Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mistä syntyy sisältöjen vaikuttavuus?

Miten olla kuluttajan pulssilla ja nähdä, mitä tarpeita tämä aika synnyttää? Miten kiinnitytään brändeihin ajassa, kun kukaan ei enää sitoudu mihinkään? Mitä on hyvä elämä ja nykyajan luksus? Näistä aiheista kokoontuivat keskustelemaan mediatoimistoille ja asiakkaille suunnattuun tilaisuuteen Sanoman lifestyle-medioiden päätoimittajat Päivi Virkkunen, Venla Kujakallio ja Minna McGill.
17.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kodin Kuvalehden ja ET:n Minna McGill on työskennellyt eri lifestyle-medioiden päätoimittajana yli 20 vuotta. 

Kun hän aloitteli uraansa aikakauslehdessä 1995, riitti tarina kuin tarina. 

”Mielenkiintoinen ei enää riitä tässä ajassa, pitää olla mielenkiintoinen ja merkityksellinen. Täytyy kertoa jostain, joka on tärkeää. Sisältö on lukijalle lahja”, McGill totesi.

”Uutismedia joutuu juoksemaan nopeasti. Lifestyle-median tekijöiden täytyy istua alas ja miettiä, mitä tarpeita tässä ajassa on ja vastata hienolla tarinankerronnalla näihin tarpeisiin.” 

Oivalluksista vaikuttavuutta

Hyvän terveyden päätoimittaja Päivi Virkkunen on työskennellyt hyvinvointiaiheiden parissa kohta 20 vuotta. 

Hyvinvoinnista on tullut megatrendi. Päätöksiä pohditaan siltä kannalta, mitä ne tekevät minulle, läheisilleni ja ympäristölle. Kun tietoa tulee valtavasti, on vaikea erottaa, mikä on oleellista ja vaikuttavaa. 

”Olemme ongelmanratkaisubisneksessä. Meidän täytyy katsoa mitä on tulossa, tuottaa oivalluksia ja sitä kautta vaikuttavuutta”, Päivi Virkkunen totesi. 

Glorian Kodin ja Matka-lehden päätoimittaja Venla Kujakallion mukaan brändit osaavat nykyään hyödyntää tarinallisuutta. 

”Ihmiset haluavat, että taustalla on syvempää merkityksellisyyttä."

Minna McGillin mukaan sisältöjen trendeissä on paljon samaan kuin esimerkiksi sisustuksen trendeissä. 

”Sisältöjen osalta pitää tehdä jatkuvaa kirpparikierrosta, löytää jokin ihana aihe, jota kukaan muu ei ole löytänyt ja kertoa tarina. Sillä tavalla synnytät muisti- ja tunnejälkiä, ja teet brändistä kiinnostavan ja vaikuttavan.”

Sisällöissä on kohdattava vaikeita tunteita

Aikakausmedian parissa työskentelevät ovat Päivi Virkkusen mukaan tiedostaneet koko uransa ajan, että aikakausmedia ei ole tarpeellista, mutta se on tärkeää. Lukija haluaa viettää sisältöjen parissa aikaa. Printti on premium-media, jonka sisältö kuratoidaan tarkoin. Loppumattomassa sisältöjen virrassa se on luksusta, josta halutaan maksaa. 

”Meidän työmme on kuraattorin työtä. Printti on vastapaino hektiselle TikTok-kulttuurille. Lehdet tarjoavat ihania lepohetkiä arjen keskelle”, Venla Kujakallio komppasi. 

Mistä sitten syntyy sisältöjen vaikuttavuus? 

”Sisällöissä on kohdattava vaikeita tunteita”, Minna McGill sanoi ja antoi esimerkiksi Anna Pihlajamäen kirjoittaman Hyvä vuosi -jutun parantumatonta syöpää sairastavasta runoilija Aija Anderssonista.

Suuri Journalistipalkinto -gaalassa ehdokkaana ollut juttu kertoi vuodesta, jonka Aija Andersson uskoi jäävän viimeisekseen. 

”Ihmiskuvan täytyy olla 360-astetta, näyttää ihmisyys keskeneräisenä ja vaillinaisena.” 

90-luvulla aikakauslehdissä kerrottiin tarinoita esikuvallisista ihmisistä ja menestyjistä. 

”Tämän ajan esikuvallisuus tulee ihmisyydestä”, McGill summasi. 

Kaikkia lifestyle-lehtiä yhdistää se, että sisällöt tarjoavat samaistettavuutta ja maailman muutosta mietitään yhdessä lukijoiden kanssa. 

Esimerkiksi lentohäpeä ja matkailuhaaveet on ristiriita, jota Matka-lehden tekijät ovat pohtineet paljon. 

”Olemme tasavertainen kumppani rinnalla. Toteamme, että on edelleen ok matkustaa, mutta tarjoamme tietoa myös lähikohteista ja maata pitkin matkustamisesta. Haluamme tehdä vastuullisista valinnoista mahdollisimman helppoa”, Venla Kujakallio totesi.

Lifestyle-medioiden tekijöiden vinkit sisältöjen vaikuttavuuteen

  • Tarjoa kiinnostavaa ja merkityksellistä sisältöä
  • Tuota oivalluksia ja sitä kautta vaikuttavuutta
  • Hyödynnä tarinallisuutta
  • Ole samaistuttava

Kuvassa Team Lead ja Media Group Manager Satu Joutsevuo Schencke sekä päätoimittajat Päivi Virkkunen, Venla Kujakallio ja Minna McGill.  Kuva: Piia Arnould


Aikakausmedioilla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi heille merkityksellisten aihepiirien parista.

Sanoman aikakausmedia

Printtimainonta

Tagit

Aikakausmedia Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland