Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Hyvät brändit parantavat elämänlaatua. Jatkossa ne myös pelastavat maailman!

Uudessa maailmassa voittajia ovat yritykset ja brändit, jotka uskaltavat valita puolensa, ottaa kantaa, tehdä merkittäviä tekoja ja näyttää mallia muille, kirjoittaa Supersonin Teppo Heikkinen.
Teppo Heikkinen
2.6.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Pari sataa vuotta sitten teollinen vallankumous oli muuttanut maailmaa ja monet uudet massavalmistetut tuotteet helpottivat ihmisten elämää. Niihin aikoihin keksittiin uusi käyttötarkoitus jo tuhansia vuosia karjanhoidossa käytetylle menetelmälle. Tuo menetelmä oli polttoraudan käyttö (branding). Tuotteisiin poltettu valmistajan merkki auttoi asiakasta erottamaan sen muista vastaavista. Kun asiakas sitten alkoi yhdistää eri valmistajien merkkeihin erilaisia mielikuvia, alkoi tuotemerkistä syntyä se mitä nykyään kutsumme brändiksi. Sen jälkeen brändien merkitys maailmassamme on vain kasvanut.

Noista ajoista alkaen brändi on aina ollut lupaus jostakin: laadusta, hintatasosta, tyylitajusta tai vaikka tunnetilasta. Ajan kuluessa huomasimme, että brändi voi tarjota keinon kuulua joukkoon tai erottua toisesta. Näin niistä tuli myös keskeinen itseilmaisun väline. Tänä päivänä ostopäätökset ja brändivalinnat ovat ‒ enemmän kuin koskaan ennen ‒ osoitus tekijänsä arvoista, inspiraation lähteistä ja persoonallisuudesta.

Brändien loppumattomasta valikoimasta löytyy jokaiselle omansa. Mitä ikinä kaipaammekaan, olivat ne sitten tuotteita, palveluita, elämyksiä tai bittiavaruuden aineettomia ihmeitä, löydämme itseämme miellyttävän laadun, tyylin ja hinnan vertailemalla brändejä. Jos valinta osui oikeaan, palaamme asiakkaaksi uudelleen ja uudelleen. Jos kohdalle osui pettymys, vaihtuu brändi nopeasti.

Tällaista valinnanvapautta ja elintasoa on pystynyt ihmisille tarjoamaan vain markkinatalous. Muutakin on toki kokeiltu, mutta heikoin tuloksin. Neuvostoliitossa ei markkinointiin uskottu, eikä merkkitavaroita ollut. Ihmiset kuitenkin ymmärsivät sosialismin ihannekuvien olevan propagandaa ‒ joka on huonoa markkinointia siksi, ettei se ole totta. Siksi unelma vapaudesta saattoi tarkoittaa mahdollisuutta hankkia Levikset ja Coca Colaa. Vuosituhannen alussa brändien olemassaoloa kritisoi Naomi Kleinin No Logo -kirjan ympärille syntynyt liikehdintä. Aktivistien oli helppo tunnistaa toisensa, koska useimmilla oli jaloissaan Dr. Martensit ja selässään Kånken. Ironista kyllä, brändit siis yhdistivät myös brändinvastustajien heimoa.

Yrityksille brändit ovat voimakas työkalu, jota voidaan tietenkin myös käyttää väärin. Markkinoijia on siksi usein kritisoitu myös aiheesta. Vielä 90-luvulla monen urheilulajin näkyvimmät sponsorit olivat tupakkayhtiöitä ja kauppa kävi. 2000-luvulle tultaessa vaateteollisuutta hallitsivat pikamuotibrändit, joiden tuotantomenetelmät olivat epäeettisiä sekä inhimillisestä että ekologisesta näkökulmasta. Tämän vuosikymmenen paras uutinen on se, että tällainen peli ei enää vetele!

Kuluttajat ovat nimittäin päättäneet käyttää valtaansa ja vaatia parempaa. Kehitys on tuonut meidät pisteeseen, jossa brändi on entistä enemmän ostajan puolelta arvovalinta ja yrityksen puolelta lupaus vastuullisuudesta. Niin yritykset kuin niiden asiakkaat ovat kyllästyneet valtioiden ja järjestöjen hitauteen ja alkaneet toimia maailman suurimpien ongelmien ratkaisemiseksi. Esimerkiksi sopii vaikka se, miten pääsponsori Skoda siirrätti jääkiekon MM-kisat pois Valko-Venäjän epädemokratiasta, kun kansainvälisen jääkiekkoliiton päättäjät eivät uskaltaneet ottaa kantaa. Eettisyys on hetkessä noussut ylimmän johdon agendalle, ja tämä on vasta alkua.

Todellisen muutoksen voiman huomaa nuorissa. Heidän arvomaailmassaan brändillä, joka ei toimi oikein, ei ole mitään mahdollisuutta tulla valituksi. Vastuuttomat brändit joko muuttuvat tai kuolevat. Olemme pian tilanteessa, jossa brändin vastuullisuus on pelkkä hygieniatekijä, jota ilman ei voi edes olla markkinoilla mukana. Erottautuakseen edukseen on pystyttävä parempaan. Uudessa maailmassa voittajia ovat yritykset ja brändit, jotka uskaltavat valita puolensa, ottaa kantaa, tehdä merkittäviä tekoja ja näyttää mallia muille.

Seuraan ihaillen tulevia sukupolvia. He ovat niin monessa asiassa meitä edeltäjiään viisaampia.

Kirjoittaja on Supersonin toimitusjohtaja, joka äänestää lompakollaan ja maksaa hyvästä brändistä mielellään enemmän.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
  • Markkinointi on investointi paitsi yritysten, myös koko kansantalouden tulevaisuuden puolesta

    Markkinointi on investointi, joka tuo siihen sijoitetut varat moninkertaisena takaisin. Ei ehkä vielä huomenna eikä välttämättä edes joka kerta, mutta systemaattisesti toteutettuna ja pidemmällä aikavälillä silti varmasti, kirjoittaa Foppan Antti Kaihlanen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.8.2023
    Lue lisää
  • Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

    Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    14.6.2023
    Lue lisää
  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

    Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • Talouden lite mindre -tansseissa onni suosii houkuttavaa ja rohkeaa

    Olemme kiiruhtaneet vuoden takaisesta korona-Suomesta sodanuhka-Suomen, kesän 2022 elämysvelkaa purkaneen Suomen ja hintojen nousua ja sähkökatkoja pelänneen Suomen kautta jatkokertomuksen seuraavan vaiheeseen, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    1.3.2023
    Lue lisää
  • Mainosalan kansainvälisen ikonin opit jakoon – suuren sydämen ja ideoiden voima

    Suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää Per Pedersenin menestyskaavan kaksi perusoppia, kirjoittaa SEKin Jarno Luotonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.2.2023
    Lue lisää
  • Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

    Markkinoijilla on valtaa ja vastuuta ohjata kohderyhmiään kohti helpompia ja selkeämpiä vastuullisuusvalintoja, kirjoittaa Ivalo Creativen Leena Komulainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    15.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kaipaa nyt kylmähermoisia brändijohtajia

    Vaikuttavuus vaatii monikanavaisuutta ja monikanavaisuus vaatii moniaistillisia, tunnistettavia elementtejä, kirjoittaa Dagmarin Outi Hämäläinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.2.2023
    Lue lisää
  • Effie on armoton osaamisen mittari – ja siksi alan tärkein kilpailu

    Effien entryjärjestelmä laittaa kaikki työt tasa-arvoisesti samalle viivalle. Se on alan ainoa kansainvälinen kisa, jossa myös pienillä independent-toimistoilla on tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä kansainvälisiä ketjutoimistoja vastaan, kirjoittaa Ilkka Ruotsalainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Effie Vieraskynä
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
  • You might snap, but don’t crackle…or pop

    Vielä näillä lumilla ehtii tekemään tästä vuodesta täysin poikkeuksellisen, kirjoittaa Nitron Eka Ruola.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    4.1.2023
    Lue lisää
    Eka Ruola artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland