Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Hyvät brändit parantavat elämänlaatua. Jatkossa ne myös pelastavat maailman!

Uudessa maailmassa voittajia ovat yritykset ja brändit, jotka uskaltavat valita puolensa, ottaa kantaa, tehdä merkittäviä tekoja ja näyttää mallia muille, kirjoittaa Supersonin Teppo Heikkinen.
Teppo Heikkinen
2.6.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Pari sataa vuotta sitten teollinen vallankumous oli muuttanut maailmaa ja monet uudet massavalmistetut tuotteet helpottivat ihmisten elämää. Niihin aikoihin keksittiin uusi käyttötarkoitus jo tuhansia vuosia karjanhoidossa käytetylle menetelmälle. Tuo menetelmä oli polttoraudan käyttö (branding). Tuotteisiin poltettu valmistajan merkki auttoi asiakasta erottamaan sen muista vastaavista. Kun asiakas sitten alkoi yhdistää eri valmistajien merkkeihin erilaisia mielikuvia, alkoi tuotemerkistä syntyä se mitä nykyään kutsumme brändiksi. Sen jälkeen brändien merkitys maailmassamme on vain kasvanut.

Noista ajoista alkaen brändi on aina ollut lupaus jostakin: laadusta, hintatasosta, tyylitajusta tai vaikka tunnetilasta. Ajan kuluessa huomasimme, että brändi voi tarjota keinon kuulua joukkoon tai erottua toisesta. Näin niistä tuli myös keskeinen itseilmaisun väline. Tänä päivänä ostopäätökset ja brändivalinnat ovat ‒ enemmän kuin koskaan ennen ‒ osoitus tekijänsä arvoista, inspiraation lähteistä ja persoonallisuudesta.

Brändien loppumattomasta valikoimasta löytyy jokaiselle omansa. Mitä ikinä kaipaammekaan, olivat ne sitten tuotteita, palveluita, elämyksiä tai bittiavaruuden aineettomia ihmeitä, löydämme itseämme miellyttävän laadun, tyylin ja hinnan vertailemalla brändejä. Jos valinta osui oikeaan, palaamme asiakkaaksi uudelleen ja uudelleen. Jos kohdalle osui pettymys, vaihtuu brändi nopeasti.

Tällaista valinnanvapautta ja elintasoa on pystynyt ihmisille tarjoamaan vain markkinatalous. Muutakin on toki kokeiltu, mutta heikoin tuloksin. Neuvostoliitossa ei markkinointiin uskottu, eikä merkkitavaroita ollut. Ihmiset kuitenkin ymmärsivät sosialismin ihannekuvien olevan propagandaa ‒ joka on huonoa markkinointia siksi, ettei se ole totta. Siksi unelma vapaudesta saattoi tarkoittaa mahdollisuutta hankkia Levikset ja Coca Colaa. Vuosituhannen alussa brändien olemassaoloa kritisoi Naomi Kleinin No Logo -kirjan ympärille syntynyt liikehdintä. Aktivistien oli helppo tunnistaa toisensa, koska useimmilla oli jaloissaan Dr. Martensit ja selässään Kånken. Ironista kyllä, brändit siis yhdistivät myös brändinvastustajien heimoa.

Yrityksille brändit ovat voimakas työkalu, jota voidaan tietenkin myös käyttää väärin. Markkinoijia on siksi usein kritisoitu myös aiheesta. Vielä 90-luvulla monen urheilulajin näkyvimmät sponsorit olivat tupakkayhtiöitä ja kauppa kävi. 2000-luvulle tultaessa vaateteollisuutta hallitsivat pikamuotibrändit, joiden tuotantomenetelmät olivat epäeettisiä sekä inhimillisestä että ekologisesta näkökulmasta. Tämän vuosikymmenen paras uutinen on se, että tällainen peli ei enää vetele!

Kuluttajat ovat nimittäin päättäneet käyttää valtaansa ja vaatia parempaa. Kehitys on tuonut meidät pisteeseen, jossa brändi on entistä enemmän ostajan puolelta arvovalinta ja yrityksen puolelta lupaus vastuullisuudesta. Niin yritykset kuin niiden asiakkaat ovat kyllästyneet valtioiden ja järjestöjen hitauteen ja alkaneet toimia maailman suurimpien ongelmien ratkaisemiseksi. Esimerkiksi sopii vaikka se, miten pääsponsori Skoda siirrätti jääkiekon MM-kisat pois Valko-Venäjän epädemokratiasta, kun kansainvälisen jääkiekkoliiton päättäjät eivät uskaltaneet ottaa kantaa. Eettisyys on hetkessä noussut ylimmän johdon agendalle, ja tämä on vasta alkua.

Todellisen muutoksen voiman huomaa nuorissa. Heidän arvomaailmassaan brändillä, joka ei toimi oikein, ei ole mitään mahdollisuutta tulla valituksi. Vastuuttomat brändit joko muuttuvat tai kuolevat. Olemme pian tilanteessa, jossa brändin vastuullisuus on pelkkä hygieniatekijä, jota ilman ei voi edes olla markkinoilla mukana. Erottautuakseen edukseen on pystyttävä parempaan. Uudessa maailmassa voittajia ovat yritykset ja brändit, jotka uskaltavat valita puolensa, ottaa kantaa, tehdä merkittäviä tekoja ja näyttää mallia muille.

Seuraan ihaillen tulevia sukupolvia. He ovat niin monessa asiassa meitä edeltäjiään viisaampia.

Kirjoittaja on Supersonin toimitusjohtaja, joka äänestää lompakollaan ja maksaa hyvästä brändistä mielellään enemmän.

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland