Mitä on sisältömarkkinointi — ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

Nykyihminen on ostajana aktiivinen toimija eikä jää odottelemaan eteen tupsahtavaa mainosta: hän etsii vastaukset ongelmiinsa ja tarpeisiinsa hakukoneesta, kysyy suosituksia sekä vertailee tuotteita ja brändejä itsenäisesti ennen ostopäätöksen tekemistä.
Sisältömarkkinoinnin avulla yritys voikin imeä ostavia asiakkaita puoleensa sen lisäksi, että suuntaa perinteiseen tyyliin markkinointiviestintää ulospäin. Sisältömarkkinointi ei siis ole kasa yksittäisiä kikkakolmosia ja mainoksia, vaan strateginen, pitkän ajan tapa markkinoida, joka parhaimmillaan tuo yrityksellesi uusia asiakkaita ja sitouttaa vanhat. Tuottaja Veera Kaukoniemi Sanoman markkinointipalveluista kertoo, miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä.
Sisältömarkkinointi viihdyttää ja koukuttaa, ei vain myy
Me markkinoijat rakastamme sanaa “lisäarvo”. Lisäarvon tuottaminen lukijalle on tiiviisti myös sisältömarkkinoinnin ytimessä: sen tavoitteena on viihdyttää, koukuttaa ja sitouttaa asiakkaita brändiin mielenkiintoisten ja monipuolisten sisältöjen avulla. Toisin kuin perinteisemmissä markkinoinnin tavoissa, kuten vaikkapa ulkomainonnassa, sisältömarkkinointi ei vain mainosta yrityksen tuotteita ja palveluita. Sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle lisätietoja hänelle relevanteista aiheista, apua ja vinkkejä, ja samalla vahvistaa brändin mielikuvaa kyseisen asian asiantuntijana. Sisältömarkkinointi eri muodoissaan myös ohjaa asiakasta eteenpäin ostopolulla ja auttaa vaikkapa vertailemaan eri palveluntarjoajia.
Sisältömarkkinoinnin keinovalikoima on valtava. Siihen kuuluvat esimerkiksi artikkelit ja blogit, whitepaperit, oppaat, videot, webinaarit, testit, älyartikkelit, podcastit sekä erilaiset vinkkilistat. Miten päästä siis alkuun? Kuten kaiken markkinoinnin, myös sisältömarkkinoinnin ytimessä on kohderyhmätuntemus. Kun tiedät, millaisia sisältöjä kohderyhmäsi haluaa kuluttaa ja mistä se etsii tietoa, voit alkaa rakentaa sisältöstrategiaa. Kun strategiset linjaukset ja eri kanavien merkitys sisältömarkkinointipaletissa ovat selvillä, voit alkaa tuottaa merkityksellisiä sisältöjä oikeassa muodossa.
Oikein optimoitu sisältö tavoittaa lukijat sieltä, mistä he etsivät tietoa
Yritysten verkkosivustoille ja sisältöjen pariin tullaan useimmiten hakukoneen kautta. Hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi vastaa myös tähän: monipuoliset, hakukoneoptimoidut sisältökokonaisuudet ja erilaiset sisältömuodot varmistavat, että yrityksesi sisällöt nousevat esiin hakukoneissa. Ihmiset etsivät hakukoneista tietoa jo ennen kuin heillä on edes tarvetta ostaa mitään. Erilaisiin hakuihin ja tarpeisiin vastaavilla sisällöillä voitkin varmistaa, että sivustoltasi löytyy tarpeeksi tietoa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavista aiheista.
Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena ei ole pelkästään ohjata asiakkaita tuotteidesi pariin. Parhaimmillaan sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle juuri sitä, mitä hän haluaa kulloinkin lukea, eikä perinteisen markkinoinnin tyyliin vain sitä, mistä yritys haluaa hänelle viestiä. Kun olet ensin vakuuttanut asiakkaan merkityksellisillä ja koukuttavilla sisällöillä, kynnys ostaa yrityksesi tuotteita laskee. Jätät samalla muistijäljen siitä, että yrityksesi tietää, mistä puhuu.
Sisältömarkkinointi sitouttaa
Myös ostotapahtuman jälkeiset sisällöt ovat tärkeä osa onnistunutta sisältömarkkinointia. Kantavana ajatuksena on tarjota merkityksellistä ja arvokasta sisältöä asiakkaalle myös oston jälkeen sen sijaan, että hänet unohdettaisiin kokonaan, tai hänelle lähetettäisiin esimerkiksi pelkkiä tiedotteita. Syventävillä sisällöillä asiakas saadaan pysymään kiinnostuneena yrityksestä ja sen tuotteista, ja monipuoliset sisällöt herättävät ideaalitilanteessa myös uusia ostotarpeita.
Viihdyttäviä, informatiivisia ja tunteisiin vetoavia sisältöjä myös jaetaan omille verkostoille, mikä voi tuoda brändillesi lisänäkyvyyttä. Parhaimmillaan brändiisi sitoutunut asiakas käykin säännöllisesti kuluttamassa yrityksesi sisältöjä ja suosittelee niitä myös muille.
Lue lisää ja tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme:
Tiesitkö, että hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi voi myös siivittää brändin oman alansa ajatusjohtajaksi? Matka ajatusjohtajaksi on pitkä ja vaatii markkinoinnillisten toimenpiteiden lisäksi myös konkreettisia tekoja, mutta vaikuttavat sisällöt vauhdittavat ajatusjohtajuusmatkaa huomattavasti.
Testaa brändisi ajatusjohtajuuden tila ja katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen –webinaari