Mistä syntyy sisältöjen vaikuttavuus?
Kodin Kuvalehden ja ET:n Minna McGill on työskennellyt eri lifestyle-medioiden päätoimittajana yli 20 vuotta.
Kun hän aloitteli uraansa aikakauslehdessä 1995, riitti tarina kuin tarina.
”Mielenkiintoinen ei enää riitä tässä ajassa, pitää olla mielenkiintoinen ja merkityksellinen. Täytyy kertoa jostain, joka on tärkeää. Sisältö on lukijalle lahja”, McGill totesi.
”Uutismedia joutuu juoksemaan nopeasti. Lifestyle-median tekijöiden täytyy istua alas ja miettiä, mitä tarpeita tässä ajassa on ja vastata hienolla tarinankerronnalla näihin tarpeisiin.”
Oivalluksista vaikuttavuutta
Hyvän terveyden päätoimittaja Päivi Virkkunen on työskennellyt hyvinvointiaiheiden parissa kohta 20 vuotta.
Hyvinvoinnista on tullut megatrendi. Päätöksiä pohditaan siltä kannalta, mitä ne tekevät minulle, läheisilleni ja ympäristölle. Kun tietoa tulee valtavasti, on vaikea erottaa, mikä on oleellista ja vaikuttavaa.
”Olemme ongelmanratkaisubisneksessä. Meidän täytyy katsoa mitä on tulossa, tuottaa oivalluksia ja sitä kautta vaikuttavuutta”, Päivi Virkkunen totesi.
Glorian Kodin ja Matka-lehden päätoimittaja Venla Kujakallion mukaan brändit osaavat nykyään hyödyntää tarinallisuutta.
”Ihmiset haluavat, että taustalla on syvempää merkityksellisyyttä."
Minna McGillin mukaan sisältöjen trendeissä on paljon samaan kuin esimerkiksi sisustuksen trendeissä.
”Sisältöjen osalta pitää tehdä jatkuvaa kirpparikierrosta, löytää jokin ihana aihe, jota kukaan muu ei ole löytänyt ja kertoa tarina. Sillä tavalla synnytät muisti- ja tunnejälkiä, ja teet brändistä kiinnostavan ja vaikuttavan.”
Sisällöissä on kohdattava vaikeita tunteita
Aikakausmedian parissa työskentelevät ovat Päivi Virkkusen mukaan tiedostaneet koko uransa ajan, että aikakausmedia ei ole tarpeellista, mutta se on tärkeää. Lukija haluaa viettää sisältöjen parissa aikaa. Printti on premium-media, jonka sisältö kuratoidaan tarkoin. Loppumattomassa sisältöjen virrassa se on luksusta, josta halutaan maksaa.
”Meidän työmme on kuraattorin työtä. Printti on vastapaino hektiselle TikTok-kulttuurille. Lehdet tarjoavat ihania lepohetkiä arjen keskelle”, Venla Kujakallio komppasi.
Mistä sitten syntyy sisältöjen vaikuttavuus?
”Sisällöissä on kohdattava vaikeita tunteita”, Minna McGill sanoi ja antoi esimerkiksi Anna Pihlajamäen kirjoittaman Hyvä vuosi -jutun parantumatonta syöpää sairastavasta runoilija Aija Anderssonista.
Suuri Journalistipalkinto -gaalassa ehdokkaana ollut juttu kertoi vuodesta, jonka Aija Andersson uskoi jäävän viimeisekseen.
”Ihmiskuvan täytyy olla 360-astetta, näyttää ihmisyys keskeneräisenä ja vaillinaisena.”
90-luvulla aikakauslehdissä kerrottiin tarinoita esikuvallisista ihmisistä ja menestyjistä.
”Tämän ajan esikuvallisuus tulee ihmisyydestä”, McGill summasi.
Kaikkia lifestyle-lehtiä yhdistää se, että sisällöt tarjoavat samaistettavuutta ja maailman muutosta mietitään yhdessä lukijoiden kanssa.
Esimerkiksi lentohäpeä ja matkailuhaaveet on ristiriita, jota Matka-lehden tekijät ovat pohtineet paljon.
”Olemme tasavertainen kumppani rinnalla. Toteamme, että on edelleen ok matkustaa, mutta tarjoamme tietoa myös lähikohteista ja maata pitkin matkustamisesta. Haluamme tehdä vastuullisista valinnoista mahdollisimman helppoa”, Venla Kujakallio totesi.
Lifestyle-medioiden tekijöiden vinkit sisältöjen vaikuttavuuteen
- Tarjoa kiinnostavaa ja merkityksellistä sisältöä
- Tuota oivalluksia ja sitä kautta vaikuttavuutta
- Hyödynnä tarinallisuutta
- Ole samaistuttava
Kuvassa Team Lead ja Media Group Manager Satu Joutsevuo Schencke sekä päätoimittajat Päivi Virkkunen, Venla Kujakallio ja Minna McGill. Kuva: Piia Arnould
Aikakausmedioilla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi heille merkityksellisten aihepiirien parista.