Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Iiro Kulvik: ”Haluamme olla parhaita painetun aikkarin tekijöitä”

Rakennamme brändeille tulevaisuutta, jotta ne ovat yhtä haluttavia myös 20 vuoden päästä, painottaa Sanoman aikakausmediayksikön johtaja Iiro Kulvik.
12.6.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Aikakauslehdillä on vahva rooli ja selkeä paikkansa Sanoman kokonaisuudessa.

”Sanoman mission mukaisesti haluamme säilyttää suomalaisen median seuraavillekin sukupolville. Uutisjournalismin tavoin aikakauslehtijournalismi on tärkeä osa moniäänistä mediaa”, Iiro Kulvik sanoo.  

Hitaalle printtiformaatille on edelleen kysyntää

Printti on toistaiseksi osoittautunut toimivimmaksi formaatiksi aikakauslehtisisällöille, ja Kulvik uskoo siihen vahvasti.

”Haluamme tarjota erinomaista aikakauslehtijournalismia siinä muodossa, jossa sitä halutaan kuluttaa. Meidän asiakkaamme arvostavat printtiä, ja onhan se erittäin toimiva käyttöliittymä sisällöille, joissa ajankohtaisuus ei ole tärkein kriteeri. Laadukkaasti tehty printti alkaa nykyään olla luksustuote, josta ollaan valmiita maksamaan premium-hintaa. Se tukee hyvin rauhoittumista ja syventymistä.”

Aikakauslehdillä myös jakeluriskit ovat pienemmät kuin uutistuotteilla. Posti kulkee kerran viikossa kaikkialle ja paperinkulutus on kohtuullista.

”Kiinnostavana yksityiskohtana mainittakoon, että yhden fyysisen aikkarin tuottaminen ja kuljettaminen kotiin tuottaa päästöjä saman verran kuin kolme ruispalaa. Hiilijalanjälki ei siis ole mitenkään kohtuuton. Toki teemme jatkuvasti töitä sen pienentämiseksi entisestään”, Kulvik sanoo. 

Aikakauslehtien edustamalle hitaalle printtiformaatille on edelleen kysyntää. Painetun lehden konkreettisuus, miellyttävä käyttökokemus ja visuaalisuus ovat median ainutlaatuisia vahvuuksia.

”Printti pakottaa valitsemaan aiheet todella tarkkaan, kun tilaa on rajatusti. Lisäksi se antaa mahdollisuuden tehdä tiukka kuratoitu kokonaisuus, kun lehti selataan yleensä kannesta kanteen. Juttuja ei tarvitse samalla tavalla myydä otsikoilla, kun jokainen juttu kohdataan fyysisesti. Samalla printti tarjoaa hallinnan tunteen: kun lehti on luettu, se on loppu, eikä tarvitse arvuutella jäikö jotain lukematta.”

”Jokainen juttu tehdään kunnianhimolla ja mietimme kaikkien juttujen kohdalla, miksi asiakas haluaa lukea juuri tämän sisällön. Olemme myös oppineet hyödyntämään portfoliomme monipuolisuutta. Meiltä löytyy monen eri sisältöalueen huippuosaajia. Voimme hyödyntää kaikissa lehdissä näitä osaajia sen sijaan, että jokainen yrittäisi hallita liian monta kokonaisuutta. Keskittyminen parantaa laatua ja tekee työstä mielekkäämpää.”  

Mainonta on tärkeä osa lehden palvelulupausta

Aikakauslehdistä haetaan aitoa, konkreettista ostoinspiraatiota.

”Saamme välillä ihan lukijapalautetta, jossa lukijat listaavat meille kaikki lehdestä löytämänsä ihanat asiat, jotka he haluavat hankkia. Palautteen aiheena on usein vain kiittää meitä hyvin kuratoiduista valinnoista. Olemme saaneet myös palautetta siitä, jos jutusta tai mainoksesta on jäänyt hinta tai ostopaikka puuttumaan. Mainonta aikakauslehdissä ei pääasiassa häiritse lukijaa vaan on tärkeä osa lukukokemusta. Aikkarimainokset nähdään ehdottomasti enemmän plussana kuin miinuksena. Mainonta on osa lehden palvelulupausta.”

Hiipumassa ollut aikakauslehtien tilausmarkkina on elpynyt. Aikkarit on löydetty uudestaan pandemian myötä, ja trendi on jatkunut koronan ylikin.

”Rakennamme brändeille tulevaisuutta, jotta ne ovat yhtä haluttavia 20 vuoden päästä. Henkilökohtaisesti uskon, että formaatti tulee silloinkin olemaan printti, mutta seuraamme jatkuvasti myös muiden formaattien kehitystä”, Kulvik painottaa.

Tutustu Sanoman aikakausmedioihin 

Tutustu printtimainonnan ratkaisuihin 

Tagit

Näkemyksiä Aikakausmedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland