Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mikä oli vuoden markkinointiteko, mikä kampanja ansaitsee kehut?

Joukko mainostoimistoguruja valitsi mielestään vuoden parhaan markkinointiteon. Mainintoja saivat Mujin ”ämpärit”, Fazerin Makeat Mokat, Finlaysonin vastuuttomat lakanat, Järvenpään K-Citymarket sekä Markku ja Johannes ja Vänkääjät.
mainostoimistogurut
13.12.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Muji tarttui jonottamisen trendiin

Ämpärimarkkinoinnin ja massaliikuttamisen suurena ystävänä haluaisin nostaa Mujin ämpärikassilanseerauksen yhtenä mieleen jääneistä teoista. Suomalaiset rakastavat jonottamista, ja siihen osataan usein hienosti tarttua.

Vaikka Muji ei jostain syystä oikeita ämpäreitä jakanutkaan, he lokalisoivat oman juttunsa silti hauskalla tavalla kassien muodossa, joissa luki “kannellinen ämpäri”.

Pienenä mutta tärkeänä hienosäätönä olisin itse jakanut Muji-logolla varustettuja oikeita ämpäreitä ja jopa alkanut myymään niitä Suomen liikkeessä designämpäreinä.

Ale Lauraéus, Head of Content Studio 358

 

HS.fi: Mujin avautuminen aiheutti Kamppiin valtavan yleisöryntäyksen: Jonottajille jaettiin kasseja, joissa lukee japaniksi ”ämpäri” 

 

Makea Moka yhdistää monta modernin markkinoinnin piirrettä

 

Mielestäni Fazerin Makea Moka on yksi vuoden parhaista markkinointiteoista. Makea Moka -karkkipusseihin oli kerätty muutoin hävikiksi päätyneet karkit; muotopuolet ja muilta osin virheelliset yksilöt.

 

Siinä yhdistyy monta modernin markkinoinnin piirrettä. Se on teko puheiden (eli perinteisen mainonnan) sijaan, se toimii esimerkkinä muille (mm. ruokateollisuudelle), se on reaktiivinen (lanseerattiin hävikkiviikolla), se on parhaimmillaan tapa toimia, eikä vain kampanja. Ja kaikkein tärkeimpänä asiana se on esimerkillinen teko kestävän kehityksen edistämiseksi isolta brändiltä, jonka toiminnalla on merkittävä ympäristövaikutus.

 

Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer, Partner, TBWA Helsinki

 

Fazerin Makea Moka -karkkipussi

 


Finlaysonin nostaa yhteiskunnallisia epäkohtia mainonnan keskiöön

 

Vuoden paras teko on mielestäni 9.12.2019 julkaistu Hesarin kansi, jossa on Finlaysonin vastuullinen ja vastuuton lakana.

 

Selitän miksi: Vastuullisuus on ympäripyöreä käsite, jota on vaikea ymmärtää tai todistaa. Tässä vastuullisuuden arvo selviää euroina ja laatuna.

 

Vastuullisuus maksaa. Kuluttaja saa itse valita, onko valmis maksamaan siitä.

 

Mainos ei mollaa kilpailijoita eikä viherpese. Heillä on myynnissä myös vastuuton lakanasetti. Se on ollut rohkea päätös.

 

Brändin rakennuksen näkökulmasta kiinnostaa, mikä on molempien settien kateprosentti. Vaikka Finlayson nostaa vähän väliä erilaisia yhteiskunnallisia epäkohtia mainonnan keskiöön, se on aina kaupallista ja linkitetty tuotteeseen. Se on esimerkillistä brändimarkkinointia.

 

En tiedä kuka mainoksen on suunnitellut ja tehnyt, mutta onnittelut. Olen kateellinen.

 

Tommi Laiho, toimitusjohtaja, Folk Finland

 

HS etusivu 9.12.2019

 

Finlayson.fi/vastuutonlakana
 

 

Järvenpään K-Citymarket tekee teoista markkinointia

 

Markkinoinnin vuodesta 2019 jäi päällimmäisenä mieleeni Järvenpään K-Citymarketin valinta maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Pidän sitä Suomen mittakaavassa melko ylivertaisena markkinointitekona.

 

Järvenpään K-Citymarket pyrkii systemaattisesti saamaan asiakkaistaan faneja sanan varsinaisessa merkityksessä – kaikki tehdään asiakkaita varten. Ollaan vähän hulluja ja erilaisia, mutta aina asiakkaiden ehdoilla.

 

Järvenpään K-Citymarketin menestyksessä piilee tärkeä opetus kaikille suomalaisille markkinoijille: kuunnellaan asiakkaita, lopetetaan pelkääminen ja ryhdytään ajattelemaan isosti. Eikä pelkästään ajatella, vaan myös tehdään. Ja synnytetään teoista markkinointia. Tapauksessa viehättää lisäksi yhteisen hyvän hakeminen. Kauppias Hautala ei omien sanojensa mukaan ole kiinnostunut kehittämään vain omaa kauppaansa. Hän aikoo tehdä Suomen vähittäiskaupasta maailman parhaan (HS 30.6.2018) luennoimalla yrityksissä ja yliopistoissa asiakaskokemuksesta ja yritysstrategiasta.

 

Sari Heinilä, CEO, McCann Helsinki

 

HS.fi: Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi: ”Aivan huippujuttu!”
 

 

Hyvää mainoskäsikirjoittamista löytyy vielä

 

En kyllä osaa nimetä yhtä yksittäistä markkinointitapausta, mutta voisin näin vuoden pimeimpänä aikana nostaa esiin pari konseptia, jotka ovat tuoneet valoa vetoamalla allekirjoittaneen vitsihuumorikäsitykseen. Tärkeintä kuitenkin on, että molemmat suoritukset ovat ilahduttava osoitus siitä, että uhanalaista, hyvää mainoskäsikirjoittamista vielä löytyy.

 

Ensimmäinen on Pohjola Vakuutuksen Markku ja Johannes -sarja. Terävästä insightista on johdettu ratkiriemukas reinkarnaatio-sekoilu, jonka tuotanto on ratkaistu nerokkaasti. Ammattitaidolla käsikirjoitettua dialogia, joka pysyy juuri oikealla lakonisuuden tasolla.

 

Toisena mainitsen Verkkokauppa.comin Vänkääjät-sarjan. Hyvin ja irtonaisesti käsikirjoitettua ns. ”Jalka potassa” -huumoria. Minua naurattaa joka kerta. Tiedän, ettei kaikkia.

 

Otan tonttulakin päästä ja kumarran näille käsikirjoittajille.

 

Miska Rajasuo, CEO, Bob the Robot

 

Markku ja Johannes

 

Vänkääjät

 

Tehdään vuodesta 2020 kaikkien aikojen markkinointivuosi

 

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland