Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Missä tilanteessa yrityksesi on?

Kasvun nälkä on pitkällä aikavälillä paras turva yritystoiminnan elinkelpoisena pitämiseen, kirjoittaa kaupallinen johtaja Tuomas Airisto.
Tuomas Airisto
9.1.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

On vuosi 2023. Voisin kirjoittaa minua fiksumpien jo listaamista trendeistä vuodelle 2023, tai voisin kirjoittaa yhteenvedon makrotalouden tilanteesta ekonomistien tekemien havaintojen pohjalta. Tai voisin korostaa sitä, että taantumassa brändimainontaan panostavat yritykset kasvattavat tutkitusti markkinaosuutta syklin yli. Mutta ei, en tee niin. Sen sijaan käännän katseen yritystoimintaan.

Yleinen taloudellinen tilanne sen eri ilmentymismuotoineen vaikuttaa toki yritystoimintaan ja päätöksentekoon. Niin se on aina tehnyt ja tulee aina tekemään. Välillä swingi on isompi ja välillä pienempi. Aina on kuitenkin ratkaisevaa se, mitä päätetään tehdä ja mitä ei. Ja tehdäänkö vai ei. Nyt ei siis ole oikeastaan lainkaan erilainen tilanne verrattuna mihin tahansa ajanhetkeen yritystoiminnassa. Kasvussa ja eteenpäin menemisessä on harvoin mikään 100-prosenttisen varmaa.

Siispä lähestymistapani kaupalliseen vuoteen 2023 on yleismaailmallinen ja vaihtelee yritysten tilanteiden mukaan. Jaan lähestymistavat neljään lokeroon:

  1. Yritykset, jotka eivät tiedä mitä pitäisi tehdä

Harva uskaltaa sanoa ääneen, ettei tiedä mitä pitäisi tehdä. Tätä ei juuri kuule johtoryhmissä, asiakastapaamisissa tai lueta vuosikertomuksista, mikä on toki ymmärrettävää. Uskon, että todellisuus on raadollisempi: moni ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Tämän hyväksyminen pakottaa pohtimaan, että mitä sitten voisi tehdä? Mitä vähintään kannattaisi tehdä? Uteliaisuus siitä, mistä kasvua voisi syntyä tai rehellinen arviointi toimenpiteiden lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutuksista voi avata silmät. Liminaalitila, eli epävarmuuden aika ennen suunnitelmien selkeytymistä, vaatii resilienssiä ja kärsivällisyyttä. Parasta voidetta on se, kun tekee vähintään välttämättömän.

  1. Yritykset, jotka tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta sen tekemiseen ei ole resursseja.

Jos oletetaan, että tiedetään mitä pitäisi ja kannattaisi tehdä ja resurssien puute on ainoa este, vastaus löytyy luovuudesta. If there’s a will - there’s a way sanotaan. Tiukoissa tilanteissa priorisoidaan, ja tällöin joudutaan poissulkemaan myös kannattavia hankkeita. Tämä on huolellista liikkeenjohtoa. Entä jos voitaisiinkin tehdä enemmän? Vastauksia voi löytyä yhteistyöstä tai luovista rahoitusratkaisuista tai mistä vain. Ensimmäinen teko on avata suunsa. Nurkan takana voi olla joku, jolla on ratkaisu.

  1. Yritykset, jotka tietävät mitä pitäisi tehdä ja joilla on resurssit sen tekemiseen, mutta eivät silti tee.

Tässä lokerossa pitää rapsuttaa vähän pintaa syvemmältä. Mikä pidättää tekemästä? Muistelen jokin vuosi sitten kirjoitetun, että vain 25 prosenttia yrityksistä on kasvuhaluisia. Jäljellejäävässä 75 prosentissa on varmasti joukko yrityksiä, jotka voisivat lisätä omaa ja yhteiskunnallista hyvinvointiaan investoimalla kasvuun nykyistä voimakkaammin. Kasvuhaluttomuuden tai tekemättömyyden taustalla voi olla monenlaisia syitä, eikä niitä tule mielivaltaisesti kritisoida. Tietty kasvun nälkä on kuitenkin pitkällä aikavälillä paras turva yritystoiminnan elinkelpoisena pitämiseen. Jos yritys ei kasva, se alkaa pian kutistua.

  1. Yritykset, jotka luulevat tietävänsä mitä pitäisi tehdä ja ovat väärässä, mutta jatkavat silti sen tekemistä.

Yritystoiminnassa tietynlainen maanisuus, ulkopuolisen silmin epärealistinen usko omaan tekemiseen, on tervettä ja tarpeellista. Tämä voima saa ihmiset ja yritykset tekemään asioita, jotka muuttavat maailmaa. Absoluuttisen arvioinnin siitä, kuka on oikeassa ja kuka on väärässä, voi tehdä vain jälkikäteen. Väärässä oleminen ei usein ole muuta kuin ajoitusongelma. Huolellinen maaninen yritys tai työntekijä arvioi koko ajan valintojensa toimivuutta ja tarvittaessa muuttaa suuntaa. Maanisuudesta tinkimättä.

Aivan samat lainalaisuudet koskevat tänä kaupallisena vuonna 2023 markkinointia. Karsitaanko pidemmän aikavälin tekeminen lyhyen aikavälin tulosten turvaamiseksi? Lanseerataanko uusi tuote vai ei? Keskitytäänkö vain tarjousmainontaan vai rakennetaanko myös brändiä? Ajetaanko samoilla sisällöillä ja enemmillä kontakteilla, vai tehdäänkö uudet toimivammat sisällöt? Keskitytäänkö alhaisen asiakashankinnan kustannuksin nykyasiakkaisiin vai hankitaanko isommilla panostuksilla myös uusia asiakkaita? Ja niin edelleen.  

Jokaisessa lokerossa voi olla voittajia ja häviäjiä. Missä lokerossa sinä, tiimisi tai yrityksesi on ja millä keinoin voit tuosta lokerosta käsin onnistua tai jopa voittaa vuonna 2023 unohtamatta, että vuosi 2024 on nurkan takana?

Kirjoittaja toimii Sanoman B2B-yksikön kaupallisena johtajana.

Sanoma auttaa tavoittamaan asiakkaasi. 

Katso miten

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland