Hyvinvoinnin trendit 2025: Mittaamista ja elinvoimaa
Health-age korvaa anti-agen
Nuorekkuuden salaisuus ei löydy vain purkista, vaan huomio alkaa kiinnittyä entistä enemmän terveellisten vuosien lisäämiseen. Ikä on vain numero tarkoittaakin sitä, että parhaimmillaan kehosi on vuosia nuorempi kuin mitä ikä sanoo. Mutta tilanne voi myös olla toisin päin. Nuoruuden haaveilun sijaan keskitytään keski-ikäisyyden pidentämiseen. Elinvoimaisista ja nuorekkaista eläkeläisistä alkaa tulla esikuvia.
Ulkonäkö ohjaa terveystekoja
Yhä useammin innostumme hoitamaan terveyttä myös siitä syystä, että haluamme näyttää hyvältä. Ulkonäköä kohentavia tuotteita ja toimenpiteitä myös myydään entistä enemmän terveyden varjolla. Lupaus ulkonäön paranemisesta toimii tehokkaana kannustajana. Haluamme siis olla terveempiä mutta niin, että se näkyy päälle.
Estetisoitu elämäntyyli osana hyvinvointia
Nautintojen ja elämyksien kaipuu ohjaa kuluttajia tekemään valintoja, joten myös visuaalisen mielihyvän rooli osana hyvinvointia kasvattaa merkitystään.
Ei ole yhdentekevää, miltä hyvinvointia lisäävä tuote tai palvelu näyttää ja tuntuu, vaan niiden pitää tuottaa myös esteettisiä elämyksiä.
Lihakset ovat uusi suolisto
Edelleen vatsan ja suoliston vaikutus terveyteen kiinnostaa, mutta entistä enemmän huomio kiinnittyy myös lihasten ja sairauksien yhteyteen. Lihaksista aletaan puhua enemmän myös siitä syystä, että uudet laihdutuslääkkeet tuottavat tulosta, mutta kilojen karistessa katoaa myös lihaksia. Helposti lisää lihaksia lienee lupaus, joka vetoaa. Vahva keho on haaveissa entistä useammilla, kun tieto lihasten terveyttä edistävästä vaikutuksesta entisestään lisääntyy.
Mittaaminen luo turvallisuutta
Kun ajat ovat kriisien kyllästämät, omasta kehosta mittaamalla saatu tieto luo turvaa. Tiedän ainakin sen, miten itse voin! Entistä useampi hankkii älylaitteita kehon toimintojen seuraamiseen ja myös verikokeet ynnä muut testit lisäävät suosiotaan ilman tarvetta hoitaa sairautta. Samasta syystä diagnoosien tarve lisääntyy. Epävarmuutta on maailmassa niin paljon, ettei sitä siedetä enää omassa terveydessä. Kaikilla vaivoilla pitäisi olla nimi, vaikka kyseessä olisi kehon normaali toiminta.
Vaihdevuosien ympärillä kuhisee
Nyt kun vaihdevuosista on alettu puhua, lisääntyy myös tuotteiden ja palveluiden tarjonta keski-ikäisille naisille. Lähestyminen on hyvin oirekeskeistä ja tabun murtumisen myötä moni muukin vaiva menee vaihdevuosien piikkiin. Tarvetta tiedolle ja avulle myös on, ja samalla saa tilaa naisten terveyden hoidosta puhuminen ylipäätään. Joten vaikka monessa asiassa sukupuolien korostamista aletaan välttää, tulee keskustelu naisille tyypillisestä sairastamisesta ja naisten sairauksien hoidosta lisääntymään.
Päivi Virkkunen,
päätoimittaja,
Hyvä terveys
Hyvä terveys
Suomen suosituin ja luotetuin hyvinvointimedia on pienien ja isojen muutosten tukena.
Aikakausmedian kontekstit
Kerro brändisi tarina aikakausmediassa. Lukijoita erityisesti kiinnostavia teemoja ovat ruoka, terveys ja hyvinvointi, muoti ja kauneus sekä koti ja sisustaminen.
Sanoman aikakausmedia
Anna laatuaikaa myös mainonnalle. Aikakauslehdet tarjoavat lukijoilleen kiinnostavaa sisältöä ja tunteita herättäviä tarinoita – niin painettuna kuin digitaalisenakin.
Webinaari markkinoinnin ammattilaisille
Trendit 2025: Muuttuva kuluttaja, media ja markkinointi