Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä on sisältömarkkinointi – ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

Kun ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu, myös markkinoinnin keinovalikoiman on muututtava. Sisältömarkkinointi tarjoaa merkityksellisen ja asiakkaita brändiin sitouttavan vaihtoehdon perinteisen “osta osta” -mainonnan rinnalle.
Sisällöntuottaja kuvaamassa uutta videota.
27.4.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Nykyihminen on ostajana aktiivinen toimija eikä jää odottelemaan eteen tupsahtavaa mainosta: hän etsii vastaukset ongelmiinsa ja tarpeisiinsa hakukoneesta, kysyy suosituksia sekä vertailee tuotteita ja brändejä itsenäisesti ennen ostopäätöksen tekemistä.  

Sisältömarkkinoinnin avulla yritys voikin imeä ostavia asiakkaita puoleensa sen lisäksi, että suuntaa perinteiseen tyyliin markkinointiviestintää ulospäin. Sisältömarkkinointi ei siis ole kasa yksittäisiä kikkakolmosia ja mainoksia, vaan strateginen, pitkän ajan tapa markkinoida, joka parhaimmillaan tuo yrityksellesi uusia asiakkaita ja sitouttaa vanhat. Tuottaja Veera Kaukoniemi Sanoman markkinointipalveluista kertoo, miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä.

Sisältömarkkinointi viihdyttää ja koukuttaa, ei vain myy 

Me markkinoijat rakastamme sanaa “lisäarvo”. Lisäarvon tuottaminen lukijalle on tiiviisti myös sisältömarkkinoinnin ytimessä: sen tavoitteena on viihdyttää, koukuttaa ja sitouttaa asiakkaita brändiin mielenkiintoisten ja monipuolisten sisältöjen avulla. Toisin kuin perinteisemmissä markkinoinnin tavoissa, kuten vaikkapa ulkomainonnassa, sisältömarkkinointi ei vain mainosta yrityksen tuotteita ja palveluita. Sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle lisätietoja hänelle relevanteista aiheista, apua ja vinkkejä, ja samalla vahvistaa brändin mielikuvaa kyseisen asian asiantuntijana. Sisältömarkkinointi eri muodoissaan myös ohjaa asiakasta eteenpäin ostopolulla ja auttaa vaikkapa vertailemaan eri palveluntarjoajia.  

Sisältömarkkinoinnin keinovalikoima on valtava. Siihen kuuluvat esimerkiksi artikkelit ja blogit, whitepaperit, oppaat, videot, webinaarit, testit, älyartikkelit, podcastit sekä erilaiset vinkkilistat. Miten päästä siis alkuun? Kuten kaiken markkinoinnin, myös sisältömarkkinoinnin ytimessä on kohderyhmätuntemus. Kun tiedät, millaisia sisältöjä kohderyhmäsi haluaa kuluttaa ja mistä se etsii tietoa, voit alkaa rakentaa sisältöstrategiaa. Kun strategiset linjaukset ja eri kanavien merkitys sisältömarkkinointipaletissa ovat selvillä, voit alkaa tuottaa merkityksellisiä sisältöjä oikeassa muodossa. 

Oikein optimoitu sisältö tavoittaa lukijat sieltä, mistä he etsivät tietoa 

Yritysten verkkosivustoille ja sisältöjen pariin tullaan useimmiten hakukoneen kautta. Hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi vastaa myös tähän: monipuoliset, hakukoneoptimoidut sisältökokonaisuudet ja erilaiset sisältömuodot varmistavat, että yrityksesi sisällöt nousevat esiin hakukoneissa. Ihmiset etsivät hakukoneista tietoa jo ennen kuin heillä on edes tarvetta ostaa mitään. Erilaisiin hakuihin ja tarpeisiin vastaavilla sisällöillä voitkin varmistaa, että sivustoltasi löytyy tarpeeksi tietoa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavista aiheista.  

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena ei ole pelkästään ohjata asiakkaita tuotteidesi pariin. Parhaimmillaan sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle juuri sitä, mitä hän haluaa kulloinkin lukea, eikä perinteisen markkinoinnin tyyliin vain sitä, mistä yritys haluaa hänelle viestiä. Kun olet ensin vakuuttanut asiakkaan merkityksellisillä ja koukuttavilla sisällöillä, kynnys ostaa yrityksesi tuotteita laskee. Jätät samalla muistijäljen siitä, että yrityksesi tietää, mistä puhuu. 

Sisältömarkkinointi sitouttaa  

Myös ostotapahtuman jälkeiset sisällöt ovat tärkeä osa onnistunutta sisältömarkkinointia. Kantavana ajatuksena on tarjota merkityksellistä ja arvokasta sisältöä asiakkaalle myös oston jälkeen sen sijaan, että hänet unohdettaisiin kokonaan, tai hänelle lähetettäisiin esimerkiksi pelkkiä tiedotteita. Syventävillä sisällöillä asiakas saadaan pysymään kiinnostuneena yrityksestä ja sen tuotteista, ja monipuoliset sisällöt herättävät ideaalitilanteessa myös uusia ostotarpeita. 

Viihdyttäviä, informatiivisia ja tunteisiin vetoavia sisältöjä myös jaetaan omille verkostoille, mikä voi tuoda brändillesi lisänäkyvyyttä. Parhaimmillaan brändiisi sitoutunut asiakas käykin säännöllisesti kuluttamassa yrityksesi sisältöjä ja suosittelee niitä myös muille.  

Lue lisää ja tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme:

Sisältömarkkinoinnin palvelut

Tiesitkö, että hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi voi myös siivittää brändin oman alansa ajatusjohtajaksi? Matka ajatusjohtajaksi on pitkä ja vaatii markkinoinnillisten toimenpiteiden lisäksi myös konkreettisia tekoja, mutta vaikuttavat sisällöt vauhdittavat ajatusjohtajuusmatkaa huomattavasti. 

Testaa brändisi ajatusjohtajuuden tila ja katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen –webinaari 

Katso webinaaritallenne

Tagit

Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Napakat ja toimivat mainostekstit – Vinkit tekstien terävöittämiseen

    Näillä vinkeillä onnistut laatimaan napakoita ja toimivia mainostekstejä.

    Tagit

    Aikakausmedia Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Natiivimainonta Printtiratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2025
    Lue lisää
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, Youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Vain toimiva mainos saa aikaan tuloksia – Millainen on hyvä bannerimainos?

    Graafisen suunnittelun ammattilaisemme toteuttavat toimivia ja näyttäviä mainosaineistoja, jotka varmasti houkuttelevat klikkaamaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
    toimiva_mainos
  • Terveystalo nousi vaihdevuosien ajatusjohtajaksi: Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle kunniamaininta Grand One gaalassa! 

    Sanoma Content Studion yhteistyössä Terveystalon kanssa suunnittelema ja tuottama, vaihdevuosien ajatusjohtajuutta vahvistava sisältömarkkinointi sai kunniamaininnan Grand Onessa parhaan digitaalisen sisältömarkkinoinnin kategoriassa.  

    Tagit

    Digiratkaisut Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    31.3.2025
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Digiratkaisut Mainostuotanto ja luovat ratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    19.3.2025
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Digitaalinen markkinointi ja mainonta: mitä se on ja mihin se sopii?

    Digitaalisessa markkinoinnissa asiakkaita tavoitellaan digitaalisissa kanavissa: verkossa ja sovelluksissa. Tutustu digimarkkinoinnnin ja -mainonnan eroihin ja keinoihin!

    Tagit

    Digiratkaisut Evästemuutos Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    5.3.2025
    Lue lisää
  • Sisältöjen konseptointi vaatii leipurin taitoja

    Teitkö pelkän muotin vai myös taikinan? Sisältöjohtaja Niina Leino kertoo, mitä hän on oppinut konseptoinnista.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    10.2.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2025: Tiedä, älä oleta

    Nämä kolme tärppiä paljastavat, miten markkinoinnin suunnittelua kannattaa vuonna 2025 johtaa, kirjoittaa Jenni Lieto.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2025
    Julkaistu
    6.1.2025
    Lue lisää
  • Viherpesu haastaa markkinoinnin

    Vastuullisuudesta kannattaa jatkossa puhua enemmän, ei vähemmän. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, kirjoittaa Taina Ahtela.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Vastuullisuus
    Julkaistu
    29.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland