Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten pärjätä digissä nyt ja tulevaisuudessa?

Digikehitys ja -asiakaskokemusjohtaja Timo Rinne avasi Sanoman Get Tomorrow Executive Forumin puheenvuorossaan, millaisia kysymyksiä kaikilla toimialoilla on edessä digitalisoituvassa maailmassa.
18.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kansainvälisessä vertailussa Suomi nousee aina listojen kärkeen, kun mitataan luottamusta mediaan. 

”Kansakunta on suhteellisen yhtenäinen, ja ihmiset haluavat kuluttaa uutisia. Vapaalla ja journalistisin periaattein toimitetulla medialla on varmasti rooli siinä, että demokratia toimii”, Timo Rinne totesi. 

Hän esitti puheenvuorossaan kolme kysymystä, joiden kautta miettiä miten digitaalisessa maailmassa voi säilyä relevanttina.

Missä haluatte olla maailman parhaita? 

Ensimmäinen kysymys kuului: missä asioissa juuri sinä ja yrityksesi haluatte olla maailman parhaita?

15 vuotta sitten maailma oli vielä aika lokaali. Ilta-Sanomat kilpaili Iltalehden kanssa siitä, kumpi on suurempi. 

”Nyt kilpailukenttä on muuttunut globaaliksi. Me kilpailemme kansainvälisten jättien kanssa sekä kuluttajien ajasta että mainostajien rahasta. Meidän täytyy joka päivä todistaa, että olemme suomalaisille lukijoille paras uutispalvelu ja mainostajillemme luottokumppanuuden arvoinen.”

Data on uusi öljy. Miten voidaan varmistaa, että kilpailutilanne on reilu kaikille osapuolille?

Euroopan Union on tarttunut useisiin epäkohtiin Digital Market Acts -säätelyllä, mutta kansainväliset jätit eivät muuta helposti käytäntöjään. 

Digijohtajan tehtävänkuvaan on tullut viime vuosina myös vahvasti regulatiiviset asiat. Lainsäädännön kehityksestä tulee olla perillä ja vaikuttaa siihen suoraan ja välillisesti. 

“Tällä hetkellä keskustelemme esimerkiksi sovelluskauppojen reiluista pelisäännöistä. Ilokseni näyttää siltä, että EU korjaa näiden kansainvälisten gatekeepereiden löyhiä tulkintoja nopeasti.”

”Yksityisyydensuoja on noussut varmasti kaikkien prioriteeteissa tärkeäksi asiaksi. On tärkeää rakentaa dataan perustuvat kilpailuedut kestävälle pohjalle.”

Kansainvälisen kilpailun keskellä Ilta-Sanomat on pitänyt strategiansa selkeänä. Keskeistä siinä on olla destinaatio, eli paikka mihin suomalaiset tulevat suoraan. 

Strategia on toiminut. IS.fi tavoittaa suomalaiset. Sisältöä kulutetaan yli 200 miljoonaa sivunäyttöä joka viikko, ja vierailukertoja on viikoittain noin 43 miljoonaa.

”Näin emme ole riippuvaisia siitä, millaisia päätöksiä edellä mainitut gatekeeperit tekevät algoritmeissaan. Samalla tavalla olemme panostaneet mainostaja-asiakkaisiimme. Olemme kehittäneet aktiivisesti niin tuotteita, datakyvykkyyksiä kuin palvelukanaviamme.”

Miten asettaa asiakas keskiöön? 

Toinen iso kysymys on: miten asettaa asiakas keskiöön? 

”Monesti keskustelemme asioista ihan liikaa lopputulosten kautta. Puhutaan euroista ja asiakas unohtuu.”

Uutismedian tapauksessa sisällön arvon maksimointi asiakkaalle ei ole aivan yksinkertainen tehtävä.

”Onko lisää käyttöä aina parempi? Onko pidempi vietetty aika parempi? Ei välttämättä. Monesti asiakas olisi tyytyväinen siihen, että saa mahdollisimman vähässä ajassa riittävän kuvan siitä missä maailma menee.”

Toimitus on ollut kiinnostunut datasta jo kauan.

”Yksi iso kiinnostuksenaihe meille on sisällön käyttäjämotiivit – mihin tarpeeseen sisältö osuu. Aiemmin sisältöä on usein ajateltu teemoina tai aihealueina, mutta keskeisempää tulosten kannalta saattaa olla se minkä tarpeen teksti tyydyttää. Tuoko se lisää perspektiiviä johonkin asiaan, inspiroiko se, yhdistääkö se minut muihin yhteiskunnassa?”

Käyttäjien tarpeisiin vastaamisessa data ja tekoäly ovat välttämättömiä työkaluja. 

“Me olemme jo pitkään personoineet palvelujamme, jotta saamme tarjottua kaikille parhaan mahdollisen sisältökattauksen ottaen huomioon käyttötiheyden, kiinnostuksen kohteet sekä sen, mitä käyttäjä on jo lukenut. Teemme tätä vastuullisesti, eli pyrimme nimenomaan laajentamaan sitä sisältökattausta mitä kävijämme näkevät, ilman sisältökuplia tai muita lieveilmiöitä.”

Miten pärjätä seuraavassa pelissä?

Seuraava peli on generatiivisen tekoälyn aika. Se tarjoaa mahdollisuuksia tehokkuuteen, parempaan yleisöotteeseen ja uskottavuuteen. 

”Uskottavuus on medialle kaikki kaikessa, joten olemme todella tarkkoja siitä mitä teemme tekoälyllä ja miten. Monella alueella tekoälyn käyttöön sisältyy merkittävä uskottavuusriski, ja ihmisiä tarvitaan tarkistamaan lopputulos.”

Turvallisinta generatiivisen tekoälyn käyttö on Rinteen mukaan kielitehtävissä, kuten muistiinpanojen teossa, litteroinnissa tai ideoinnin tukena. 

”Uudellakin aikakaudella toimittaja on keskiössä, mutta nyt hän pystyy tekemään työnsä niin tehokkaammin.”

Generatiivisen tekoälyn avulla tuotetaan artikkelista tiivistelmiä, jotka ihminen on lukenut ja hyväksynyt julkaisuun. Kaikki Sanoman uutissivustoilla julkaistut jutut ovat myös kuunneltavissa laadukkaana audiona koneäänen lukemana. 

Rinne päätti puheenvuoronsa kysymykseen: mikä on sinun unelmasi ja miten se toteutetaan? Hänen unelmansa on, että media ja suomalainen yhteiskunta voi hyvin ja luottamus mediaan säilyy. 

Sanoman Get Tomorrow Executive Forum kokosi kolmatta kertaa yhteen Suomen merkittävimpien yritysten liiketoiminta- ja markkinointijohtoa keskustelemaan tulevaisuuden menestyksen avaimista.

Kuva: Petri Mast

Tutustu myös muihin Get Tomorrow Executive Forumin puheenvuoroihin:  

Minkälaisessa taloudellisessa ympäristössä siirrymme vuoteen 2025?

Onnellinen työntekijä on halvin työntekijä

Tagit

Näkemyksiä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland