Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinointi – hokemia vai hajusuolaa?

Markkinointiväki voisi ottaa roolin strategiatyön oraakkelina, kirjoittaa Jaakko Lintunen.
Jaakko Lintunen artikkelikuva
20.1.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinointiväki voisi ottaa roolin strategiatyön oraakkelina, kirjoittaa Jaakko Lintunen.

Me markkinointi-ihmiset tuskailemme usein oman roolimme pienuutta, vaikka meillä olisi mahdollisuus antaa paljon enemmän yrityksen strategiaan. Ystäväni tytär suri koripallo-ottelun jälkeen saamansa peliajan vähyyttä, jolloin ystäväni totesi hänelle: ”Tee itsestäsi korvaamaton”.

Miten markkinointi tekee itsestään korvaamattoman? Miten ratkaisemme ongelmia tavalla, johon muut eivät pysty?

Ajankohta on otollinen. Digitalisoituminen vaikuttaa kaikkialla ja pandemia siihen päälle: toimintatapoja ja arvoketjuja myllerretään joka puolella. Usein suurimmat ja odottamattomimmat muutokset liiketoimintaan tulevat toimialan ulkopuolelta. 

Yritysten strategiat laaditaan ällistyttävän usein edelleen vanhalla kaavalla. Ensin tehdään tilanneanalyysi ja paalutetaan uskomukset, joiden varaan yrityksen maailmankuva tai strategia laaditaan. Seuraavaksi tehdään oletuksiin perustuvia lukusarjoja, siis venytetään nykyhetki viiden vuoden kuminauhaksi. Warren Buffettia mukaillen: strategiaprosesseissa ammutaan nuoli ilmaan ja prosessin lopuksi käydään viemässä maalitaulu nuolen alle.

Sisäpoliittinen paine johtoryhmän sisällä voi pakottaa uskomaan ruusuiseen tulevaisuuteen, koska muu olisi epälojaalia ja kukaan ei halua, että toimitusjohtaja mulkoilee kohti. Joten numerot näyttävät komeilta ja mahdolliset epäilykset haudataan innostuksen maton alle.

Rullaavat strategiaprosessit ovat edelleen valitettavan harvinaisia yrityksissä. Ehkä tätäkin suurempi haaste on se, että näkökulma pysyy melko puhtaasti omassa toiminnassa ja omassa toimialassa. Strategiatyön alussa käyty keskustelu siitä, miten maailma muuttuu ei välttämättä korjaa suuntaa.

Mitä oleellista keskustelusta puuttuu ja millaisen näkökulman muutoksen markkinointi voisi tuoda keskusteluun? 

Kaikki ymmärtävät, miten tärkeätä olisi osata ennakoida tulevia. Tuotekehityssyklit ovat edelleen pitkiä eikä tuotantoa ole helppoa kääntää lennosta uuteen asentoon, kun ihmisten mieltymykset muuttuvat. On myös rakentamisen kaltaisia toimialoja, joissa yrityksen pitää tänään tietää, millaisissa taloissa ihmiset haluavat viiden vuoden päästä asua. 

Kuluttajaymmärryksen (consumer insight) tuominen keskusteluun on markkinoinnille hyvin luontevaa. Kaikkihan siitä omasta mielestään puhuvat, mutta eivät aina ymmärrä ansaa, joka on sisäänrakennettu kehitykseen.

Markkinoinnin digitalisoituminen on vienyt aikaperspektiiviä lyhytnäköisemmäksi. Nykyisillä työkaluilla saadaan tietää lähes välittömästi, miten ihmiset reagoivat signaaleihin. On vaara, että iso kuva hämärtyy ja keskitytään liikaa taktiseen näkökulmaan. Toimitaan nopeasti, siis hosutaan.

Yritysjohdolla on usein käytössä ääretön määrä tietoa, mutta rajallisesti aikaa miettiä, mikä informaatiokohinassa on merkityksellistä ja tulevaisuuden kannalta ratkaisevaa. Usein ratkaisu on ulkoa palkattu tähtifuturisti, joka saapuu maalailemaan kokoushuoneen seinälle Futuraman kodit ja lentävät autot. Perävalot katoavat, mutta bisnes ei muutu.

Markkinointiväki voisi ottaa roolin strategiatyön oraakkelina, tosin selvästi selkeäsanaisemmin. Voisimme siirtää katseen kengänkärjistä pitemmälle ja tehdä hypoteeseja tulevaisuudesta ja – tämä on huipputärkeää! – esittämään aikuisia vasta-argumentteja suosituimmille oletuksille. Kovin usein näemme tulevaisuudessa sen minkä haluamme nähdä, ja strategiapajoissa keksimme sopivat argumentit mieliteoillemme.

Asiasta ei pidä tehdä monimutkaista. Oleellista olisi pysähtyä säännöllisesti ja riittävän usein. Arviointiin pitää ottaa mukaan oman toimialan ulkopuolisia ilmiöitä ja törmäyttää niitä toimialan tietoon. Hyvin tehtynä tällainen prosessi nostaa esiin liiketoimintauhkia ja mahdollisuuksia.

Metodienkin suhteen kannattaa katsoa hiukan alan bisnesoppaita pidemmälle.

Thomas Bayes oli 1700-luvulla elänyt pappi ja matemaatikko, joka rakensi tilastotieteilijöille rakkaan teoreeman ehdollisesta todennäköisyydestä. Bayes rakensi kaavan, jossa alkuoletusta päivitetään uudella tiedolla. Kyse on siis voimasta ja todennäköisyydestä, jolla uusi tieto vaikuttaa vanhaan oletukseen – jos annamme sen vaikuttaa emmekä sulje uutta tietoa pois vaivalloisena.

Bayesin teoreemaa soveltavat päivittäin maailman tiedusteluorganisaatiot. Sen avulla on arvioitu ydinsodan mahdollisuutta Kuuban kriisissä, Falklandin sotaa ja aivan varmasti juuri nyt Itä-Ukrainan kriisiä. Näissä firmoissa panokset ovat hiukan suuremmat kuin pesuaineiden markkinoinnissa ja jos vakoojat uskovat Bayesin kaavaan, ehkä meidänkin kannattaisi vilkaista.

Höpinät pois ja hajusuolat esiin, hyvät ihmiset!

Kirjoittaja on johtava konsultti Näkemysverstas Luotzissa. Lisäksi hän toimii business coachina ja auttaa yrityksiä myymään enemmän ja johtamaan paremmin. 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.12.2024
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
  • Kolme askelta toimivaan markkinointistrategiaan

    Markkinoinnin perusteellinen suunnitteleminen on jäänyt monessa yrityksessä taka-alalle. Se on johtanut markkinointistrategian kuolemaan, näkee Dagmarin luovan tiimin strategiajohtaja Jukka Ihalainen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2024
    Lue lisää
  • Sukupuoleen perustuvaa mainonnan kohdentamista tulee tarkastella kriittisesti

    Vaikka ihminen identifioituisi siihen sukupuoleen, johon hänet on syntymässä määritelty, on jokainen meistä aina yhtä luokitelmaa ainutlaatuisempi ja ihmeellisempi: meillä on erilaisia elämäntarinoita, kokemuksia, kiinnostuksen kohteita ja haaveita, kirjoittaa Pride Helsinki -yhteisön toiminnanjohtaja Annu Kemppainen.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    31.5.2024
    Lue lisää
  • Oman datan avulla voi kohdentaa sukupuolineutraalisti

    Mainonnan kohdentamisessa käytetään edelleen paljon vanhoja keinovalikoimia, joissa demografiset tiedot, kuten kohderyhmän ikä ja sukupuoli, ovat tärkeässä roolissa. Tarjolla on kuitenkin paljon tehokkaampia vaihtoehtoja, kirjoittaa Tatu Kuivalahti.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    31.5.2024
    Lue lisää
  • Tunne datasi, tunnet yleisösi

    Tulevaisuudessa jokaisen yrityksen oma asiakasdata on paitsi markkinoinnin selkäranka, myös parhaimmillaan todellista liiketoiminnan arvoa kasvattavaa pääomaa, kirjoittaa 70/30 Digitalin perustaja Anna Lehto.   

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    31.5.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland