja kansainvälisessä valuuttarahastossa IMF:ssä. El-Erian ennustaa valtion roolin vahvistuvan tulevaisuudessa talouden osa-alueilla: ”On selvää, että monet ongelmat vaativat aiempaa suurempia panostuksia julkiselta sektorilta. Ilmastonmuutosta ja sen tuomia ongelmia ei voi ratkaista ilman valtioita. Myös epätasa-arvo on kysymys, jonka ratkaisemiseen tarvitaan julkista valtaa. Tarkoitti tasa-arvolla sitten tuloeroja, varallisuutta tai mahdollisuuksien tasa-arvoa.”

Toinen taloustieteen supertähti, professori Mariana Mazzucato sanoo HS haastattelussa: ”Nykyinen kapitalismin malli ei pelasta planeettaa. Se johtaa dysfunktionaaliseen malliin, koska jo käsitys markkinoista on niin puutteellinen, esimerkiksi sen suhteen mikä on julkisen ja yksityisen sektorin osuus arvonluonnissa. - - On paljon yhtiöitä, jotka eivät käytä voittojaan investointeihin tai ihmispääoman kehittämiseen, vaan keskittyvät pelkästään osakekurssiensa pönkittämiseen. Tämän on muututtava, koska tarvitsemme suoria investointeja ratkaisemaan nämä aikamme suurimmat ongelmat.”

Kestävän yhteiskunnan rakentaminen vaatii vääjäämättä yhteistä vastuunjakoa. Mutta miksi yhteistyö on niin vaikeaa? Ensinnäkin yhteinen kieli ja ymmärrys usein puuttuvat, toiseksi tavat toimia ovat erilaisia eri sektoreilla. Julkisen sektorin ymmärrys liiketoiminnasta on usein vajavainen, kun taas yksityisellä puolella tuskastutaan byrokratian hitauteen. Kaikkein suurin ongelma tuntuu kuitenkin löytyvän asenteista. 

Usein yhteistyömalleissa työ myös politisoituu. Silloin kun menemme kohti isoa muutosta, yritysten on pakko ottaa kantaa ihmisoikeuksiin ja päätöksentekoon, ja se pelottaa monia. Pelkkien kauniiden ilmastokaavioiden ja tavoitteiden sijaan tuleekin sukeltaa syvälle ihmisyyden ongelmiin. Tarvitaan ajattelutavan muutos. Tässä yhteistyö järjestöjen ja valtiollisten tahojen kanssa saattaa auttaa, ja molemminpuolinen osaaminen ja ymmärrys kasvavat.

Mitä sitten tarvitaan, jotta eri sektoreiden välistä, ennakkoluulotonta yhteistyötä saadaan rakennettua? Avuksi tarvitaan täysin uusi toimijoiden joukko. Tässä joukossa tulee olla rauhanvälittäjiä, tutkijoita, päättäjiä sekä teknologian, markkinoinnin ja PR:n ammattilaisia. Yhteistyön aika on nyt, kun maailman kriisit huutavat meiltä kaikilta välitöntä toimintaa. Venäjän hyökkäyksen myötä on viimeistään havahduttava siihen, että kestävän yhteiskunnan rakentaminen on pakko, ei tahtokysymys.

Kirjoittaja on luovan muutostoimisto Måndagin perustaja ja suunnittelujohtaja, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus markkinoinnin suunnittelusta, muutosjohtamisesta ja aktivismista eri puolilta maailmaa.

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland