”Mediastrategiaopeista pitäisi siirtyä katsomaan laajemmin koko liiketoimintaa”
Mitä työnkuvaasi kuuluu? Mitä on työpöydälläsi juuri nyt?
Kaupallisena johtaja vastaan siitä, että liiketoimintamme kehittyy haluttuun suuntaan ja pystymme auttamaan asiakkaitamme kasvun rakentamisessa. Vastaan organisaatiosta, johon kuuluu asiakkuuksista ja sekä strategisesta suunnittelusta vastaavat henkilöt. Kehittämisen ja liiketoiminnan lisäksi arkeen kuuluu luonnollisesti runsaasti asiakastyötä ja uusien asiakkuuksien avauksia.
Koska olemme tässä vaiheessa vuotta, pöydällä on aktiivisena nykyinen ja tuleva vuosi. Hoidamme kuluneen vuoden kunnialla maaliin, mutta samalla ajatukset ovat jo pitkällä ensi vuodessa. Vuosi 2023 on ollut meille todella menestyksekäs ja olemme kasvaneet lähes kolmanneksen viime vuodesta. Siksi haemme joukkoomme jatkuvasti uusia tekijöitä. Haastavassa talous- ja markkinatilanteessa on mukava pystyä jakamaan positiivisia uutisia.
Mikä median muutosvoima vaikuttaa tällä hetkellä eniten työhösi?
Tekoäly on totta kai kaikkien huulilla juuri nyt ja sille on valtavat odotukset tulevaisuudessa. Tekoälyä hyödynnetään jo, mutta toivon, että irrallisista kokeiluista päästään kohti konkreettisempia ja systemaattisempia hyötyjä.
Tulevaisuudessa tulemme näkemään valtavia harppauksia, kun tekoälyn käyttöön saadaan valjastettua vielä laajemmin dataa, sekä integroitua se esimerkiksi suunnittelutyökaluihin ja muihin rajapintoihin. Jo nyt meillä on käytössämme AI-pilotteja, jotka pystyvät käsittelemään dataa, ehdottamaan insighteja sekä tekemään suunnittelua avuksemme. On kuitenkin ymmärrettävä, että aivan heti tekoäly ei ole ihmistä syrjäyttämässä, vaan kyse on sen tuomasta lisäarvosta näkemyksen ja luovuuden rinnalle.
Mihin mediastrategiaoppiin tai näkemykseen nojaudut eniten työssäsi?
Tiedostan kyllä erot, mutta vieroksun hieman ajatusta, jos strategia yritetään pilkkoa ehdoin tahdoin liian pieniin, erillisiin lokeroihin, kuten media-, kommunikaatio-, sisältö-, some-, digi-, brändi- ja markkinointistrategiaan. Haluaisin nähdä, että mediastrategiaopeista siirryttäisiin ratkaisemaan laajempaa kuvaa koko markkinoinnista ja liiketoiminnasta.
Olennainen oppi strategiatyöstä on ollut, että vaikka kuvittelet tekeväsi maailman nerokkaimman strategian, se on hyödytön, jos se ei ole ymmärrettävissä ja sitä myötä toteutettavissa. Usein onnistuneet strategiat ovat perusajatukseltaan hyvin yksikertaisia ja sen vuoksi saatu menestyksekkääksi jalkautettua. En voi olla mainitsematta, miten valtavan ylpeä olen, että OMD on mukana joka kolmannessa tämän vuoden Effie-finaaliin päätyneessä työssä, jossa mittareina on juuri strategia ja tuloksellisuus.
Kerro selviytymisvinkkisi arjen kiireen keskelle
Kiire tuntuu olevan valitettavan kiinteä osa työelämää. Haluan pyrkiä siihen, että meillä yksilöinä ja yrityksinä on mahdollisuus helpottaa hyvällä johtamisella ja organisoinnilla omaa työtämme niin, ettei kiire olisi työtä määrittävä tekijä vaan toimisi ennemminkin työn driverina.
Vinkkini arkeen on, että kaiken multitaskaamisen sijaan palaamme perusasioihin: keskity tekeillä olevaan hetkeen. Silloin kun toimit ammattimaisesti, kohtelet muita kunnioittavasti ja teet työt kunnianhimoisesti, hyvä tulee takaisin. Asiakkaat ja kollegat arvostavat läsnäoloasi ja panostasi ja auttavat sinua niinä hetkinä, kun kiire iskee omaan tuulettimeen.
Työstä on päästävä myös irti ja siihen harrastukset ja liikunta ovat oiva keino. Jos et ole vielä löytänyt omaa keinoasi, niin suosittelen kokeilemaan perhokalastusta. Se vaatii sen verran keskittymistä, että työt unohtuvat helposti.