Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten pandemia vaikuttaa kuluttajaan?

Koronapandemia vaikutti meidän kaikkien elämään radikaalisti. Se näkyy myös kuluttamisessa. Maailman johtavan trendejä ennustavan yrityksen WGSN:n toimitusjohtaja Carla Buzasi kertoi näkemyksiään tulevaisuuden kuluttajasta Sanoman markkinoijille suunnatussa Get the New Tomorrow -tilaisuudessa.
Carla Buzasi artikkelikuva
22.10.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Koronapandemia vaikutti meidän kaikkien elämään radikaalisti. Se näkyy myös kuluttamisessa. Maailman johtavan trendejä ennustavan yrityksen WGSN:n toimitusjohtaja Carla Buzasi kertoi näkemyksiään tulevaisuuden kuluttajasta Sanoman markkinoijille suunnatussa Get the New Tomorrow -tilaisuudessa.

Kukaan meistä ei tule unohtamaan vuotta 2020. Vuosi on ollut täynnä haasteita ja ristiriitoja. Elämä on joiltakin osin hidastunut, kun yhteiskunnan sulkeminen on tarjonnut monelle mahdollisuuden nauttia yksinkertaisista iloista kotioloissa, mutta samalla tiettyjen trendien kasvu on kiihtynyt. Joistakin WGSN:n tulevalle vuosikymmenelle ennustamista muutoksista, kuten yleisestä digitalisaatiosta, onkin tullut valtavirtaa vain muutamassa kuukaudessa.

Pandemian aiheuttamien häiriöiden ja tuhojen keskellä on päästy näkemään myös ainutlaatuista yhteisöllisyyttä, jollaista ei ole koettu moneen sukupolveen. Ihmisten hämmästyttävä sitkeys on johtanut yhteishengen ja paikallisuuden uuteen nousuun ja synnyttänyt kekseliäitä tuotteita, järjestelmiä ja ratkaisuja, joiden ansiosta voimme sopeutua tähän uuteen normaaliin ja menestyä siinä.

Maailmalla kuluttajien valintoja ohjaavat uudet tekijät taloushuolista totuuden etsintään, ja markkinoijat mukauttavat, innovoivat ja kenties jopa keksivät uusia strategioita ottaakseen nämä uudet prioriteetit huomioon.  

1. tekijä: Taloushuolet

Strategia selviytymiseen: Lisää arvoa

Haasteena on se, että vakavaraisetkaan ihmiset eivät kuluta. Kuluttajat ovat epävarmoja tulevaisuudesta ja huolissaan mahdollisista työpaikan menetyksistä ja palkanalennuksista, joten he säästävät kuluttamisen sijaan.

Brändien on kannustettava ihmisiä kuluttamaan osoittamalla, että niillä on erilaista arvoa, jota pelkkä hinta ei sanele. Arvo on perinteisesti pohjautunut tuotteen hintaan, mutta sen merkitys on nykyään laajempi. Ihmisten terveyttä ja turvallisuutta edistävät tuotteet ovat arvokkaampia, ja kuluttajat myös talousvaikeuksista kärsivissä kotitalouksissa ovat valmiit sijoittamaan niihin. Kuluttajat etsivät edullisempia versioita arjen välttämättömistä hyödykkeistä tai erikoisuuksista, jotka olivat aikoinaan ylellisyyttä. 

2. tekijä: Terveyshuolet

Strategia selviytymiseen: Tarjoa hyvinvointia

Ei ole yllätys, että pandemian aiheuttamalla stressillä on vakavia seurauksia kuluttajien mielenterveydelle ympäri maailmaa. Hyvinvointi on ollut etusijalla kuluttajien keskuudessa jo jonkin aikaa, mutta nykyinen huoli sekä henkisen että fyysisen hyvinvoinnin puolesta on uutta. Ihmiset eivät yritä pärjätä vain pandemian aiheuttaman henkisen kuormituksen kanssa (stressi, ahdistuneisuus, eristäytyneisyys), vaan he pelkäävät myös fyysisen terveytensä puolesta. Kun mukaan lisätään vielä vastaava huoli ystävistä, perheenjäsenistä ja työtovereista, on varsin odotettavaa, että hyvinvointi on ratkaiseva kuluttajaluottamukseen vaikuttava tekijä.

Elintarvike- ja kauneudenhoitoalojen kannattaa ottaa tämä huomioon. Ruokavalio on monen mielestä henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin perusta. Kuluttajat ympäri maailmaa haluavat tukea immuunijärjestelmäänsä sekä lisäravinteiden että ravinnon avulla. Tämä heijastuu myös siihen, että kauneudenhoidossa on meneillään siirtymä kohti vastustuskykyä parantavia ainesosia, adaptogeenejä ja puhdistustuotteita kuluttajien pyrkiessä suojelemaan itseään ja edistämään terveyttään.

3. tekijä: Yksinäisyysoireyhtymä

Strategia selviytymiseen: Edistä yhteenkuuluvuutta

Yksinäisyys herätti lisääntyvää huolta jo ennen pandemiaa. Sitä aiheutti muun muassa työuupumus, digitaalisen vuorovaikutuksen lisääntyminen ja aiemmin kohtaamisia mahdollistaneiden rutiinien eriaikaistuminen.

Kun yhteiskunnat sulkeutuvat pandemian takia, tekniset ratkaisut, joiden pelättiin köyhdyttävän tunteita, osoittautuivat kuitenkin suureksi avuksi eristyksissä eläville ihmisille. Vaikka joudumme kenties olemaan fyysisesti erossa läheisistämme, emme ole koskaan olleet näin tiiviisti yhteydessä heihin digitaalisin keinoin. 

Pelaaminen sekä muut digitaaliset sovellukset ja palvelut tarjoavat uusia mahdollisuuksia ja yhteistyökuvioita brändeille. Markkinoinnin avulla on mahdollista löytää niiden kautta uusia kohderyhmiä ja laajentaa liiketoimintaa.  

Pandemia on osoittanut, että ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa uusissa yhteisöllisissä tiloissa elämysten, viihteen ja eskapismin vuoksi. 

Carla Buzasi johtaa WGSN:n asiantuntijajoukkoa, joka tuottaa näkemyksiä, analyysejä sekä konsultointipalveluja asiakkaille 94 maassa.

Lataa WGSN:n Future Consumer 2022 -raportti

Tutustu Carla Buzasin puheenvuoroon Get the New Tomorrow -tapahtumassa

 

Tagit

Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Markkinalähtöisyydelle on helppo nyökkäillä − mutta toteutus vaatii näitä viittä radikaalia muutosta

    Markkinalähtöisyys, tai paremminkin sen puute, nostetaan usein esiin leimallisesti suomalaisten yritysten heikkoutena, kirjoittaa Kuulas Helsingin Emilia Lillberg.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    11.10.2024
    Lue lisää
  • Oikeissa töissä

    Effie on koko alalle todellinen näytön paikka, ja henkilökohtaisesti lupaan, että otamme siitä kaiken irti juhlimalla helmikuussa 2025 ei vain oivaltavia kampanjoita, vaan myös yrityksiä, joille markkinointiin panostaminen on strateginen päätös ja liiketoiminnan ajuri, kirjoittaa Effie Awards Finland 2024 -kilpailun päätuomari Elli Tuominen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2024
    Lue lisää
  • Markkinointi kasvun tuojana − viisi keskeistä ajuria

    Mitä markkinoinnin asettaminen kasvusuunnitelmien ytimeen tarkoittaa? Nappaa talteen Dentsun Anna Salon vinkit.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.9.2024
    Lue lisää
  • Luovuuden ja tuloksellisuuden liitto: Miksi Effie on tärkeämpi kuin koskaan?

    Luovuus on markkinoinnin sydän, joka onnistuessaan inspiroi, innostaa ja liikuttaa sekä tuo entistä parempia tuloksia, kirjoittavat Riikka-Maria Lemminki ja Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    2.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland