Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä on sisältömarkkinointi — ja miksi sen tekeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

Kun ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu, myös markkinoinnin keinovalikoiman on muututtava. Sisältömarkkinointi tarjoaa merkityksellisen ja asiakkaita brändiin sitouttavan vaihtoehdon perinteisen “osta osta” -mainonnan rinnalle.
Sisällöntuottaja kuvaamassa uutta videota.
27.4.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Nykyihminen on ostajana aktiivinen toimija eikä jää odottelemaan eteen tupsahtavaa mainosta: hän etsii vastaukset ongelmiinsa ja tarpeisiinsa hakukoneesta, kysyy suosituksia sekä vertailee tuotteita ja brändejä itsenäisesti ennen ostopäätöksen tekemistä.  

Sisältömarkkinoinnin avulla yritys voikin imeä ostavia asiakkaita puoleensa sen lisäksi, että suuntaa perinteiseen tyyliin markkinointiviestintää ulospäin. Sisältömarkkinointi ei siis ole kasa yksittäisiä kikkakolmosia ja mainoksia, vaan strateginen, pitkän ajan tapa markkinoida, joka parhaimmillaan tuo yrityksellesi uusia asiakkaita ja sitouttaa vanhat. Tuottaja Veera Kaukoniemi Sanoman markkinointipalveluista kertoo, miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä.

Sisältömarkkinointi viihdyttää ja koukuttaa, ei vain myy 

Me markkinoijat rakastamme sanaa “lisäarvo”. Lisäarvon tuottaminen lukijalle on tiiviisti myös sisältömarkkinoinnin ytimessä: sen tavoitteena on viihdyttää, koukuttaa ja sitouttaa asiakkaita brändiin mielenkiintoisten ja monipuolisten sisältöjen avulla. Toisin kuin perinteisemmissä markkinoinnin tavoissa, kuten vaikkapa ulkomainonnassa, sisältömarkkinointi ei vain mainosta yrityksen tuotteita ja palveluita. Sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle lisätietoja hänelle relevanteista aiheista, apua ja vinkkejä, ja samalla vahvistaa brändin mielikuvaa kyseisen asian asiantuntijana. Sisältömarkkinointi eri muodoissaan myös ohjaa asiakasta eteenpäin ostopolulla ja auttaa vaikkapa vertailemaan eri palveluntarjoajia.  

Sisältömarkkinoinnin keinovalikoima on valtava. Siihen kuuluvat esimerkiksi artikkelit ja blogit, whitepaperit, oppaat, videot, webinaarit, testit, älyartikkelit, podcastit sekä erilaiset vinkkilistat. Miten päästä siis alkuun? Kuten kaiken markkinoinnin, myös sisältömarkkinoinnin ytimessä on kohderyhmätuntemus. Kun tiedät, millaisia sisältöjä kohderyhmäsi haluaa kuluttaa ja mistä se etsii tietoa, voit alkaa rakentaa sisältöstrategiaa. Kun strategiset linjaukset ja eri kanavien merkitys sisältömarkkinointipaletissa ovat selvillä, voit alkaa tuottaa merkityksellisiä sisältöjä oikeassa muodossa. 

Oikein optimoitu sisältö tavoittaa lukijat sieltä, mistä he etsivät tietoa 

Yritysten verkkosivustoille ja sisältöjen pariin tullaan useimmiten hakukoneen kautta. Hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi vastaa myös tähän: monipuoliset, hakukoneoptimoidut sisältökokonaisuudet ja erilaiset sisältömuodot varmistavat, että yrityksesi sisällöt nousevat esiin hakukoneissa. Ihmiset etsivät hakukoneista tietoa jo ennen kuin heillä on edes tarvetta ostaa mitään. Erilaisiin hakuihin ja tarpeisiin vastaavilla sisällöillä voitkin varmistaa, että sivustoltasi löytyy tarpeeksi tietoa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavista aiheista.  

Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena ei ole pelkästään ohjata asiakkaita tuotteidesi pariin. Parhaimmillaan sisältömarkkinointi tarjoilee lukijalle juuri sitä, mitä hän haluaa kulloinkin lukea, eikä perinteisen markkinoinnin tyyliin vain sitä, mistä yritys haluaa hänelle viestiä. Kun olet ensin vakuuttanut asiakkaan merkityksellisillä ja koukuttavilla sisällöillä, kynnys ostaa yrityksesi tuotteita laskee. Jätät samalla muistijäljen siitä, että yrityksesi tietää, mistä puhuu. 

Sisältömarkkinointi sitouttaa  

Myös ostotapahtuman jälkeiset sisällöt ovat tärkeä osa onnistunutta sisältömarkkinointia. Kantavana ajatuksena on tarjota merkityksellistä ja arvokasta sisältöä asiakkaalle myös oston jälkeen sen sijaan, että hänet unohdettaisiin kokonaan, tai hänelle lähetettäisiin esimerkiksi pelkkiä tiedotteita. Syventävillä sisällöillä asiakas saadaan pysymään kiinnostuneena yrityksestä ja sen tuotteista, ja monipuoliset sisällöt herättävät ideaalitilanteessa myös uusia ostotarpeita. 

Viihdyttäviä, informatiivisia ja tunteisiin vetoavia sisältöjä myös jaetaan omille verkostoille, mikä voi tuoda brändillesi lisänäkyvyyttä. Parhaimmillaan brändiisi sitoutunut asiakas käykin säännöllisesti kuluttamassa yrityksesi sisältöjä ja suosittelee niitä myös muille.  

Lue lisää ja tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme:

Sisältömarkkinoinnin palvelut

Tiesitkö, että hyvin suunniteltu sisältömarkkinointi voi myös siivittää brändin oman alansa ajatusjohtajaksi? Matka ajatusjohtajaksi on pitkä ja vaatii markkinoinnillisten toimenpiteiden lisäksi myös konkreettisia tekoja, mutta vaikuttavat sisällöt vauhdittavat ajatusjohtajuusmatkaa huomattavasti. 

Testaa brändisi ajatusjohtajuuden tila ja katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen –webinaari 

Katso webinaaritallenne

Tagit

Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman tuottama Yhteishyvä palkittiin vuoden asiakasmediana Editgaalassa

    Sanoman ja S-ryhmän välillä on tiivis strateginen kumppanuus, josta Yhteishyvän menestys on ollut tärkeä osa kokonaisuutta.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Kansainvälistä huomiota Sanoman sisältömarkkinoinnille

    Sanoman sisältömarkkinoinnin UPM:lle toteuttamat sisällöt ovat yltäneet arvostetun Digiday Content Marketing Awards -kilpailun shortlistalle kahdessa kategoriassa.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    5.5.2023
    Lue lisää
  • Kunniamaininta UPM:lle ja Sanomalle Grand One -gaalassa!

    Sanoma sisältömarkkinoinnin UPM:lle tuottama kansainvälinen sisältömarkkinointiohjelma sai kunniamaininnan Grand Onessa parhaan digitaalisen sisältömarkkinoinnin kategoriassa.

    Tagit

    Case Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    31.3.2023
    Lue lisää
  • Sanoman asiantuntijat tuomareina kevään markkinointikilpailuissa

    ”Yksi idea riittää” ja 8 muuta viisasta ajatusta vaikuttavaan sisältömarkkinointiin.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.2.2023
    Lue lisää
  • Vasara ja nauloja – vai kokonainen työkalupakki? Laaja mediavalikoima palvelee mainostajaa

    Monimediallinen mainonta tarjoaa mainostajalle enemmän tarttumapintaa yleisöönsä.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    monimediallinen_mainonta
  • Sanomalle kultaa ja hopeaa kansainvälisestä markkinointikilpailusta

    The Content Council 2022 Pearl Awards -kilpailussa kultaa saivat Sanoman tuottaman Yhteishyvän kansi ja Tähtikokkien Bocuse d’Or, Pohjola Vakuutuksen natiivikampanja palkittiin hopealla.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    22.12.2022
    Lue lisää
    Content Council artikkeli.jpg
  • Videomainonta: näin onnistut videomainonnassa

    Videomainonta on digitaalista mainontaa, jossa mainos koostuu liikkuvasta kuvasta, usein myös äänestä ja tekstistä. Videomainontaa voi hyödyntää useissa eri medioissa: suoratoistopalveluissa, youtubessa, sosiaalisessa mediassa tai verkkomedian perinteisillä bannerimainospaikoilla.

    Tagit

    Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    19.12.2022
    Lue lisää
    videomainonta
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    17.10.2022
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Checklist tehokkaaseen mainontaan

    UUTTA! Voit myös kuunnella artikkelin. Mainonta, moni sitä tekee, mutta harva sitä aidosti osaa. Parhaimmillaan mainonta vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan ja tuo lisää euroja kassaan. Pahimmillaan se on pelkkä tukitoiminto täysin erillään yrityksen strategiasta ja tavoitteista.

    Tagit

    Näkemyksiä Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.10.2022
    Lue lisää
    checklist_tehokkaaseen_mainontaan
  • Digitaalinen markkinointi: mitä se on ja mihin se sopii?

    Digitaalisessa markkinoinnissa asiakkaita tavoitellaan digitaalisissa kanavissa: verkossa ja sovelluksissa. Tutustu digimarkkinoinnnin keinoihin!

    Tagit

    Kotisivut Digiratkaisut Evästemuutos Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    16.8.2022
    Lue lisää
    digitaalinen_markkinointi
  • Case Laumasuoja – Yhteishyvän podcast-sarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

    ”Jotta syntyy laadukasta sisältöä, tarvitaan laadukkaita tekijöitä” – S-ryhmälle tärkeä vastuullisuusteema, nuorten mielenterveys, herätti keskustelua ja intoa lahjoittaa mielenterveystyöhön.

    Tagit

    Audio & radio Case Sisältömarkkinointi Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.4.2022
    Lue lisää
    Case Laumasuoja artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland